Tempratuur meter

Gestart door tumtum850T5, 27-04-2006 08:04:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tumtum850T5

Hoi allemaal,

Even een weetje, heb sinds kort weer een 850 in mijn bezit (was eerst een 850 T5). Het is een 850 TDI.

Deze auto had  ;D een probleem met de tempratuurmeter in het dashboard.

Op contact een normale uitlezing, maar zodra de auto gestart wordt, zakt deze naar nul, dus geen uitlezing.

Dashboard verwisseld met een andere (ook van een TDI) maar helaas geen verbetering. ook een nieuwe sensor werkte niet.

Naar de dealer gegaan om een uitlezing te laten doen, kon twee dingen zijn, of een kabelboomprobleem (inductie / magnetisch veld) of de MCU(?, motor computer).

Na een bypass gemaakt te hebben werkt het metertje weer perfect.

Hopelijk heeft hier iemand nog iets aan.

Groetjes Ed

DD

de temperatuursensor is toch gewoon een Bimetaal dat naarmate het warmer wordt beter gaat geleiden naar massa? Als je de kabelboom wil testen dan leg je de aansluiting van de sensor aan massa als de auto op contact staat. Hierdoor zou de meter geheel uit moeten slaan. Doet die het niet kan je nog proberen de meter met 1 kant aan de plus 12v te hangen en de andere kant aan massa dan zou die ook uit moeten schieten naar het rode. Doet die dit is de draad ergens slecht of onderbroken.

VolvoSpecialist

@ DD, Zo werkte dat vroeger inderdaad, maat tegenwoordig niet meer.
De regeleenheid (motor of dashbord of kachelunit) ziet direct een afwijkend signaal en slaat een foutcode op en neemt een gemiddelde waarde aan, en laat bijv. altijd de koelvin draaien, ook bij koude motor.  ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Roger B.

en het was (en is) geen bimetaal maar een temperatuurafhankelijke weerstand.

bimetaal werd (en wordt) wel gebruikt om bij een bepaalde temperatuur iets te schakelen (aan of uit)

DD

Dus volvo heeft niet voor zijn tempmeter een apparte sensor en eentje voor de regeleenheid. ik ben zelf (nog) een ford rijder en die hebben 2 losse sensoren en heb dat wel bij meer auto's gezien vandar dat ik er vanuit gegaan was dat het ook gold voor de volvo. Weer wat geleerd.

Roger B.

Ook bij aparte sensor voor de meter op het instrumentenpaneel kan de fabrikant kiezen om dit via een computer(tje) te laten lopen en daarbij foute waarden als storing weer te geven. Hoe volvo het precies doet durf ik niet te zeggen