km teller

Gestart door Roger B., 03-04-2006 22:14:42

Vorige topic - Volgende topic

mehn

Ik denk dat de NAP op de oude stand staat als ik hoor dat het laatste APK keuringsrapport met de hand is aangepast  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Roger B.

Mehn is goed op de hoogte van mijn "probleem"

Ik heb dus inderdaad een klok met lagere stand (+/- 227000) dan de OBD stand (+/- 427000), en wil alles in de JUISTE stand zetten (obd stand dus).

Waarom? simpel,
1) ik weet zonder omrekenen wat ie gelopen heeft
2) bij verkoop geen gezeik over verkeerde km stand
3) zo hoort de teller te staan.

Geen hals zaak, als het niet kan, te duur is of anderszins niet met normale inspanningen te bereiken so be it, maar als het wel kan, graag.

Kortom ik wil de zichtbare teller graag 200.000 km VOORUIT zetten (voor mij ongunstige fraude dan dus lijkt me)

Inderdaad is het APK rapport van oktober 2005 handmatig naar 210xxx km gewijzigd, de werkelijke km stand (neem ik aan) staat in de NAP (kan het niet checken zonder een kmstand op te geven)

Ik neem aan dat de dealer (tegen een waarschijnlijk vrij forse vergoeding) via de genoemde functie de stand kan corrigeren?

of weet iemand hoe dit moet via de OBD (waarschijnlijk kan dit ALLEEN vooruit en misschien zelfs alleen als de teller minder dan een X aantal km heeft staan.)

mehn

Citaat van: Roger B. op 04-04-2006 20:34:24
Mehn is goed op de hoogte van mijn "probleem"

Tsja, alles nauwkeurig lezen hè ;)

;D

XC60 D4 AWD:

mehn

of weet iemand hoe dit moet via de OBD (waarschijnlijk kan dit ALLEEN vooruit en misschien zelfs alleen als de teller minder dan een X aantal km heeft staan.)

Nee dat kan beide kanten op, alleen heb ík dat nog nooit gedaan ;)

XC60 D4 AWD:

ThomasGLT

Mijn 855 1993 heeft een keer een nieuwe klok gekregen omdat de oude stuk was. Deze staat zo`n 70.000 km te weinig op, maar dat is niet exact. Kan ik met mijn auto uit dit bouwjaar ook aflezen hoeveel hij dus echt heeft gereden?

Vertigo

Citaat van: ThomasGLT op 04-04-2006 23:28:34
Mijn 855 1993 heeft een keer een nieuwe klok gekregen omdat de oude stuk was. Deze staat zo`n 70.000 km te weinig op, maar dat is niet exact. Kan ik met mijn auto uit dit bouwjaar ook aflezen hoeveel hij dus echt heeft gereden?

Ja, zie dit topic over OBD-I

@®-

Citaat van: mehn op 04-04-2006 17:31:04
Ik denk dat de NAP op de oude stand staat als ik hoor dat het laatste APK keuringsrapport met de hand is aangepast  ;)

Maar wat ik bedoel dat je alles ook bij NAP moet regelen dat de km. stand 200.000 km. voorruit gaat (ook al is dit de oorspronkelijke km. stand) om gezeur van je verzekering te voorkomen. Dat er een x-aantal kilometesr op je APK rapport staat zal mij ook een zorg wezen dat formulier bekijk ik maar 1 keer per jaar (als ik weer een nieuwe heb  ;D )

leolux

Ik heb dus inderdaad een klok met lagere stand (+/- 227000) dan de OBD stand (+/- 427000), en wil alles in de JUISTE stand zetten (obd stand dus).

Waarom? simpel,

In hoeverre is de stand zoals die te vinden is in de OBD te vertrouwen of kan hier ook mee geprutst worden??

thuur

Citaat van: Vertigo op 04-04-2006 23:42:48

Nee, zoals ik al zei de km-stand zit in je klokkenwinkel opgeslagen. A7=Klokkenwinkel. In jouw geval zal het ding 70.000km teruggeven.

@Roger B: zoals ik al zei zal de handelaar wel met z'n vingertjes de cijfertjes hebben verdraaid. De computer denkt dat je auto 427dkm heeft gereden. Als je hier gaat manipuleren geeft ie straks 627 aan bij uitlezen....

