Mijn eerste Volvo 850 T5, een bijzondere auto, maar kwalitatief....

Gestart door Pjot, 10-04-2006 12:16:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pjot

Een Volvo 850 T5, werkelijk bijzonder!!!

Dit weekend rijd ik voor het eerst in deze magnifieke auto, zweethandjes aan het stuur (toch wel heel wat pk's) van opwinding!

Tijdens de testrit bij de garage werd ik helemaal overweldigd van de power die schuil gaat in deze auto, ik ben bang dat ik daardoor niet alles even zorgvuldig tot me heb opgenomen...

Afgelopen weekend rijd ik dus voor het eerst, als eigenaar rond in de T5. Er beginnen me steeds meer (eventuele) mankementen op te vallen.
Het grootste wat me toch wel opvalt is het volgende (deze valt onder dit forum topic):

Bij wegrijden in de eerste versnelling, komt er een verdraaid vervelend geluid (hoog) vanuit het vooronder.

Mijn veronderstelling:
Bij het op laten komen van de koppeling in de eerste en tweede versnelling, zit op een bepaald punt (zo ongeveer halverwege van het aangrijpingspunt van de koppeling) dit geluid. Het komt voornamelijk naar voren bij gewoon rustig tot normaal wegrijden......
Ik verwacht zelf een versleten koppeling (weinig verstand van autotechniek), wel kan ik melden dat deze T5 al 280.000 wonderschone km gelopen heeft, voordat ik zijn baasje werd.

Bijbehorend tot dit topic: Een tweede punt wat mij opvalt en zeker geen vertrouwen wekt bij mijzelf, over het koppeling en versnellingsbak verhaal, is het volgende:

In de tweede versnelling komt er, wederom uit het vooronder, maar dit keer wanneer de koppeling volledig aangegrepen is, een korte "roffel / kraak" tevoorschijn. Deze is echter niet altijd te horen, mij is dan ook nog niet duidelijk wat dit geluid veroorzaakt. Is het op een bepaalde kruissnelheid, bepaald vermogen op de bak...geen idee.....echter ik voel me er niet zo comfortabel bij.

Verder lijkt het mij alsof de versnellingsbak speling heeft in de versnelling.....wie weet herkent iemand deze omschrijving:
Een touringcar bus (op leeftijd), bij het terugschakelen en oplaten komen hoor je vaak een karakteristiek geluid van de bak.....een beekje klapperen bij het aangrijpen van de koppeling....bij gas geven merk je een korte speling........Mijn gevoel zegt dat dit voornamelijk in de 3e versnelling is bij de T5.....

Waar duidt dit alles op?

Diegene die weet wat er hier scheelt en zich aanbevolen voelt mij kort verder te helpen, wil ik graag verzoeken een korte reactie te plaatsen......
Als wederdienst heb ik momenteel nog weinig te bieden, helaas. Mijn kennis en ervaring over de Volvo 850 is nog te beperkt..... Natuurlijk, ben ook ik bereid, op alles antwoord te geven (wat binnen mijn bereik ligt).

Ondanks dat dit geen onderwerp bij dit onderdeel van dit forum is, het volgende:
Kleine mankementjes (volgens mij.....)

-Trillend geluid links boven bij de bestuurder (vanuit het dak / portier balk) lijkt dit geluid te komen. Het klinkt alsof er een kleine ventilator continue hetzelfde geluid activeert..... Wanneer de motor uitgaat stopt de trilling een aantal tellen later.....alsof een ventilator rustig uitdraait.....iemand bekend hiermee? Erg vervelend tijdens het rijden......
-Stuur staat niet recht in rechtuit rijdende positie (hierdoor slaat de richtingaanwijzer niet terug bij naar rechts afslaan).

Ga ik nu tever in het analyseren van de auto?
Desalniettemin hoor ik graag, wat ik hiermee aan moet, wat de problemen zijn, en voornamelijk hoe ernstig dit alles klinkt.....

Bij voorbaat mijn hartelijke dank!!!

thuur

Kun je de onderhoudshistorie achterhalen? Ik vermoed namelijk dat de koppeling gewoon ver op z'n einde is. Het zou een vreemde stand zijn als je de 2e koppeling eronder hebt liggen, en een behoorlijk knappe prestatie als je de eerste koppeling er nog onder hebt zitten. De platen gaan wel tot 350dkm mee, maar de drukgroep (zeg maar dat onderdeel wat de plaat daadwerkelijk van de motoraandrijving haalt) begint vaak bijgeluiden te produceren zo rond 2 ton. Je kunt ermee doorrijden (wat wellicht is gebeurd) maar de meeste mensen storen zich vooral aan het geluid en laten daarom de koppeling vervangen. Op het forum zit een koppelingsspecialist, stuur maar een PB voor meer info.

Dat geluid is waarschijnlijk van je ECC. Er zit inderdaad een klein ventilatortje achter je handgreep wat lucht langs een temp.sensor blaast. Schoonmaken helpt meestal.

Dat stuur is een kwestie van verkeerd uitlijnen. Een goede uitlijner zet eerst het stuur in het midden en gaat dan uitlijnen. Helaas gebeurd dat niet altijd zo. Informeer bij een goede(!) bandenboer of de dealer over de prijs van het uitlijnen van je auto.


