"Wel de aandrijfas, niet de koppeling, wel de drukgroep" moeilijk verhaal.......

Gestart door Pjot, 19-04-2006 09:39:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pjot

Net bij de dealer vandaan met de T5, jankend geluid blijkt geen koppeling te zijn, maar drukgroep.
Is nog niet vervangen, dit is een geld kwestie en moet intern goed overlegd worden (wel begrijpelijk).
Verder zou de speling in de versnellingen, zoals ik dit omschreef, de aandrijfas zijn die wel wat speling kende (volgens de monteur). Naar mijn idee veel te veel. Met de cruise control erop merk je de speling op moment van gas los en gas bij.....verre van comfortabel. De monteur vond het echter niet schokkend bij 280.000km op de teller. Ook hier kan ik bij inkomen, echter als leek vraag ik mijzelf af, of er geen tussenweg oplossing is. Die speling is misschien wel weg te krijgen met een vrij eenvoudige oplossing???

Nu weet ik niet of het een in relatie staat met het ander, maar bij uitlaten rijden in de versnelling krijgt de auto ook weer een soort klap, alsof hij overschakelt op de stationair stand vanaf een bepaald toerental. (Goed voorbeeld is in de 5e versnelling zo rond de 50-60 kmh komt die klap). Wellicht is het ook wel in relatie tot de aandrijfas maar mijn gevoel zegt dat het allemaal gewoon veel subtieler zou kunnen. Met deze auto, filerijden of rustig door een woonwijk is het erg moeilijk comfortabel te rijden......

Verder valt mij op dat de auto standaar kort hakkelt in de 3e versnelling bij de 50 kmh. De monteur had t over de airco die meedraait die de auto even laat schokken.....Twijfels hierover, jullie?

Kortom weer genoeg stof om over na te denken en hopelijk genoeg stof wat een staartje krijgt (oftewel, dat de dealer hier nog wat aan zou kunnen en gaat doen....)


Eugene

die Hakkel heeft niks te maken met de airco. Dat zou anders ook bij andere versnellingen en snelheden meoten voorkomen, niet alleen bij 50 in 3 ::)

Die "speling op de aandrijfas" kan ook een versleten bovenste motorsteun zijn. De motor kantelt dan teveel bij gas/los situaties dus lijkt het op speling.

Drukgroep is onderdeel van de koppelingsset, dus het valt naar mijn idee wel degelijk in die "soort". Als de boel toch open ligt zou ik direct de plaat en het lager ook laten vervangen. Dan weet je zeker dat het goed is.

If it's not blown, it sucks...

Pjot

Citaat van: eugene op 19-04-2006 11:13:16
die Hakkel heeft niks te maken met de airco. Dat zou anders ook bij andere versnellingen en snelheden meoten voorkomen, niet alleen bij 50 in 3 ::)

Wat zou dit dan kunnen zijn?

Pjot

Citaat van: eugene op 19-04-2006 11:13:16
Die "speling op de aandrijfas" kan ook een versleten bovenste motorsteun zijn. De motor kantelt dan teveel bij gas/los situaties dus lijkt het op speling.
Ook dit heb ik al eens gedaan, vriendinnetje achter het stuur gezet en eens flink met de kap open het gas een aantal keer in laten trappen. Naar mijn idee bewoog die motor amper....en zat die steun wel goed.....echter, waar zit die steun?
Ik mag toch ook aannemen dat een monteur begint over de aandrijfas op het moment dat hij zelf gereden heeft en daarmee dus ook kan beoordelen of het een motorsteun of aandrijfas betreft?
Ik zelf begon al over speling in de versnellingen......amateuristisch of niet soms?

Johann


Eugene

Citaat van: Pjot op 19-04-2006 11:44:22
Citaat van: eugene op 19-04-2006 11:13:16
Die "speling op de aandrijfas" kan ook een versleten bovenste motorsteun zijn. De motor kantelt dan teveel bij gas/los situaties dus lijkt het op speling.
Ook dit heb ik al eens gedaan, vriendinnetje achter het stuur gezet en eens flink met de kap open het gas een aantal keer in laten trappen. Naar mijn idee bewoog die motor amper....en zat die steun wel goed.....echter, waar zit die steun?
Ik mag toch ook aannemen dat een monteur begint over de aandrijfas op het moment dat hij zelf gereden heeft en daarmee dus ook kan beoordelen of het een motorsteun of aandrijfas betreft?
Ik zelf begon al over speling in de versnellingen......amateuristisch of niet soms?

De beste manier om de bovenste steun te testen is de auto in de versnelling. De handrem eraf en dat de auto naar voor en ahcter duwen.

Als je de motorkap opendoet zie je het blok, daarop zit een zwarte kleppendeksel en er staat VOLVO op helemaal rechts en een stuk erboven zit de steun. Deze zit aan de zijkant van het motorblok vast, en ook aan het schutbord.


Maar zoals Johann al zei, het kan ook een van de onderste zijn. Haal het rechter wiel eraf, haal de plastic kap weg en je ziet em zitten. De rubber mag dan niet los zitten aan het metaal.

If it's not blown, it sucks...

johan283

Zit zo'n steun dan ook aan de linker kant?

Trouwens hoeveel steunen heeft de 850 motor aan de onderkant?

ed

Er zitten er twee aan de onderkant in het midden, één aan de rechterkant onder, en één bovenop de motor.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Marc O.

Citaat van: Pjot op 19-04-2006 09:39:56
Verder valt mij op dat de auto standaar kort hakkelt in de 3e versnelling bij de 50 kmh. De monteur had t over de airco die meedraait die de auto even laat schokken.....Twijfels hierover, jullie?
Dat doet mijn V70 ook, maar dan in alle versnellingen. Is daadwerkelijk de airco, want als je die uitschakelt verdwijnt het fenomeen. Probeer het zelf eens met uitgeschakelde airco.
...The Nile isn't just a river in Africa...

visse700

die van mij hakkelt ook als ik de airco aan heb. vervelend en niet echt comfortabel. gelukkig hebben we in nederland alleen maar kloteweer, dus die airco hoef ik maar 2 weken van het jaar te gebruiken haha ;D