Uiteraard kan de OBD-stand ook worden aangepast. In het geval van Thomas (nieuwe klokkenwinkel) kun je deze stand dus aanpassen aan wat de auto heeft gelopen. Hoe? Dat ga ik dus echt niet zeggen ;)

Gr ::)

leolux

Citeer

Uiteraard kan de OBD-stand ook worden aangepast. In het geval van Thomas (nieuwe klokkenwinkel) kun je deze stand dus aanpassen aan wat de auto heeft gelopen. Hoe? Dat ga ik dus echt niet zeggen ;)

Citeer

Ik snap dat je dat niet gaat vertellen!!! Het gaat mij er juist om dat je de OBD dus ook niet 100% kunt vertrouwen.
Ik was nl. gister aan het kijken naar een T5 en daar bleven ze maar aandringen om de OBD uit te lezen omdat ik de km stand niet helemaal vertrouwde (BJ='94, 150000 op de klok) Maar ik begrijp nu dat ook daar weer mee geprutst kan worden.

Vertigo

Citaat van: thuur op 05-04-2006 09:30:24

Nee, zoals ik al zei de km-stand zit in je klokkenwinkel opgeslagen. A7=Klokkenwinkel. In jouw geval zal het ding 70.000km teruggeven.

@Roger B: zoals ik al zei zal de handelaar wel met z'n vingertjes de cijfertjes hebben verdraaid. De computer denkt dat je auto 427dkm heeft gereden. Als je hier gaat manipuleren geeft ie straks 627 aan bij uitlezen....

Ik ga er maar even vanuit dat je gelijk hebt Thuur, en dat de stand in de km-teller wordt opgeslagen en niet in de centrale computer zoals ik dacht.

Maar Roger B moet dus met zijn vingertjes van die 2 een 4 maken om de stand weer gelijk te krijgen zonder dat OBD 627000 aangeeft...
Maar ik begrijp uit jouw woorden dat indien Roger B's teller 427000 aangeeft en OBD 627 dat jij weet hoe je van de 627 weer 427 kan maken zonder dat de tellerstand verandert?

thuur

Citaat van: Vertigo op 05-04-2006 09:42:47
Citaat van: thuur op 05-04-2006 09:30:24

Ik ga er maar even vanuit dat je gelijk hebt Thuur, en dat de stand in de km-teller wordt opgeslagen en niet in de centrale computer zoals ik dacht.

Maar Roger B moet dus met zijn vingertjes van die 2 een 4 maken om de stand weer gelijk te krijgen zonder dat OBD 627000 aangeeft...
Maar ik begrijp uit jouw woorden dat indien Roger B's teller 427000 aangeeft en OBD 627 dat jij weet hoe je van de 627 weer 427 kan maken zonder dat de tellerstand verandert?

Voor het algemeen belang:
De foutcodes van de 850 zitten in de verschillende onderdelen fysiek dus opgeslagen. De ABS-foutcodes in de ABS module, de ontstekingsfoutcodes in de ontstekingscomputer, de ECC foutcodes in de ECC module en de elektrische stoel foutcodes in je elektrische-stoel-kastje. (Sterker nog: er is geen centrale computer, ook al lees je de signalen uit een 'centraal punt').

Zo ook A7. Dat is je klokkenwinkel. Er zit een computer in. Een computer bestaat minstens uit processor, geheugen en een programma. Een computer heeft weinig zin zonder I/O (input/output mogelijkheden).

1 van die inputsignalen is een pulsje als de auto rolt. Hoe harder de auto rolt, hoe sneller dit pulsje. De computer telt deze pulsjes (en slaat deze op in het geheugen, in dit topic OBD km-stand genoemd). Vervolgens stuurt de computer (Output) een signaal naar de zichtbare mechanische tellertjes in de klokkenwinkel. Deze draait vooruit.

Als je de zichtbare teller mechanisch beinvloedt (door b.v. met je vinger aan de cijfers te draaien) kan de computer hiervan niet op de hoogte gesteld worden. Omdat deze stand een Output signaal is, kan nooit vanzelf een Input worden.

Wellicht is het mogelijk deze zichtbare stand op een andere manier te beinvloeden (b.v. ergens een stroompje op zetten), maar dat weet ik niet. Ik houd me niet bezig met deze praktijken ;D

Ik DENK dat de handelaar van de 4 een 2 heeft gemaakt met zijn vingers. Als Roger besluit met zijn vingers van die 2 een 4 te maken doet hij dat op eigen risico. Geen garantie dus. Maar wie ooit met z'n vingers aan een tellermechanisme van een cassettedeck of bandrecorder (een wat???) heeft gezeten weet dat dat kan, en dat je meestal niets stuk maakt. De tellermechanismen zijn tot op de dag van vandaag hetzelfde. Om dit soort praktijken te voorkomen kan ik me wel voorstellen dat ze het plastic wat breekbaarderder hebben gemaakt.

