Downpipe

Gestart door Johann, 11-08-2002 11:34:36

Vorige topic - Volgende topic

Johann

Ik dacht van laat ik 'm er alvast in zetten want het was de laatste tijd een hot item.

Plaatje er bij voor de duidelijkheid.
Ik zou zeggen, brand los!

SIPS Master

letterlijk of figuurlijk...............

;)
Up the Irons!

Mellow_yellow

Schon pepke!  ;D

phil

dit is zo te zien wel een pepke met reeskatje ;)

Dennis

Komt ie wel door de apk met zo'n pijpie?

Dennis

Johann

CiteerKomt ie wel door de apk met zo'n pijpie?

Dennis

Jazeker, er zit een cat. onder!

Mellow_yellow

Zonder kat niet.... Ben meer een hondenman...  ??? Maar dan schroef je er gewoon weer tijdelijk even de originele pijp onder.

Dennis

Is zo'n 3" downpipe met racecat. leverbaar voor een 850R. Ik zie ze alleen maar zonder cat.Of is het dezelfde downpipe als voor een T5-R.

Mellow_yellow

Ze zijn mét of zonder race-kat te leveren, maar daar zit natuurlijk een giga-prijsverschil tussen. En hij is voor een handgeschakelde 850 R niet hetzelfde als van een T-5R. De flens van de turbo is anders, alleen de automatische R heeft dezelfde als de T-5R en T5.

Mellow_yellow

Een quote van het 'oude' forum:

Een 3" downpipe is een zinvolle aanschaf. De turbinesectie van een turbo is afhankelijk van 4 variabelen: Uitlaatgasstroom, temperatuur, turbine rendement en de expansieverhouding. De expansieverhouding is de turbine inlaatdruk minus de tegendruk in de uitlaat.Een grotere diameter uitlaat(dat is dus ook de downpipe) vermindert de tegendruk en verhoogt daarmee dus de expansie verhouding.Hierdoor kan de turbine meer energie aan de compressor leveren.Ook levert de turbo hierdoor op een lager toerental dan voorheen al druk en vermindert dus de turbolag.Ergo : minder tegendruk van de uitlaat geeft snellere drukopbouw en is daarom een zeer belangrijke verbetering voor elke turbo motor.  ;D

Dennis

Toch nog even een vraagje over de downpipe: zit er qua vermogen nog verschil tussen een DP met een racecat. en eentje zonder cat.?Ik kan me zo voorstellen dat ook een racecat. de doorstroming beperkt.  :)

micha

Ja ook een racekat. beperkt de doorstroming.

Johann

Citeerheeft dat dan weer invloed op het vermogen?
Micha, hoe zijn jouw bevindingen nu met die dp?.
mijn interesse gaat voornamelijk uit naar de warmte/temperatuur, is die minder nu?.
Dit is even een beetje gissen daar er bijna niemand een temperatuur meter op de DP heeft hangen.
Waar het bij de groter DP om zou gaan is het verlagen van de stuwing, het minder belasten van de lagers bij hogere drukken omdat het turbine wiel de gassen echt moet gaan duwen en dat is niet de bedoeling.
De stuwing kan een steeds hoger wordende weerstand veroorzaken naarmate de temperturen gaan stijgen en op het moment dat deze een bepaald niveau bereiken dan krijg je terugloop van uitlaatgassen naar de cylinders welke weer voor detonatie zullen zorgen.
De detonatie en de preventie daarvan die ingebakken zit in de ECU i.s.m. de verschillende sensoren zal dan het vermogen doen afnemen maar over welke temperatuur verschillen je dan praat weet ik niet.
Was het bij een turbo niet zo dat je ongeveer op 6-700 graden moet zitten
Ik denk dat je pas boven de 4500 toeren bij vollast hier last van begint te krijgen.
Het is een kwestie van een bepaalde hoeveelheid gassen die door dat wieltje en de wastegate moeten en volgens mij is 't belangerijkste deel het stuk wat net na de turbine komt.
Vaak lees je bij turbo toepassingen dat een grotere diameter DP/uitlaat altijd beter zou zijn maar ik heb bij de Nissan gevallen gelezen waar de diameter van de uitlaat er wel op aan kwam en daar was groter niet altijd beter.
Volgens mij gaan sommige uitlaat systemen er ook van uit dat de temperatuur van de gassen in de uilaat zo lang mogelijk gelijk moet blijven om de stroming constant te houden want afname van temperatuur is afname van volume en dat zou dan ook weer een werveling kunnen veroorzaken.
De uitlaat berekening gaat dan echt uit van een vast volume wat door de uitlaat moet en met die vaste gegevens kan men dan de doorstroomsnelheid bepalen.
Wat je ook nog ziet als je de verschillende Volvo turbo's naast elkaar legt is dat de laatste modellen (Laatste R AWD, V70 P26 en de S60) de wastegate uitgang recht in de DP laten uitkomen zonder obstakels (flens zit onder een hoek van ~15(?) graden), er zou dan minder werveling achter het turbine wiel zijn en de gassen die door de wastegate stromen kunnen de gassen die door 't turbine wiel komen een beetje meetrekken, een soort venturi achtige werking.
Bij de oudere modellen turbo's (15G, 16T en 18T met de rechte flens) zit achter de wastegate uitgang toch een randje waar de gassen tegenaan blazen en bij een smallere downpipe zullen de gassen voor hevige werveling zorgen wat de doorstroming niet ten goede komt.
Kijk maar bij een watermolen en dan zal alles heel snel duidelijk worden.
Dit is wat ik er zo'n beetje van begrepen heb, meer suggesties zijn welkom.

Johann

Citeerthanks Johan.
ik had zeker gedacht dat de turbo minder warm/heet zou zijn met een DP.  :-/

Die van mijn S60 is regelmatig wit/oranje van kleur met 3" DP, hoe warm zou dat zijn? ;D

volvoTon

Heeft een 3" pijp ook zin als je geen turbo heb??
M.a.w voor een GLT op gas?? ???

volvo Ton