Gr 8)

Eugene

die geluiden kunnen idd van de koppeling komen.

De speling in de bak ide jij omschrijft kan ook de bovenste motorsteun zijn, hierdoor kan de motor een beetje kantelen bij gas geven en weer los laten (en dus ook schakelen) waardoor die speling voelbaar is.

Dat het stuur niet recht staat is makkelijk op te lossen door de auto te laten uitlijnen.

p.s. Stel je ook even voor bij "Wie ben ik"

If it's not blown, it sucks...

AntonioMontana

Die kraak soms in je 2de versnelling zal wel de ABS zijn, die doet een zelftest bij +-30 km/u ergens. Die kraak heb ik ook en vele anderen, is dus normaal en waarschijnlijk hoef je je dus hierover geen zorgen te maken :)

thuur

Citaat van: AntonioMontana op 10-04-2006 18:04:24
Die kraak soms in je 2de versnelling zal wel de ABS zijn, die doet een zelftest bij +-30 km/u ergens. Die kraak heb ik ook en vele anderen, is dus normaal en waarschijnlijk hoef je je dus hierover geen zorgen te maken :)

Als het goed is doen alle 850's dat ;D


Gr ;)

Pjot

Om te beginnen:

Allen hartelijk dank voor de informatie!

Deze manier van informatie verkrijgen werkt echt uitstekend!!!

Op het moment dat je een occasion koopt dan zijn hieraan altijd risico's verbonden. Je kunt het treffen maar je kunt het ook niet treffen. Momenteel schat ik in dat ik het wel getroffen heb. Echter bepaalde geluiden die voor je gevoel niet helemaal lekker klinken kunnen toch wel wat onzekerheid oproepen.
Een hele geruststelling is om te horen dat het ABS systeem rond deze snelheid een test doet, die volgens jullie inderdaad dit geluid produceert....

Had dat geen geluidloze test kunnen zijn? Je denkt haast dat de bak het eventueel binnenkort gaat begeven.....  :P

In de onderhoudshistorie heb ik verder geen info meer gevonden over het vervangen van de koppeling.....
Graag hoor ik dit geluid liever niet meer, ten eerste wekt het geen goed gevoel / vertrouwen bij me op, (tevens ga ik binnenkort de bergen in met de auto, helling trekken moet toch gewoon geluidsloos kunnen) en verder is het gewoon geen gehoor. Voor een auto met garantie hoort dit toch eigenlijk gewoon weg niet???

Wat ik bij het vorige bericht vergeten ben te melden is dat het lampje van de lambda sonde continue blijft branden....staat dit nog in relatie met de hiervoor genoemde "mankementen", oftewel wordt er nu al meer duidelijk of niet direct?

Hoop wederom een reactie te ontvangen!!!

Groetjes aan jullie allen!!!




Eugene

Als je nog garantie hebt zou ik eisen dat er een nieuwe koppeling onder komt.

Wat betreft het lampje:  Probeer het eens te laten resetten bij de dealer, als het dan terugkomt laat je de foutcodes eens uitlezen. Kan zijn dat de sonde kapot is, maar het kunnen ook nog andere dingen zijn....

If it's not blown, it sucks...

Pjot

Kan zijn dat de sonde kapot is, maar het kunnen ook nog andere dingen zijn....

Welke andere dingen zouden dat kunnen zijn? Bedoel je dan op korte termijn schadelijke dingen???

thuur

Vwb de koppeling: woont er niemand in je buurt die even een stukje kan rijden met je auto? Als de koppeling vervangen moet worden merk je dat heus wel. Een garage/handelaar weet dat ook wel.


Even zoeken op het woord 'lambda' en je vindt alle mankementen die voor dit lampje kunnen zorgen. Van een kapot slangetje t/m kapotte sondes. ;)


Gr 8)

Racingbrick

Alles hangt ook af van hoeveel je voor de wagen hebt afgetikt, is dat de hoofdprijs geweest snap ik dat je niet blij bent.
Heb je echter een " zo meenemen " prijs of particulier de wagen gekocht dan kan er wel een defect(je) aan zitten.

Daar is de prijs dan ook vaak naar, de meeste auto's halen de 280k km niet eens voordat ze naar de schoothoop gaan.
Zo kan je het ook zien.

Dat een Volvo zomaar 280k op de teller weet te zetten noem ik op zich al kwaliteit....

Eugene

Ik vind de topic titel ook niet echt toepasselijk. Het zijn op de koppeling na kleine probleempjes of standaard onderhoud en slijtage... heeft niks met de kwaliteit te maken. Die is gewoon super!

Moet de eerste andere auto (niet automaat in dit geval) nog tegenkomen die bij/voor 280.000 geen nieuwe koppeling nodig heeft en geen kleine mankementjes heeft ;D

If it's not blown, it sucks...

Pjot

Helmaal mee eens, de kwaliteit is top! Zoveel kilometers, en nog zo mooi in zijn vel (de lak), alles ziet er nog tip top in orde uit! Anders had ik ook nooit deze auto gekocht!

