Vliegwiel afdraaien en balanceren.

Gestart door martijn., 28-03-2003 15:15:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martijn.

Hallo,

Waarom lees ik hier nergens iets van vliegwiel afdraaien.
Onze chef monteur(die jarenlang in de racerij heeft gezeten)
vertelde mij dat ik mijn vliegwiel moest laten afdraaien en dan de drukgroep en vliegwiel te laten uitbalanceren.
Dit omdat het vliegwiel van de 850 heel zwaar is,de motor zou minder lekker stationair lopen maar veel sneller op het gas zijn.

Waarom hebben mannen als Johann en Marc dat niet gedaan, ze hebben allebij de bak eruit gehad voor een zwaardere koppeling te monteren. ???

Johann

#1
Om dat niemand zin heeft het vliegwiel er af te halen??  ;D
Ik heb er bij de koppeling wissel over gedacht om 't af te draaien maar in dit stadium zie ik de noodzaak niet echt.
Daarbij heb je wel kans dat de plaat sneller gaat krom trekken en je zou 'm volgens mij moeten laten balanceren na 't afdraaien
Met de turbo heb je nog veel ruimte en straat gebruik moet ook leuk blijven.
Er zijn nog wel meer truukjes maar op dit moment haal je al het maximale vermogen met de standaard turbo.


martijn.

#2
hoi,

De plaat is erg zwaar zegt onze chef,dat kromtrekken valt heel erg mee,of je moet echt een pedaalridder zijn.
Je moet inderdaad het vliegwiel en de drukgroep laten balanceren.
Het is natuurlijk wel een hoop werk wanneer het voor geen meter rijd en je moet weer alles lospakken.
Maar er moet iemand zijn die dat al eens gedaan heeft!

 mvrg

Oele

Johan,

Ik heb inmiddels begrepen dat hij er 300-400 gram af hebt laten halen.

Waar heb je dit laten doen?

Zit je met 400 gram nog aan de veilige kant of is het echt max wat er af kan?
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Johann

Citaat van: Oele op 27-08-2005 18:54:37
Johan,

Ik heb inmiddels begrepen dat hij er 300-400 gram af hebt laten halen.

Waar heb je dit laten doen?

Zit je met 400 gram nog aan de veilige kant of is het echt max wat er af kan?

De krukas is bij mijn blok al 3,2 kg lichter. Het vliegwiel heeft de motorbouwer onder handen gehad. Omdat alles toch weg moest te balanseren hebben ze meende ik alleen een paar scherpe kanten er af gehaald. Ik ben zelf een beetje bang dat het misschien te zenuwachtig gaat worden, tevens zal het afremmen op de motor minder zijn dus zal ik beter moeten leren terug schakelen, rev matchen, en krijgen de remmen meer op de donder. Ik ben met mijn brede poten niet zo'n "heel 'n toe" pedaal ridder..   :-\

Ik denk dat je gewoon Terry even moet vragen wat zijn mening is. Spec kan ook wel spul leveren trouwens maar er hangt wel een prijskaartje aan.

Johann

Citaat van: Oele op 27-08-2005 18:54:37
Johan,

Ik heb inmiddels begrepen dat hij er 300-400 gram af hebt laten halen.

Waar heb je dit laten doen?

Zit je met 400 gram nog aan de veilige kant of is het echt max wat er af kan?

OK.. even iets anders..

Na het starten van de motor hoorde ik een tokkelend geluid welke verdwijnt op het moment dat de motor ~1200 toeren draait of als je de koppeling in trapt. Het is een vreemd geluid en zeker geen Volvo geluid. Nu na 60 km rijden zit het geluid er nog in. Ik meende dat het een resultaat was van de mix van oud vliegwiel type met oud type koppeling set in combinatie met een nieuw type drukcylinder/lager. Ik heb alles voor montage met de micrometer nagemeten en kon geen noemenswaardige verschillen meten waardoor deze combinatie niet zou kunnen.
Het druklager was zo goed als nieuw dus die heb ik laten zitten, auto historie laat ook zien dat deze zeer recent vervangen is. Ik heb daarnaast ook nog zo'n zelfde drukcylinder/lager nieuw in de doos liggen.
Het zag er dus naar uit dat de bak er weer achter weg moest.
Ik heb vandaag een mail naar Spec gedaan om te checken welke mixen toelaatbaar zijn en kreeg prompt reaktie.....

Waar de bak last van heeft is een fenomeen welke bekend staat als "gear rattle" en een direct gevolg van het gebruik van een lichtgewicht vliegwiel.Waar het op neer komt is dat de vliegwiel werking bij stationair minder voorhanden is en de "pulserende" loop van de motor doorwerkt in de versnellingbak. Door deze continue versnellende en vertragende loop hoor je dit nokkelende geluid. Het is net een diesel als je er naast staat...
Volgens de info die ik kan vinden en de reactie van Spec kan het echter absoluut geen kwaad en zal het geluid na verloop van tijd zelfs iets minder worden..

Dus, misschien een reden om geen lichter vliegwiel te nemen.

Zippo

Ik wil nog wel eens zien of 't zin heeft bij een turbomotor de vliegwiel af te draaien....
Een neef van mij vindt dat niet nodig.

Zippo

volvos60t5

Zorgt een lichter vliegwiel ook voor meer vermogen of is het alleen om de motor sneller in de toeren te laten klimmen?
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

volvos60t5

Citaat van: volvos60t5 op 02-09-2005 09:02:57
Zorgt een lichter vliegwiel ook voor meer vermogen of is het alleen om de motor sneller in de toeren te laten klimmen?

