Idee voor Nivomat verlagen..

Gestart door Johann, 26-03-2006 23:46:33

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Als je een verlagingsveer monteert in combi met nivomats is toch wel aan te raden om ook de bussen er boven tussen te zetten. Ongeacht de lengte van de veer zal de nivomat altijd zijn normale lengte aannemen, door een verlagingsbus boven te monteren wordt de ruimte waar de veer gemonteerd zit in ieder geval 2cm korter.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

niwesa

Ik wil even experimenteren met de hoogte achter vooral qua looks. I.p.v die bussen even verlagen door er een paar grote moeren tusen te plaatsen (Ik ga er niet mee rijden  :eusa_doh:).

Welke lengte bouten moet je exact hebben? Of wat is de exacte lengte van de bouten nu?
Verkoopt helaas zijn mooie V70

rovelra

Met de bussen van ET ( 2 cm )  kun je de originele bouten gebruiken !

niwesa

Zijn die bouten zo lang dan? Ik las in een ander topic dat je 2 cm. langere bouten moest gebruiken.
Verkoopt helaas zijn mooie V70

Sem

Citaat van: innocenti op 09-07-2010 15:24:29
Toch even mijn experimenten delen mbt nivomats met andere veren:
Je kan wel degelijk zwaardere veren combineren met nivomats. Je moet er alleen voor zorgen dat de veren niet te lang zijn. Als je een sterkere veer combineert met nivomats maak je het de nivomats alleen maar makkelijker om te corrigeren.

Mijn auto heeft sport nivomats met verlagingsbussen. En een LPI tank achterin.
- met standaard nivomat veren: Auto zakt heel snel bij stil zetten en ik vond deze combi te soepel achter icm verlaagde voorveren
- t-5r sedan veren. Fijne combi. Alleen werd de verlaging van de bussen teniet gedaan. Zonder verlagingsbussen ging het bij mij goed met LPI achterin
- 40mm verlagingsveren van een sedan. Dijk van een wegligging. Overhellen sterk verminderd, goed met verlagingsbussen. Alleen erg hard qua veercomfort. Heb hier 6 mnd mee gereden en verwijderd met de komst van de kleine
- Nu. nivomat verlagingsveren van H&R. Duidelijk stugger dan de normale nivomat veren en voor mij perfecte combi met 30mm verlagingsveren voor en Koni FSD voor.
- standaard veren van een gewone combi. Auto komt nog hoger te staan dan een XC, veer is veel te lang en komt boven het werkgebied van de nivomat.

Overigens heb ik in de 6 maanden dat ik met de 40mm sedan verlagingsveren gereden heb mn nivomats vervangen na 250.000km ervaring.

Benadrukkend dat dit mijn ervaring is en niet wetenschappelijk onderbouwd. Gewoon getest door te wisselen omdat ik de veren had en het rijgedrag wilde verbeteren.
Heb jij FSD voor en nivomats achter? Is dat niet een beetje vreemde combi? Ik heb zelf ook nivomats, maar heb het gevoel dat alles nu echt wat ouder wordt. Bijna 2 ton nu dus kan best kloppen. Ergens ben ik super blij met m'n nivomats, want met volle belading gaat gewoon alles goed. Alleen de weglegging vind ik gewoon brak. Helemaal met LPi tank nu... dat merk je echt wel! Ik denk nu vaak aan een FSD set (voor en achter), want dan zal ie volgens mij toch erg strak gaan rijden..  Ik ben alleen heel erg bang dat ik zo'n hangende luie auto krijg.

MICHEL306

Heb voor en achter een R setje gemonteerd en dat werkt zuper,de nivomats die ik er onder had, met verlagings bussen, gaf achter niet het vertrouwen wat ik nodig had(lees uitbreken zonder waarschuwing).
De nivomats had ik in combinatie met R veren, nu standaard schoks  rond om en een strakke niet te oncomfortabele auto.(wel voor wat hogere banden gekozen ivm comfort)
Dus orgineel Volvo rondom en dat doet het prima .

Bouten moeten wel een goede treksterkte hebben, denk daar aan, dus geen goedkope pruttel kopen.

