Inspuitpomp afstellen

Gestart door rberge, 16-03-2006 21:52:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rberge

Op het forum wordt veel gesproken over het laten afstellen van de pomp. Ik ben er zelf ook al eens voor naar de dealer geweest. Maar wat ik niet helemaal begrijp, is waarom dit zo spits komt.

Het motor management regelt het inspuitmoment en controleert dit d.m.v. een sensor op één van de verstuivers. Waarom zou je het dan nog handmatig moeten afstellen? Is het regelbereik dan te klein? En verloopt de basisafstelling dan zo gigantisch?
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

VolvoSpecialist

De basis-afstelling kan in theorie niet verlopen, maar zou kunnen veranderen door het rekken van de riemen, althans in theorie.
De praktijk is dat het pomptandwiel "koud" tegen de nokkenas geklemd zit (dus recht ertegen en zonder spie of vertanding) en als er dan bijv. een beetje olie tussen komt wil hij wel eens een beetje verschuiven.
En als een 850, S/V70 diesel koud slecht start of de eerste keer afslaat staat ALTIJD de pomp verkeerd (als de gloeibougies goed zijn).
En ALS de basis-afstelling van de pomp versteld moet worden (ik bedoel dan als het pomptandwiel los moet) laat dan ook meteen de nokkenastiming controleren, dan weet je zeker dat alles goed staat.  ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

VolvoSpecialist

Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Sverige

Twee specialisten bij elkaar, dat moet toch een bevredigend antwoord opleveren bij de volgende vraag  :)

Bij mijn 2.5D is vorig jaar november een andere brandstofpomp gemonteerd, geen nieuwe maar een gebruikte pomp.
Aanvankelijk geen startproblemen meer. Hij starte daarvoor bijzonder slecht, het was alsof je de cylinders 1 voor 1 aan moest steken.
Conclusie garage, veren in brandstofpomp versleten, revisie, ruilpomp of gebruikte pomp. Laatste optie was goedkoopste, gemonteerd, op tijd gezet, klaar. Alleen bij het gasloslaten rond de 2000 RPM trilttie wat. Maar ja als dat alles is vind ik het prima.
Trouwens alle gloeibougies zijn ook vervangen.

Een lange tijd ging dit probleemloos, sinds kort moppert tie weer bij het starten, wel wisselend.
Dagen geen pijn,  soms een paar keer moeizaam, dan weer probleemloos.

Ik begin me steeds meer af te vragen of de brandstofpomp wel het euvel was, of bv niet een te weinig spanning bij het starten leverende accu hier debet aan is. Of nog iets anders, een verstopte verstuiver, brandstoffilter of wat dan ook.

Eigenlijk zou ik wel willen weten wat er nu loos is, zonder weer vele honderden euro's uit te moeten geven om hierachter te komen, en vervolgens na 4-5 maanden weer terug bij af te zijn.
Hij heeft nl een tijd probleemloos gestart......tja ik weet het ook niet.

Misschien hebben jullie ideeën?? ???

Grt Han