Wat te doen als de achterruitenwisser niet meer wissen wil?

Gestart door mehn, 22-04-2006 18:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

mehn

In de laatste Roffel heb ik een stuk geschreven over een veel voorkomend probleem bij de 850 Estate en de V70, namelijk het weigeren van de achterruitenwisser.

Afgelopen week was het bij mij weer zover. Blijkbaar ben ik de vorige keer niet fanatiek genoeg geweest met de schoonmaak.
Ik heb de boel maar weer eens gedemonteerd en meer foto's gemaakt dan ik bij het schrijven van het stuk voor de Roffel voor handen had.

Op mijn site staat de hele handleiding, daarom plaats ik hier alleen de foto's die niet in de Roffel gestaan hebben.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

#1
Citaat van: Roffel 19 (pagina's 25 t/m 27)
Wat te doen als de achterruitenwisser niet meer wissen wil?

Vroeg of laat krijgt iedereen ermee te maken; de achterruitenwisser van de Estate zit vast en wil niet meer wissen. De oorzaak hiervan zit 'm in het mechanisme. Door onder andere corrosie kan de as waar de wisser op gemonteerd zit niet meer draaien in de behuizing.

De oplossing lijkt simpel: de as weer gangbaar maken. Dit is alleen niet zo eenvoudig als het lijkt, daarom deze handleiding.

Stap 1:

Verwijder de ruitenwisser arm. Hiervoor heb je een platte schroevendraaier en een dop-, ring- of steeksleutel (maat 13) nodig.
Allereerst gebruik je de schroevendraaier om het kapje dat over de schroef zit op te klappen, daarna gebruik je de dop om de schroef los te draaien.

Stap 2:

Open de achterklep en verwijder de binnenbekleding.
Als eerste moet de kunststof kap verwijderd worden die rond de hendel zit waarmee je de klep van binnenuit kunt openen. Dit moet met gepast geweld gebeuren door aan de bovenkant met een plamuurmes of ander plat voorwerp voorzichtig het bovenste gedeelte los te wrikken.

Hierna moet de eventuele kap van het derde remlicht en het remlicht zelf worden verwijderd.
Tenslotte kan de binnenbekleding worden verwijderd door aan de onderkant van de klep de 4 clips los te maken met behulp van de platte schroevendraaier en de bekleding omhoog te bewegen zodat aan de bovenkant de 4 schuifclips loskomen.

De kans is groot dat de clips die aan de onderkant zitten niet onbeschadigd zullen blijven, dus het is verstandig vooraf nieuwe clips (onderdeelnummer 9132876) aan te schaffen.

Stap 3:

Verwijder de ruitenwisser unit door de drie bouten los te draaien en de stekker los te koppelen. Als alles goed is moet het hele mechanisme er nu uit kunnen.

Stap 4:

Het is de bedoeling dat het goudkleurige gedeelte wordt losgekoppeld van de rest van de ruitenwisser unit. De moer waarmee het stangenmechanisme aan de ruitenwissermotor is bevestigd moet als eerste los.

LET OP: om te voorkomen dat de ruitenwisser na terugplaatsing de achterklep wist in plaats van de achterruit is het van belang dat de arm weer op exact dezelfde positie wordt gemonteerd. Maak dus voor de zekerheid een foto van jouw unit en markeer de arm (goudkleurig) én de montageplaat (zilverkleurig) met een zwarte stift zodat later duidelijk is of de arm niet gedraaid is ten opzichte van de as van de motor.

Als de arm losgemaakt is van de motor kan het geheel uit de montageplaat gehaald worden.
Dit zal echter niet eenvoudig gaan omdat het gedeelte dat door de achterruit gaat door corrosie zal zijn aangetast. Dit is namelijk de reden waarom de ruitenwisser niet meer beweegt.

Het probleem is nu dat de pin waar uiteindelijk de wisserarm op gemonteerd wordt niet vrij kan bewegen in de montageplaat.

De oplossing is om de pin waar de wisserarm op gemonteerd wordt met een hamer uit de montageplaat te slaan. Dit zal niet eenvoudig gaan, dus gepast geweld is wederom noodzakelijk.

Als het wissermechanisme uit de montageplaat is, is het een kwestie van goed schoonmaken en weer monteren. Het beste resultaat krijg je als je de pin goed schoon schuurt en de montageplaat van binnen schoonmaakt. Daarna goed invetten en weer monteren.

Stap 5:

Als het wissermechanisme weer in de montageplaat zit is het zaak de arm weer aan de motor te bevestigen op dezelfde positie als voorheen.