Echter je kunnen je misschien wel voorstellen, het moment dat je voor het eerst 850 gaat rijden, alles is nieuw. Dus ook de bijgeluiden! Laten die bijgeluiden nou net niet vertrouwenwekkend klinken....Dan zakt de moed je heel snel even in de schoenen.

Door hier op dit forum, alle volvo 850 liefhebbers eens om raad te vragen, blijkt al snel dat een aantal zaken kleinigheidjes zijn......
Laat nou net alleen de koppeling, de lambda sonde en het schevestuurwiel de echte problemen zijn, dan valt het inderdaad reuze mee! En is er dus absoluut niets af te dingen op de kwaliteit!!!

Nu ik dan toch nog aan het schrijven ben...iemand enig idee, waarom dat ABS zelftest zo een debiel geluid maakt? Ik kan me voorstellen dat vele auto's die zelftest uitvoeren, maar ik heb het geluid nog nooit gehoord!

Tot schrijfs!

Eugene

ABS zelftest maakt nou eenmaal dat geluid.... niks aan te doen. Waarom dat geluid zou ik niet weten ::)

Hou ons op de hoogte van de vorderingen mbt koppeling, lambda en en uitlijnen :)

If it's not blown, it sucks...

Keesjan

Citaat van: Pjot op 12-04-2006 12:02:58

Echter je kunnen je misschien wel voorstellen, het moment dat je voor het eerst 850 gaat rijden, alles is nieuw. Dus ook de bijgeluiden! Laten die bijgeluiden nou net niet vertrouwenwekkend klinken....Dan zakt de moed je heel snel even in de schoenen.

Hoi Pjot,

Mijn advies....niet te snel zenuwachtig worden. Overigens had je toch tijdens die proefrit wel gezien dat het stuur niet recht staat?
Die abs-kloink maken ze allemaal, ook de 70-serie.
Die koppeling zou versleten kunnen zijn. Dat kost je de kop toch niet, hoop ik. De versnellingsbak zelf hoor je niet vaak dat die echt kapot gaat. Als je de bergen in moet enzo, zou ik de garagehouder waar je hem gekocht hebt even een stukje ermee laten rijden voor een diagnose. Ik zou een versleten koppeling graag vervangen voor je de 850 echt gaat laten werken.
Ik zorg zelf altijd dat ik bij aankoop van een andere auto zeker een eurootje of duizend extra als budget reken voor onvoorziene kwaaltjes en achterstallig onderhoud. Dan hoef je ook niet zenuwachtig te worden àls er dan iets mis is.
Ventilator van de temperatuursensor had thuur al duidelijk gemaakt. Die zit inderdaad op de plek die jij beschrijft.

Veel succes met de eventuele reparaties en nog veel fijne kilometers gewenst met je 850 !

Keesjan

Pjot

Beste Keesjan,

Als je geen kriebels krijgt van een 850 T5 dan denk ik dat het niet goed zit. Kortom mijn zenuwen zijn zeer zeker voor 99% positieve (gezonde) zenuwen.

Een feit is echter dat ik persoonlijk geen vergelijkingsmateriaal heb (een andere 850). Daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik bepaalde dingen (geluiden etc.) in de auto waarneem, waarvan ik laks over kan zijn maar ook verder kan graven om te achterhalen wat dit eventueel kan zijn.

Daarom ben ik ook zo razendblij dat ik hier op dit forum zo bediend wordt.....Eigenlijk sinds dat ik hier dit discussie punt begonnen ben, ben ik  eigenlijk nog meer bevestigd dat de aankoop wel degelijk goed is geweest.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat een occasion een occasion blijft en dus in de regel gepaard gaat met "mankementjes"  en onvolkomenheden. Maar de opsomming van mijn punten gaf mij een reden tot denken. En in dit geval wellicht iets te negatief......
Echter, dankzij jullie allen, weet ik dat ik weer lekker recht kan sturen, dat die vervelende tik linksboven weg kan, dat waarschijnlijk de koppeling begraven moet worden en dat die lambda sonde fftjes gecheckt moet worden....Meer dan gerustgesteld :D

Ik zal je nog even kort uitleggen waarom ik dus zo zeker van me zaak wil zijn (en wellicht nervositeit uitstraal). Kwaliteit vind ik belangrijk; even een kort stukje over mijzelf.....Ik reis veel tussen Nederland en Scandinavie, verder ben ik nog student en moet je creatief met je geld om gaan. Waar ik dus niet op zit te wachten zijn hoge uitgaven aan de auto op het moment dat ik in het buitenland zit.
Dit alles valt zeer zeker onder een "luxe-probleem"  maar dit neemt niet weg dat ik een drive heb om; als je iets doet, het in ieder geval dan ook 100% goed te doen, en dit is in mijn geval nog wel met een beperkt budget. 

Reden nummer een ook om voor Volvo te kiezen (afgezien van het feit dat ik het een van de mooiste stationwagens vindt die ooit gemaakt zijn) de kwaliteit!!!

Leuk he, zo kom je nog eens iets te weten van elkaar!!!

Groet!