Even hoog in de toeren na starten

Gestart door elianmars, 10-04-2006 19:23:34

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

De laatste tijd zit de motor even hoog in de toeren als-ie net gestart is. Het is slechts een seconde of vijf, maar het is voorheen nooit geweest.

Wat zou 't kunnen zijn?

Eugene

hoeveel toeren maakt ie dan ongeveer.

Mijn T-5 gaat ff naar 1200 en valt dan mooi terug. De 2.5 10v van mn pa gaat tot ongeveer 1600-1700 en valt dan terug.

Beide doen ze het vanaf aanschaf al op die manier....

If it's not blown, it sucks...

elianmars

Ik denk dat-ie net zoiets als de wagen van je pa doet.

Alleen het vreemde is dat-ie dat dus voordien nooit deed.

Eugene

dat is idd raar, maar als ie richting de 1700 gaat en dan netjes terugvalt dan is het niks om je zorgen over te maken....

Nunki

Citaat van: elianmars op 10-04-2006 19:23:34
De laatste tijd zit de motor even hoog in de toeren als-ie net gestart is. Het is slechts een seconde of vijf, maar het is voorheen nooit geweest.

Wat zou 't kunnen zijn?

Hee dat doet die van mij ook bij een koude start. Ik vond het wel opvallend want mijn vorige 850 deed dit veel minder. Vroeg me ook af waar dit voor nodig is...

Even off-topic: wat me nog meer opvalt is dat de boordcompu bij optrekken steeds naar de 50l /100km gaat, ook al trek je langzaam op. Wanneer ik als een slak ga doet ie ong. 39l / 100 km maar ja daar heb je zo'n ding niet voor. (ik probeer een beetje zuinig te rijden. Met de eerste tank deed ik nl. 1 op 7,7. Daar mag iets af...)

elianmars

Citaat van: Nunkidunki op 10-04-2006 21:20:00
Citaat van: elianmars op 10-04-2006 19:23:34

Wat zou 't kunnen zijn?

Hee dat doet die van mij ook bij een koude start. Ik vond het wel opvallend want mijn vorige 850 deed dit veel minder. Vroeg me ook af waar dit voor nodig is...

Even off-topic: wat me nog meer opvalt is dat de boordcompu bij optrekken steeds naar de 50l /100km gaat, ook al trek je langzaam op. Wanneer ik als een slak ga doet ie ong. 39l / 100 km maar ja daar heb je zo'n ding niet voor. (ik probeer een beetje zuinig te rijden. Met de eerste tank deed ik nl. 1 op 7,7. Daar mag iets af...)

Die 50 liter op 100 km doet die van ons ook bij het optrekken. Het zijn gewoon zuipers, die T-5's  ;D ;D
We hebben gisteren zo'n 300 km gereden en ik heb m'n voet redelijk in bedwang kunnen houden (af en toe kon ik ''t niet laten om ff te stampen) en kwam op een gemiddelde van 1 op 11. Dat viel me reuze mee!
Normaal doet-ie 1 op 7/1 op 8. Maar dat komt doordat er voornamelijk kortere ritten mee worden gemaakt.

thuur

Is niets van te zeggen, sommige toeren niet verder dan 1100 toeren, anderen schieten door naar de 2000.

De ECU stuurt de stationairregelaar en de injectors naar eigen inzicht, kun je niets aan regelen.

Stationairklep schoonmaken kan invloed hebben, hoeft niet altijd. Maar een vervuilde klep merk je alleen als het toerental b.v. niet boven de 1000 toeren komt na een koude start.

Gr ;)

PS: net getankt: 62 liter, 398km ;D

elianmars

Citaat van: thuur op 10-04-2006 21:33:50
Is niets van te zeggen, sommige toeren niet verder dan 1100 toeren, anderen schieten door naar de 2000.

De ECU stuurt de stationairregelaar en de injectors naar eigen inzicht, kun je niets aan regelen.

Stationairklep schoonmaken kan invloed hebben, hoeft niet altijd. Maar een vervuilde klep merk je alleen als het toerental b.v. niet boven de 1000 toeren komt na een koude start.

Zou het dan kunnen zijn dat de stationairklep vuil is geweest, waardoor het toerental eerst niet echt hoog kwam na een koude start?
Of kan zo'n klep niet ineens schoon zijn/worden?

En wat betreft je verbruik: ik verdenk je er nog steeds van een baksteen onder je gaspedaal te hebben....  ;D ;D

thuur

Citaat van: elianmars op 10-04-2006 21:37:38
Zou het dan kunnen zijn dat de stationairklep vuil is geweest, waardoor het toerental eerst niet echt hoog kwam na een koude start?
Of kan zo'n klep niet ineens schoon zijn/worden?

Nee, lijkt me sterk. Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat het toerental afhankelijk lijkt van buitentemp, de vorige rit (hard/zacht) en hoelang hij stil heeft gestaan.... Ik merk vaak wel verschil bij 850's (die net een schoongemaakte stationair klep hebben) in de eerste 2 weken na schoonmaak. Vaak lijkt de klep 'spontaan' schoner na deze periode ???

We kunnen niet alles verklaren he ;D

Citeer
En wat betreft je verbruik: ik verdenk je er nog steeds van een baksteen onder je gaspedaal te hebben.... ;D ;D

Misschien moet je dan maar eens beginnen met een nieuwe rekenmachine ;D ;D

Gr 8)

elianmars

Citaat van: thuur op 10-04-2006 21:59:58

Gr 8)

;D ;D :-[ :-[

Eerst even rekenen, dan reageren, Marcel........ ::)

Eugene

Citaat van: elianmars op 10-04-2006 22:47:25

Gr 8)

LOL, om bij die cijfers een verbruik te gokken hoef je toch niet te rekenen :o

Dit haal ik met m'n T-5 ook bijna. Ik zit meestal rond de 1/7 - 1/7,5

thuur

Citaat van: eugene op 10-04-2006 23:51:10

Bijna ??? Rijd es door man! ;D

Gr 8)

elianmars

Citaat van: eugene op 10-04-2006 23:51:10
Citaat van: elianmars op 10-04-2006 22:47:25

Gr 8)

LOL, om bij die cijfers een verbruik te gokken hoef je toch niet te rekenen :o

Ik had eigenlijk niet eens naar de cijfers gekeken. Ik dacht dat Arthur me weer wilde pesten met z'n zuinige wagen...

thuur

Citaat van: elianmars op 10-04-2006 23:56:18
Ik had eigenlijk niet eens naar de cijfers gekeken. Ik dacht dat Arthur me weer wilde pesten met z'n zuinige wagen...

Ikke pesten ??? Alleen bij mensen die tussen de regels kunnen lezen ;D

Maar ik kan inderdaad ook 1 op 13 rijden op de snelweg 8)

Gr :-X

Eugene

Citaat van: thuur op 11-04-2006 00:04:32
Citaat van: elianmars op 10-04-2006 23:56:18

Ikke pesten ??? Alleen bij mensen die tussen de regels kunnen lezen ;D

Maar ik kan inderdaad ook 1 op 13 rijden op de snelweg 8)

Gr :-X

Dat kan ik nou weer niet :P