Vervolgens de unit weer in de achterklep bevestigen, vergeet hierbij de stekker niet.
Voordat je de bekleding weer bevestigt is het verstandig om eerst de wisserarm te monteren en te proberen of alles naar behoren werkt.

Stap 6:

Bevestig tenslotte de achterklepbekleding. Let hierbij op dat de 4 schuifclips aan de bovenkant goed over de richel schuiven en monteer eventueel nieuwe clipjes aan de onderkant. Als allerlaatste moet de kap weer rond bedieningshendel worden geklikt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

#2
Hier de nieuwe foto's van de wisserunit:

Dit is de boosdoener: de gecorrodeerde as.


Dit is de moer waar het mechanisme mee aan de motor vastzit.


Markeer de stang van het mechanisme en de plaat zodat later bij de montage alles weer op de juiste plaats zit. Hiermee voorkom je dat de achterklep wordt gewist in plaats van de achterruit  ;)


Wip vervolgens de arm van de motor.


Vervolgens moet de as uit de behuizing. Hier is de as met een vuisthamer al half uit de behuizing geslagen.


Hier is het schaarmechanisme uit de bevestigingsplaat.


De aangetaste as. Schuur deze goed op en schuur ook de binnenkant van het huis.


Tenslotte met vet aan gang en de boel weer monteren.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

b0nkolok

Vreselijk goed man......... vervangt Haynes. Kun je van de hele 850 zulke handleidingen maken? Verdien je nog aardig wat bij ;D
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

thuur

En dat markeren hoeft echt niet hoor, het motortje draait altijd dezelfde kant op. Gewoon aansluiten, wachten totdat ie bzzzzz doet en dan de arm pas monteren ;)


Gr 8)

mehn

Citaat van: thuur op 22-04-2006 22:22:36
En dat markeren hoeft echt niet hoor, het motortje draait altijd dezelfde kant op. Gewoon aansluiten, wachten totdat ie bzzzzz doet en dan de arm pas monteren ;)
Gr 8)

Forget it. Ik spreek uit ervaring :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

Citaat van: b0nkolok op 22-04-2006 21:20:29
Vreselijk goed man......... vervangt Haynes. Kun je van de hele 850 zulke handleidingen maken? Verdien je nog aardig wat bij ;D

Je bedoelt een soort Haynes mehnual? Nee, zover wil ik niet gaan ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

llinssen

Heel gaaf, ik had gewild dat je dit er neerzette toen ik mijn estate nog had.
Wat korte termijn wel hielp was een overdosis aan WD40 inspuiten en de wisser helpen.
Wel ervoor zorgen dat het motortje niet overbelast raakt..
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 05-05-2006 13:24:18
Heel gaaf, ik had gewild dat je dit er neerzette toen ik mijn estate nog had.
Wat korte termijn wel hielp was een overdosis aan WD40 inspuiten en de wisser helpen.
Wel ervoor zorgen dat het motortje niet overbelast raakt..

Er zit een (hitte)beveiliging in het motortje 8)


Gr ;)

llinssen

Dat zal ik mijn garagemeneer eens vertellen. Die heeft me aangeraden niet zomaar door te gaan.

Wel strak hoor van volvo dat ze daar aan gedacht hebben.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Hen3

Citaat van: mehn op 22-04-2006 18:46:09
Vervolgens moet de as uit de behuizing. Hier is de as met een vuisthamer al half uit de behuizing geslagen.

... en dat klinkt zo simpel he....... :-\
In de praktijk geeft dit de meeste problemen.

mehn

Citaat van: Hen3 op 05-05-2006 14:59:54
Citaat van: mehn op 22-04-2006 18:46:09
Vervolgens moet de as uit de behuizing. Hier is de as met een vuisthamer al half uit de behuizing geslagen.
... en dat klinkt zo simpel he....... :-\
In de praktijk geeft dit de meeste problemen.

Idd. Gewoon rammen is het devies ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KMvrtr

Hmm, in mijn geval mis ik een kleine stap in de how to bovenaan. Alvorens de as uit de behuizing te tikken moeten eerst nog een O-ring en een borgringetje verwijderd worden. Deze dus:



Verder zou ik graag eens een foto zien van het eindresultaat.
Ik heb namelijk het idee dat er nog een onderdeeltje tussen moet. Bij mij zag het er zo uit.


Het lijkt alsof het asje niet goed wordt afgedekt.
Waar is anders die uitsparing in de rubber ring voor?



mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KMvrtr

Bij mij dus wel. :)

Het zou in ieder geval wel verklaren waarom er een vuistje aan te pas moet komen om de as los te krijgen. ;D

Maar ik ben vooral benieuwd of er niet nog een of andere afdekring overheen moet of zo.
Hoe zit dat bij jou?