UPDATE. Langs dealer geweest.

Gestart door The Driver, 23-04-2006 20:37:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Driver

dit is de toestand met de bak.


Bak is geflusht. Maar blijft problemesn geven. Hij lijkt niet goed te weten wanneer hij moet schakelen. Als hij schakeld doet hij dit soepel.  Monteur heeft een aantal dingen doorgemeten. Deze gaven geen problemen. Momenteel is het volledig in het donker tasten.

Mogelijk zijn de magneet kleppen niet meer in orde. Maar dat is ook gissen.


Iemand nog andere ideeen ? Want dit is nl. echt finaal knudde.  :-\ :'(

konniekip

Het is heel simpel;

Krijg je diverse foutmeldingen? Zoals Schakelstand-problematiek, solenoid S1,S2 etc, begin met het vervangen van je PNP-switch. Ik steek er mn hand voor in het vuur dat dat de oorzaak is. Ik kreeg foutmeldingen van solenoid 1 en 2; beiden zouden stuk zijn -ineens-. Dat kan natuurlijk niet, de PNP vervangen en sindsdien had ik nooit meer problemen.
Realiseer je dat een PNP-switch maar 100.000 km meegaat. Ik heb er nu de 2e of 3e inzitten.

The Driver

opzich niet die foutmeldingen. De fouten zaten echt in de schakelingen van 3 naar 4 en 2 naar 3.

AT-323 AT-324

konniekip

http://www.babcox.com/editorial/ic/ic40238.htm dit gaat over de aisin warner (AW) 50-42 automatische transmissie van de 850.

Ik zou voordat ik aan een bakwissel dacht eerst een PNP wissel doen, DAN naar een transmissie-specialist gaan als de wissel geen verbetering gaf, en pas daarna de bak wisselen ;)

mehn

Citaat van: konniekip op 26-04-2006 22:35:48
Ik zou voordat ik aan een bakwissel dacht eerst een PNP wissel doen, DAN naar een transmissie-specialist gaan als de wissel geen verbetering gaf, en pas daarna de bak wisselen ;)

Lijkt me ook de juiste volgorde. Die PNP switch (schakelstandsensor) kost maximaal 100 euro, en da's iets minder dan een bakwissel.
En zéker naar een automaatspecialist gaan ipv zo door de dealer de bak te laten wisselen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jeroentjuh

Ik zou eerst ff de pnp schakelaar vervangen, staat ook in het lijstje van mogelijke oorzaken van die foutcode's  ;)

KIM

Ik weet niet of de PND sensor idd de veroorzaker zal zij, maar bij mij veroorzaakte de defecte sensor in ieder geval wel de situatie dat de bak niet meer wilde opschakelen naar de hoogste versnelling. Deze sensor bepaalt het op- en terugschakelen dus wel degelijk.
Ander opvallend fenomeen dat optrad bij deze defecte sensor is dat de achetruitrijverlichting niet meer functioneerde...

mehn

Citaat van: KIM op 27-04-2006 06:40:00
Ik weet niet of de PND sensor idd de veroorzaker zal zij, maar bij mij veroorzaakte de defecte sensor in ieder geval wel de situatie dat de bak niet meer wilde opschakelen naar de hoogste versnelling. Deze sensor bepaalt het op- en terugschakelen dus wel degelijk.
Ander opvallend fenomeen dat optrad bij deze defecte sensor is dat de achetruitrijverlichting niet meer functioneerde...

Die klachten had ik ook. Daarbij kwam dat ie geregeld in de noodloop sprong waardoor hij in de D alleen nog maar in de 4 reed en in de 3 alleen nog maar in de derde versnelling.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

The Driver

ok, dus eerst die PND sensor vervangen.


Ik zal er achteraan gaan.

mehn

Citaat van: The V70R Driver op 27-04-2006 09:49:18
ok, dus eerst die PND sensor vervangen.
Ik zal er achteraan gaan.

PNP-switch of schakelstandensensor ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

konniekip

Citaat van: mehn op 27-04-2006 06:43:12
Citaat van: KIM op 27-04-2006 06:40:00
Ik weet niet of de PND sensor idd de veroorzaker zal zij, maar bij mij veroorzaakte de defecte sensor in ieder geval wel de situatie dat de bak niet meer wilde opschakelen naar de hoogste versnelling. Deze sensor bepaalt het op- en terugschakelen dus wel degelijk.
Ander opvallend fenomeen dat optrad bij deze defecte sensor is dat de achetruitrijverlichting niet meer functioneerde...

Die klachten had ik ook. Daarbij kwam dat ie geregeld in de noodloop sprong waardoor hij in de D alleen nog maar in de 4 reed en in de 3 alleen nog maar in de derde versnelling.
En ik had WEER andere klachten; bij mij gaf hij foutmeldingen van S1 en S2, en bleef daarbij normaal schakelen met knipperend pijltje.  ???
Na wissel van PNP, geen enig probleem meer.

The Driver

UPDATE.
Vandaag nog langs de dealer geweest. De PNP switch was volgens hen goed. De monteur had deze doorgemeten en constateerde geen noemenswaardige fout. Ook de pook 20 keer heen en weer bewegen deed niks.

Vandaag toch weer een lang stuk gereden, een km of 100. De bak schakelde in het begin vreemd, maar naar mate de hoeveelheid kms volgde ging de bak steeds meer met slippende koppeling rijden. Op een gegeven moment stond ik voor het stoplicht en stonk het opeens enorm naar verbrand staal. Hoogst waarschijnlijk dus de koppelingsplaten. Toch maar verder naar enschede gereden. En de bak slipte als een idioot. De hoeveelheid toeren die deze maakte kwam absoluut niet overeen met de snelheid.

Nu ligt mogelijk de koppeling er ook uit. Maarja, was dat in het begin al het probleem? Of is dit er bij gekomen?



M a r c

Een automaat heeft een koppelomvormer, geen koppelingsplaten.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

KIM

Nee, maar de koppelomvormer kan ook slippen. Dit gebeurt als deze niet voldoende olie bevat. Geen gunstig teken dus; ik ben bang dat er meer aan de hand is dan alleen een standensensor.

thuur