Op je laatste vraag: Ja.

Duidelijk?

Gr :P

mehn

Citaat van: @®- op 05-04-2006 09:07:22
Dat er een x-aantal kilometesr op je APK rapport staat zal mij ook een zorg wezen dat formulier bekijk ik maar 1 keer per jaar (als ik weer een nieuwe heb ;D )

Nou als je ff doordenkt dan snap je wat ik bedoel. Op het laatste APK keuringsrapport is de kilometerstand met de hand gewijzigd. Dit betekent dat op datzelfde keuringsrapport eerst een andere stand stond, naar alle waarschijnlijkheid was dat de juiste stand (+200000).

Dat betekent weer dat bij de laatste APK de kilometerstand in de auto nog niet was teruggedraaid. Hierdoor ga ik er van uit dat de stand dus nog niet zo lang geleden teruggedraaid is en dat de stand in NAP wel eens de juiste zou kunnen zijn.

XC60 D4 AWD:

llinssen

Citaat van: thuur op 05-04-2006 09:54:46
Voor het algemeen belang:
De foutcodes van de 850 zitten in de verschillende onderdelen fysiek dus opgeslagen. De ABS-foutcodes in de ABS module, de ontstekingsfoutcodes in de ontstekingscomputer, de ECC foutcodes in de ECC module en de elektrische stoel foutcodes in je elektrische-stoel-kastje. (Sterker nog: er is geen centrale computer, ook al lees je de signalen uit een 'centraal punt').

Zo ook A7. Dat is je klokkenwinkel. Er zit een computer in. Een computer bestaat minstens uit processor, geheugen en een programma. Een computer heeft weinig zin zonder I/O (input/output mogelijkheden).

1 van die inputsignalen is een pulsje als de auto rolt. Hoe harder de auto rolt, hoe sneller dit pulsje. De computer telt deze pulsjes (en slaat deze op in het geheugen, in dit topic OBD km-stand genoemd). Vervolgens stuurt de computer (Output) een signaal naar de zichtbare mechanische tellertjes in de klokkenwinkel. Deze draait vooruit.

Als je de zichtbare teller mechanisch beinvloedt (door b.v. met je vinger aan de cijfers te draaien) kan de computer hiervan niet op de hoogte gesteld worden. Omdat deze stand een Output signaal is, kan nooit vanzelf een Input worden.

Wellicht is het mogelijk deze zichtbare stand op een andere manier te beinvloeden (b.v. ergens een stroompje op zetten), maar dat weet ik niet. Ik houd me niet bezig met deze praktijken ;D

Ik DENK dat de handelaar van de 4 een 2 heeft gemaakt met zijn vingers. Als Roger besluit met zijn vingers van die 2 een 4 te maken doet hij dat op eigen risico. Geen garantie dus. Maar wie ooit met z'n vingers aan een tellermechanisme van een cassettedeck of bandrecorder (een wat???) heeft gezeten weet dat dat kan, en dat je meestal niets stuk maakt. De tellermechanismen zijn tot op de dag van vandaag hetzelfde. Om dit soort praktijken te voorkomen kan ik me wel voorstellen dat ze het plastic wat breekbaarderder hebben gemaakt.

Duidelijk?

Gr :P

Thuur:
Het is weer geweldig hoe duidelijk je dingen uitlegt.
Bij een 940 die ik ooit ben gaan proefrijden in Haarlem had een held een klein gaatje in het plastic gemaakt om zo de teller terug te kunnen zetten (en dat was te merken).

out of interest:
Is er nog een manier om de pulsjes te faken? Zeg maar de nieuwe oplossing voor de oude boormachine?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 05-04-2006 11:21:55
out of interest:
Is er nog een manier om de pulsjes te faken? Zeg maar de nieuwe oplossing voor de oude boormachine?

Uiteraard. Een flip/flop schakeling van een paar eurocent doet het goed. Een simpele 555 kopen en daar ga je ;D

Vanaf hier ga ik naar Google verwijzen want voor ik het weet ben ik de basisbegrippen van de Elektronicaleer uit aan het leggen ;)

...ik heb nog wel een paar 'leuke' boeken ter inzage voor de liefhebbers :-X

Gr 8)