Downpipe

Gestart door Johann, 11-08-2002 11:34:36

Vorige topic - Volgende topic

micha

Ludo, of de warmte minder is geworden weet ik niet( als ik een stuk gescheurd heb en uitstap voel ik van onder de auto wel veel hitte komen) En hoe die bevalt? Tja, in het begin merk je echt verschil, maar snelheid went en ik vond mijn auto net een beetje een slak :-/. Dus ik ben van plan om eerst de remschijven en blokken te vervangen en dan misschien maar eens een andere chip.

Arthur

Een downpipe heeft weinig invloed op temperatuur. De compressor van je turbo geeft de grootste temp verhoging van je brandstof/luchtmengsel. De intercooler zorgt ervoor dat de lucht na de compressie wordt afgekoeld. Hierna komt de brandstof erbij en kan de verbranding plaatsvinden. Detonatie vindt plaats door een te hoge temperatuur van de gecomprimeerde lucht. Het mengsel in de cilinder komt al tot ontbranding voordat de bougie gevonkt heeft. De meest efficiente manier van koelen voor een turbo is dmv waterinjectie. Vlak voor de cilinders wordt onder hoge druk een nevel van water ingespoten.Dit water verdampt en onttrekt hierdoor warmte aan zijn omgeving. Sommige ECU 's spuiten ook gewoon meer brandstof erin om dit koelende effect te bereiken. Verbruik schiet omhoog, vermogen absoluut niet. Andere flensen op nieuwere turbo' s heeft te maken met boost creep. Alle turbo' s met een internal wastegate hebben hier last van.Als de wastegate door slechte aerodynamica na zijn klep de lucht niet goed kwijt kan dan blijf je druk opbouw van je compressor houden.Dit lijdt tot een onstabiele drukregeling. Een turbo met external wastegate heeft hier geen last van, maar is wel vele malen kostbaarder.Voor de 850 is een geporte wastegate in combinatie met een boostcontroller de beste middenweg.De ideale flenshoek van de turbineuitlaat zit tussen de 7 en 12 graden.

Johann

Arthur,

Als je 't over de downpipe hebt moet je niet over de compressor gaan beginnen.
Het hangt wel allemaal aan elkaar maar we hadden het over de uitlaat kant.
Boost creep kom je op een Volvo niet tegen, de standaard WG heeft genoeg doorlaat.
Alles wat aan temperatuur aan de inlaat kant omlaag kan dat win je ook aan de uitlaat kant maar feit blijft als 't niet meer snel genoeg weg kan dat de turbine heel heet zal worden en de uitlaat gassen uiteindelijk terug de cylinders in gaan waardoor je de boel staat voor te verwarmen voordat het koude mengsel er in komt.
Boost creep zal dus ook niet plaats vinden omdat 't turbine wiel zelf ook niet meer wil in tegenstelling tot het steeds harder gaan draaien van dit wiel omdat de WG volledig open niet meer genoeg uitlaat gas langs het turbine wiel kan leiden en al 't teveel aan uitlaat gas door het wiel zal laten lopen met als gevolg ongecontroleerde druk opbouw. (boost creep)
Dit laatste even ter uitleg voor diegenen die er nog niet van gehoord hadden.

Ik denk echter dat het met de hogere temperaturen allemaal wel meevalt maar dat de DP wel het tubine wiel beter z'n werk kan laten doen, het gas moet immers zijn energie aan 't wiel geven en niet verdwijnen in 't gas was uit de leiding geperst moet worden.

Mellow_yellow

Heel simpel: blaas zelf eens heel erg hard door een dun rietje, daar krijg je het warm van niet? Doe datzelfde nog eens door een pvc-buis, he? minder warm he? Klaar.

Johann

Je kunt ook zachtjes blazen ;D

Viper

Om even terug te komen op de 3" downpipe. Ik heb hem gisteren gemonteerd, en ik raad het echt iedereen aan. Een wereld van verschil. Mijn broer heeft al geklaagd dat er een vlam uit de uitlaat kwam. Ik kan dit niet bevestigen, omdat mijn nek niet zo lang is, zodat ik de uitlaat kan zien, terwijl ik aan het rijden ben! ;D
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Joris_Scholte

CiteerOm even terug te komen op de 3" downpipe. Ik heb hem gisteren gemonteerd, en ik raad het echt iedereen aan. Een wereld van verschil. Mijn broer heeft al geklaagd dat er een vlam uit de uitlaat kwam. Ik kan dit niet bevestigen, omdat mijn nek niet zo lang is, zodat ik de uitlaat kan zien, terwijl ik aan het rijden ben! ;D

Concurrentie voor Zippo?  ;)

Johann

CiteerConcurrentie voor Zippo?  ;)

Die vlamt niet meer...
Tim heeft zijn auto maar zonder BOV.

micha

CiteerHeel simpel: blaas zelf eens heel erg hard door een dun rietje, daar krijg je het warm van niet? Doe datzelfde nog eens door een pvc-buis, he? minder warm he? Klaar.
Toch één ding dat ik dan niet snap. Als je die pvc-buis aan het eide dunner maakt, door hem over te laten lopen in een rietje, dan krijg je het uiteindelijk toch wel warm denk ik.

jvommen

Ik wou toch nog even terugkomen op de vraag op pagina 1. Is er nu een downpipe te koop voor een 850R handgeschakeld, MET cat? Ik kan er geen vinden... Ik weet dat een 850R automaat dezelfde turbo heeft als een t-5R maar een 850R handgeschakeld heeft een andere turbo ???

BenC70ES

Ja is er zeker, op een bepaalde site staat ze wel bij S70/ V70R 97-98...

Maar dit is een downpipe voor de turbo met rechte flens, en met racekat.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elianmars

Citaat van: 855R op 06-08-2006 23:19:29
Ik wou toch nog even terugkomen op de vraag op pagina 1. Is er nu een downpipe te koop voor een 850R handgeschakeld, MET cat? Ik kan er geen vinden... Ik weet dat een 850R automaat dezelfde turbo heeft als een t-5R maar een 850R handgeschakeld heeft een andere turbo ???

Geen andere turbo volgens mij, maar iets andere software.

elianmars

Citaat van: BenC70ES op 06-08-2006 23:22:13
Ja is er zeker, op een bepaalde site staat ze wel bij S70/ V70R 97-98...

Maar dit is een downpipe voor de turbo met rechte flens, en met racekat.

ET-TDP070
   Volvo S70/V70 T-5 en R 1997-98    met racekatalysator    € 970,00

BenC70ES

Citaat van: elianmars op 06-08-2006 23:22:17

Toch wel, de handgeschakelde 850R heeft een 16T (en ook een visco) tov een 15G voor de T-5 en T-5 R en 850 R aut.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elianmars

Citaat van: BenC70ES op 06-08-2006 23:24:58
Citaat van: elianmars op 06-08-2006 23:22:17

Toch wel, de handgeschakelde 850R heeft een 16T (en ook een visco) tov een 15G voor de T-5 en T-5 R en 850 R aut.

Ah ok. Weet ik dat ook weer.

In welke versies liggen de 16T met schuine flens dan?