Bostel

Wow, effe dit 14 pagina's lange topic doorgenomen en ik heb toch nog 1 vraagje.
Als je van die verlagingsbussen monteert komen de nivomat schokdempers 2 cm dieper te liggen en worden je veren 2 cm dieper ingedrukt.
Geeft dit dan ook een merkbare verbetering van het rijgedrag?
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

razorx

Citaat van: Bostel op 05-08-2011 17:04:37
Als je van die verlagingsbussen monteert komen de nivomat schokdempers 2 cm dieper te liggen en worden je veren 2 cm dieper ingedrukt.
Een verbetering qua rijgedrag viel me hierdoor niet echt op. Wel wat minder overhelling.
Qua rijgedrag zijn er andere punten om op te letten:
-toestand van de diverse bussen en rubbers.
-eventueel een verstevigingsbrug bevestigd aan de bevestigingsplekken van het extra kinderzitje.

Bostel

Mijn plan was eigenlijk wel om ophangingsrubbers te verversen.
Maar die bussen ga ik mij dan toch ook eens aanschaffen. Onlangs was ik zowat sportief aan het rijden op een industrieterrein met mijn broer achter mij aan en die zei mij dat het leek dat mijn links achterwiel bijna van de grond kwam.  :)
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

-D©©©L-

De veren dragen meer gewicht en de nivomats dus minder. Door de lagere last en daardoor lagere interne werkdruk zal hij dus wat slapper zijn qua demping.

V70geRwin

Citaat van: -D©©©L- op 05-08-2011 22:44:58

De veren dragen meer gewicht en de nivomats dus minder. Door de lagere last en daardoor lagere interne werkdruk zal hij dus wat slapper zijn qua demping.

Is dit effect heel sterk?

Heb me nl altijd verbaast over de slapte van de nivomatveren, maw hoeveel meer druk vanuit de veer zal dit geven als je die 2 cm verder in drukt.

In de basis is het toch ook zo ontworpen dat de demper juist de hoogte bepaald en de last draagt?

-D©©©L-

Citaat van: spekkie99 op 05-08-2011 23:05:59
Citaat van: -D©©©L- op 05-08-2011 22:44:58

Is dit effect heel sterk?

Heb me nl altijd verbaast over de slapte van de nivomatveren, maw hoeveel meer druk vanuit de veer zal dit geven als je die 2 cm verder in drukt.

In de basis is het toch ook zo ontworpen dat de demper juist de hoogte bepaald en de last draagt?

Het effect is merkbaar, ik rij zelf met de omgekeerde situatie (15 mm verhoogde R nivomaten) en het laten dragen van extra last door de nivomaten resulteert in een merkbaar stuggere demping. In mijn geval heb ik het over nieuwe R nivomaten, een paar oude nivomaten zullen sowieso al minder dempen door interne slijtage/lekkage.

BBS

Maar gaat dit hele verhaal ook werken als de nivomats onder een AWD gemonteerd zijn?
Ik heb er nu "R" nivomats onder zitten, die zijn ansich al -2cm verlaagd. Als 'ie nog anderhalve cm lager zou moeten kom ik dan weg met die verlagingsbussen?
Volvoloos....

-D©©©L-

Citaat van: BBS op 06-08-2011 08:35:36
Maar gaat dit hele verhaal ook werken als de nivomats onder een AWD gemonteerd zijn?
Ik heb er nu "R" nivomats onder zitten, die zijn ansich al -2cm verlaagd. Als 'ie nog anderhalve cm lager zou moeten kom ik dan weg met die verlagingsbussen?

Nee, de door Johann bedachte verlagingsbussen zijn niet geschikt voor nivomaten welke onder een AWD gemonteerd zitten. In de achteras constructie van een AWD zit wel ruimte om wat te doen met de onderste montagepunten van de nivomaten.

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 06-08-2011 10:08:56
Citaat van: BBS op 06-08-2011 08:35:36

Nee, de door Johann bedachte verlagingsbussen zijn niet geschikt voor nivomaten welke onder een AWD gemonteerd zitten. In de achteras constructie van een AWD zit wel ruimte om wat te doen met de onderste montagepunten van de nivomaten.

Net zoiets als bij de N?