Welke turbo is nou beter????

Gestart door micdee, 04-03-2003 22:00:22

Vorige topic - Volgende topic

micdee

Greetz uw allen volvo luvers.. Ik loop al een tijdje te dromen van het "upgraden" van mijn t5-r en heb ook al eens rondgekeken op dit forum en ja mijn bloed stroomt nu weer sneller om ook eens wat aan te gaan pakken.  
Ok dat was mijn intro nu dan mijn vraag. Ik heb het plan om een hele rits van upgrades te gaan uitvoeren waaronder een andere turbo.. Nu las ik ergens onder hoofdstuk techniek iets over de 18T en 19T... dat de 19T sneller vult, wat mij plezierig lijkt daar je daardoor eerder hulp van de turbo erbij krijgt. Waarom lees ik dan veelal dat men er een 18T "in stopt". Ten tweede zijn er aanpassingen nodig om de 19T in te bouwen of past deze zonder mankeren. Verders wordt de turbo veelal via de dealer gekocht of zijn er andere (goeie)adressen waar je terecht kan?

Johann

De meningen verschillen een klein beetje maar waar 't uiteindelijk op neerkomt is dat de 18T en de 19T elkaar voor de T5 niet zoveel doen.
Ze kunnen beide voldoende hun werk doen.
Ik heb nog nooit in Marc z'n 18T auto gereden en Marc nog nooit in mijn 19T maar de opvatting is dat de 19T ietsje eerder z'n werk kan doen.
Let wel, het is niet goed voor een standaard T5 blok om gelijk veel druk in de lage toeren te hebben maar de 19T kan heel mooi vloeiende druk leveren vanaf ongeveer 2200 toeren en dan rustig maar heel stabiel tot z'n volle ingestelde druk bij ongeveer 2500-2800 komen.
De 18T zou er iets abrupter op komen qua druk opbouw, zeg maar ietsje steiler op druk komen vanaf ongeveer 2400-2500 toeren.

Voor beide turbo's heb je vanaf een T-5R een andere downpipe nodig.
Voor de 18T een met een recht flens welke eigenlijk voor de 850R of X70R gemaakt is, voor de 19T een met schuine flens welke voor de C70T5 MY2000 en hoger gemaakt is.

Volgens de laatste informatie is de 19T op dit moment goedkoper.

De 19T kan op precies dezelfde manier zijn werk doen als de 18T dus vanuit kosten overweging zou je beter 19T kunnen gaan.

Resultaten met de 19T zijn positief te noemen maar mocht je toch goed en eventueel goedkoper aan een 18T kunnen komen dan hoef je het zeker niet te laten omdat de 19T "zoveel beter is".

micdee

Bedankt voor de info johan.
Is goed om te weten dat er wel een verschil is voor de downpipe daar kan ik dan mooi rekening mee houden als ik deze eventueel via Marc bestel.

Maar weet nog niet zeker of ik deze Volvo ga tunen.... had niet gedacht dat de vrouw het goed zou vinden als er een nieuwere auto zou komen... dus misschien wordt het wel een v70R awd.en kan ik evt deze tunen..... :P ;D

micdee

nou ja moet eerst nog een goeie en mooie vervanger vinden, want deze auto is echt klasse en moet um dus niet kwijt. Ik heb wel het idee alsof niet het vermogen geleverd wordt zoals behoord te gebeuren.
Heb van alles geprobeerd (met airco, zonder airco.. zo weinig mogelijk elektrisch aan) maar kreeg de auto niet 1 keer verder dan 240 op de teller en hoewel de auto dus 240 zou moeten lopen, heb ik niet het idee dat mijn teller perfect staat afgesteld... althans niet als ik kijk naar de bekeuringen dan zitter er toch altijd wel een 7km verschil tussen wat ik op de teller heb "staan" en wat zij meten voor de correctie.

