Hoeveel PK heb je ???

Gestart door Joeri, 22-08-2002 22:38:39

Vorige topic - Volgende topic

Gelebanaan

CiteerDerhalve:

Rica ruled zwaar,sjips happens :D ;)
Pfff.....  :) Ik denk dat we maar eens een rollenbankmeeting bij Rica moeten organiseren. Ik wil die 310 pk en 420 Nm met enkel een chip wel eens zien ten opzichte van de jongens die meer dan een chip hebben aangepast. Misschien dat ik dan eindelijk eens wordt overtuigd?   ;D

Groeten,

Johann

CiteerWaarom zo terughoudend Johan?

Is gewoon niet gemeten bij mijn auto en mijn mening is onderhand wel bekend denk ik..

CiteerRica ruled zwaar,sjips happens :D ;)

:-X

Mellow_yellow

CiteerPfff.....  :) Ik denk dat we maar eens een rollenbankmeeting bij Rica moeten organiseren. Ik wil die 310 pk en 420 Nm met enkel een chip wel eens zien ten opzichte van de jongens die meer dan een chip hebben aangepast. Misschien dat ik dan eindelijk eens wordt overtuigd?   ;D

Groeten,

Dan ben ik er NIET bij.....

Zippo

CiteerDan ben ik er NIET bij.....

?? ??
Bang?  ;D

Johann

CiteerDan ben ik er NIET bij.....

Neemt Zippo jouw auto wel mee... ;D

HaRdCoRe-WeZ

Hehe

Mellow_yellow

CiteerNeemt Zippo jouw auto wel mee... ;D

Dan komt ie er nooit meer uit.....   ;)

Johann

CiteerDan komt ie er nooit meer uit.....   ;)

Ja, das waar... Even niet aan gedacht ;D

Black

CiteerDan komt ie er nooit meer uit.....   ;)

Je hebt toch een schietstoel?  ;D ;D ;D ;)

Greetz........

Mellow_yellow

ja, met afstandsbediening. En die hou ik.....  ;D

Black

Citeerja, met afstandsbediening. En die hou ik.....  ;D

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Oke, afgesproken.
Jij de afstandbediening en Ik jouw auto!! ;)
Gheghe  ;D ;D ;D

ed

Ik vindt het heel interessant de discussies over vermogen bij turbo motoren.
Wat ik me echter  afvraag wat nu de beperkende factor is bij tuning van de 850/V70.
Ik ben zelf (naast 850 rijder) een motorrijder. Ik kwam in het verleden veel bij een motorzaak in Haarlem (Motoplex, wwwmotoplex.nl ), die ook veel deden met turbo's op motorfietsen. Ze hadden een Suziki GSX-R als projectfiets. Na de nodige tests en Turbo's persten ze daar 328 pk aan de krukas uit! En dat uit 1100 cc. De motor was niet opgeboord, had alleen gelaste krukas, andere drijfstangen en zuigers. Uiteraard was verder alles aangepast aan de elektronica.
Nu weet ik wel dat een auto geen motorfiets is, en ze daar geen kilometers mee vreten, maar ze namen dat ding toch ook nog wel eens mee op een tripje naar België. Hij leverde toen nog geen 328 pk, maar zat daar niet zo heel erg ver vanaf.

Als je 328 pk uit een 1100 cc kan persen (wat ook nog eens heel blijft!) moet het toch mogelijk zijn om meer dan 325 pk uit 2500 cc te halen.

Wat zijn nu de beperkende factoren, er van uitgaande dat de 'standaard" zaken als drijfstangen enz al zijn aangepast.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Die vlieger gaat niet helemaal op.
Een motor motor heeft veel minder koppel nodig als een auto motor om 't spul in gang te brengen.
De draaiende delen zijn veel lichter en hij kan veel meer toeren draaien.
Laten we zeggen dat zo'n ding al vlot 11000 toeren kan doen.
Bij een relatief laag koppel in dit toeren gebied zul je relatief hele hoge vermogens zien.

ed

Is niet helemaal waar. Dat ding hield er bij 8500 toeren wel zo'n beetje mee op.Daar had hij dan ook zijn max vermogen. Het maximum koppel was ook niet echt laag te noemen. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht 190 NM. Voor een motorfiets.....Voor een auto van dit gewicht uiteraard lang niet voldoende.

Ik zal de grafiek er wel eens bij zoeken, heb ik nog ergens liggen.

Maar de vraag blijft dan nog steeds: wat gaat er dan stuk? Het toerental moet toch ook bij een auto wel omhoog kunnen? De 850 van Lammers kon ook 8500 toeren draaien!
Ik neem aan dat het onderblok hetzelfde was als bij de standaard 850 (is dat niet een van de regels bij BTCC?)

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

CiteerIs niet helemaal waar. Dat ding hield er bij 8500 toeren wel zo'n beetje mee op.Daar had hij dan ook zijn max vermogen. Het maximum koppel was ook niet echt laag te noemen. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht 190 NM. Voor een motorfiets.....Voor een auto van dit gewicht uiteraard lang niet voldoende.

Ik zal de grafiek er wel eens bij zoeken, heb ik nog ergens liggen.

Maar de vraag blijft dan nog steeds: wat gaat er dan stuk? Het toerental moet toch ook bij een auto wel omhoog kunnen? De 850 van Lammers kon ook 8500 toeren draaien!
Ik neem aan dat het onderblok hetzelfde was als bij de standaard 850 (is dat niet een van de regels bij BTCC?)

Ed

De drijfstangen en de zuigers zijn te zwaar van de T5 om betrouwbaar boven de 7000 toeren te draaien.
Mocht je deze zaken aanpassen dan kun je ongeveer 8500 toeren draaien met die motor.