Heb maar even gegoogled:

Een vliegwiel heeft tot taak de krukas over de dode punten heen te helpen. Hoe groter het aantal cilinders, hoe kleiner de benodigde vliegwielmassa. Hoe hoger het toerental hoe makkelijker de krukas ronddraait, er is dan voldoende energie in de roterende massa aanwezig. Omdat de compressieslag energie vraagt, maakt het ook veel uit of de motor met een hoge of lage vullingsgraad werkt. Een diesel comprimeert alle lucht die hij aanzuigt, dus is er ook bij stationair draaien een fors vliegwiel nodig om afslaan te voorkomen. Een benzinemotor kan met een licht vliegwiel volstaan omdat de compressie-einddruk bij stationair draaien laag is. Er zijn talloze metingen gedaan met lichtere en zwaardere vliegwielen bij dezelfde motor. Bij ééncilinder racemotoren bleek zowel bij het wegrijden, het afremmen op de motor als het heuvelklimmen een lichter dan standaard vliegwiel nadelig uit te werken. Bij onbelast gasgeven komt de motor wel sneller op toeren, maar zodra er echt gepresteerd moet worden, lopen de resultaten achter bij de verwachting. Bij meercilinders ligt de zaak anders. Uit tal van metingen is gebleken dat een lichter vliegwiel wel een positief effect heeft op de acceleratie. Daar staat een onregelmatiger stationairloop en een verhoogde kans op afslaan bij wegrijden tegenover. Het schakelen verloopt in zoverre anders dat de motor sneller op of juist van toeren is dan voorheen. Als de koppelingsplaat gelijk is, verandert er niets aan het synchroniseren op zich. Om het vliegwieleffect te verminderen, is het raadzaam rustig te beginnen. Als de motor veel in het hoge toerengebied gaat draaien, kan een lichter vliegwiel dan standaard zinvol zijn. Maar 'overdaad schaadt'. Bedenk dat de motor bij terugschakelen snel over zijn toeren gejaagd kan worden, met een ernstige motorschade als gevolg. Voor vele motoren is er met lichtere vliegwielen ervaring opgedaan. Gerenommeerde tuningbedrijven beschikken over informatie. "

Dus dat weet ik dan ook weer. Staat best veel op het web over lichter vliegwielen maar ik zie nergens echt aantoonbare resultaten..........
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

Johann

Citaat van: volvos60t5 op 02-09-2005 09:02:57
Zorgt een lichter vliegwiel ook voor meer vermogen of is het alleen om de motor sneller in de toeren te laten klimmen?

Hoofdzakelijk dat laatste.
Natuurlijk is het zo dat je de meeste PK's aan de krukas verliest omdat deze massa in beweging gezet en gehouden moet worden dus als je daar massa kunt "winnen" krijg je er PK's voor terug die elders ingezet kunnen worden. Zelfde gaat voor lichtgewicht wielen ETC. Het zal echter minimaal zijn. PK of 3-5 ofzo?

Oele

Citaat van: Johann op 01-09-2005 23:51:59
Dus, misschien een reden om geen lichter vliegwiel te nemen.

Oei, oei, oei, da's wel heel jammer!

Ik zal het aan Terry doorgeven, dat hij dit beter niet kan doen voor mij...

Johan, ga je door rijden of wissel je em voor een standaard?
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Johann

Citaat van: Oele op 02-09-2005 09:10:09
Citaat van: Johann op 01-09-2005 23:51:59
Dus, misschien een reden om geen lichter vliegwiel te nemen.

Oei, oei, oei, da's wel heel jammer!

Ik zal het aan Terry doorgeven, dat hij dit beter niet kan doen voor mij...

Johan, ga je door rijden of wissel je em voor een standaard?

Ik rij er mee door. Misschien andere olie op de bak doen.
Redline MT-90 zou het effect verminderen... Maar dat moet je dan maar afwachten.
Of zich zal het dan geen ramp zijn, het geluid is gewoon raar.
Ik heb e.a. nog iets verder uitgeplozen en het kan zijn dat je het effect nog verder kunt verminderen door een andere sterkte veren in de frictie te gebruiken.

Vergeet echterniet dat bij mijn auto het vliegwiel maar minimaal lichter is maar daarintegen de krukas behoorlijk lichter is geworden.

M a r c

Johann, ik neem aan dat de krukas is gebalanceerd mét het vliegwiel eraan?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

JosS70

Bij mij hebben ze ook alles gebalanceerd en het vliegwiel afgedraaid. Nokkenassen hebben ze ook naar een speciaal race profiel gebracht.

Alles lag toch uit elkaar! Kon dus mooi alles vervangen, balanceren, honen enz.

Enno

Mijn koppeling is zojuist afgelopen weekend vervangen. Zoals al verwacht was wegens heftig trillen bij koppeling laten aangrijpen was er wel het een en ander mis.

Het druklager kantelde in ieder geval, de drukgroep was aangetast en er zat een slag in het vliegwiel.

Het vliegwiel is dus afgedraaid en er is een compleet nieuwe koppelingset in gezet. Resultaat is volledig naar tevredenheid. Eindelijk relaxed wegrijden zonder een schok te voelen.

Die slag in het vliegwiel zal er achteraf wel langer in gezeten hebben. Vandaar dat ik na 92000 km wederom de boel heb laten vervangen.