Mellow_yellow

Citeernou ja moet eerst nog een goeie en mooie vervanger vinden, want deze auto is echt klasse en moet um dus niet kwijt. Ik heb wel het idee alsof niet het vermogen geleverd wordt zoals behoord te gebeuren.
Heb van alles geprobeerd (met airco, zonder airco.. zo weinig mogelijk elektrisch aan) maar kreeg de auto niet 1 keer verder dan 240 op de teller en hoewel de auto dus 240 zou moeten lopen, heb ik niet het idee dat mijn teller perfect staat afgesteld... althans niet als ik kijk naar de bekeuringen dan zitter er toch altijd wel een 7km verschil tussen wat ik op de teller heb "staan" en wat zij meten voor de correctie.

Toevallig 215/45ZR17 banden?

micdee

CiteerToevallig 215/45ZR17 banden?

Uhmmmmm Ja dat klopt... heb je m'n auto soms gezien  ;)

micdee

Volgens mijn vrouw heb ik haar verkeerd begrepen, maar volgens mij heeft ze zich bedacht, want toen ik enthousiast aan het zoeken was naar een mooie V70 kwam ze toch terug op haar eerdere uitspraak... >:( :(

Dus gaan we deze auto "upgraden" dus Marc... je zult binnenkort een tweede mailtje ontvangen met enige onderdelen.  ;D eerste mailtje was een vraag over een 18T turbo... ik weet niet of je die gekregen hebt?
Heeft iemand ervaring met turboworld????
Oh enuhm heeft iemand een goeie foto van het type plaatje van een 19T turbo???? die gegevens hebben ze nodig....

micdee

Nou Marc bestelling is de deur uit... dus ik hoor het wel ;D ;D ;D

Johann

CiteerHeeft iemand ervaring met turboworld????
Oh enuhm heeft iemand een goeie foto van het type plaatje van een 19T turbo???? die gegevens hebben ze nodig....

Waarom turboworld?

Marc kan je daar ook wel mee verder helpen.
Die turbo hoeft ie maar €5 euro aan te verdienen.. ;) ;D

Zonder gekheid, hij kan jouw precies vertellen hoe alles in z'n werk gaat.

Type plaatje,

martijn.

Wat hebben de 215-45-17 banden er mee te maken. ???
Ik heb ze ook erop en mijn auto gaat op de klok iets over de 250 km/h.
En het is een orginele t5r motor.(nog wel)

micdee

CiteerWaarom turboworld?

Marc kan je daar ook wel mee verder helpen.
Die turbo hoeft ie maar €5 euro aan te verdienen.. ;) ;D

Zonder gekheid, hij kan jouw precies vertellen hoe alles in z'n werk gaat.
Uhhmmm ik had um een mailtje gestuurd met een vraag erover, maar heb er nog geen antwoord op gekregen. Nu zag ik in dit forum een keer de naam turboworld voorbij komen dus ben ik daar mijn licht gaan opsteken.... hoewel ik daar dus ook nog niet veel wijzer ben geworden...

micdee

nou, vandaag antwoord van turboworld gekregen:.........
---------------------------------------------------------
Helaas kan ik je hierbij niet van dienst zijn, aangezien deze turbo alleen via Volvo geleverd mag worden. Wij kunnen hier als turbocharger bedrijf niet aankomen,

Met vriendelijke groet,
Turbo World b.v.

---------------------------------------------------------

Daar heb ik dus niks aan. Maar is het zo dat je de turbo alleen via de volvo dealer kan bestellen?  ???

Nou ja op advies van johan ;) zal ik nog het nog eens aan Marc vragen.

Dennis

CiteerWat hebben de 215-45-17 banden er mee te maken. ???
Ik heb ze ook erop en mijn auto gaat op de klok iets over de 250 km/h.
En het is een orginele t5r motor.(nog wel)
Op deze website kun je je teller afwijking uitrekenen na montage van niet standaard banden.Ik denk dat Marc hier op doelde. http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Viper

CiteerToevallig 215/45ZR17 banden?

Hé Marc, jij vraagt wel of er toevallig 215/45ZR17 banden onder zitten. Die zitten er bij mij ook onder, en ik kreeg hem toch aan de 250!!!! (toen de turbo nog redelijk was) ;D ;D ;D

-Viper-
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Mellow_yellow

Straks dik over de 260 met nieuwe 16T, 3" downpipe en chip!  ;D  Wel heel houden nu!  :P