Tips en truuks inbouwen Cruise Control 850 GLE `94 2.5i 10V

Gestart door Jak, 09-05-2006 00:43:21

Vorige topic - Volgende topic

Peter G

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 03-09-2012 09:55:40
Pedaalschakelaars (ventielen volgens Volvo) gecontroleerd? Als die sowieso nooit vernieuwd zijn, is het te overwegen waard. Volgens mij zijn dit de enige echte slijtonderdelen in het systeem. Mijn koppelingsschakelaar heb ik al twee keer vernieuwd, maar zaterdag kon ik weer onder het dashboard duiken om hem uit te trekken. Toen deed-ie het weer. Is een soort zelfstellend systeem, dat niet altijd helemaal werkt. Althans bij mij.

De koppelingsschakelaar heb ik gereset. Mijn remschakelaar kan ik niet uittrekken terwijl hij gemonteerd is. Demonteren? of een andere truc ?

Groet Peter
855 2.5 10valve '93 LPG G3

thuur

Peter G

Citaat van: Julius C. op 28-06-2011 12:58:48
Extra aanvulling: Test voor werking balg bij het gaspedaal en juiste aansluiting van de vacuümpomp.

De aansluiting (3 aderig) voor de vacuümpomp zit meestal niet in de juiste volgorde in de grijze houder, conform aansluit schema moet de blauw/zwarte links de wit/zwarte midden en de groen/zwarte rechts. Is dit niet het geval, Maak de houder open met een schroevendraaier en druk de correcte kleuren in de juiste volgorde op de pomp.

Maak 2 overbrugging aansluitingen: een enkeldraads en een dubbeldraads (splits een eind en maak twee aansluitingen, andere eind samenbinden en er één aansluiting van maken. Plaats je relais 101-102 nog niet, of verwijder deze uit de houder.

Sluit je accu aan.

Sluit de enkeldraads aan op de oranje cirkels op de afbeelding, dus overbrug 7T en 1S.
Sluit een gesplitste eind aan op 3S (groene cirkel).

Zet je auto op kontakt. Sluit nu 9S (groene cirkel)aan, als je vacuümpomp in orde is, zal deze 1 of 2 keer klikken.
Sluit nu 7S aan (groene cirkel) als je draden goed zitten zal de vacuümpomp gaan pompen (schrik niet, komt flinke ratel uit) en de balg bij het gaspedaal HELEMAAL vacuüm trekken! Doet deze dat niet, zitten je drie draden op de pomp zelf niet in de goede volgorde aangesloten...verwijder de overbruggingen en verander de volgorde van aansluitingen op de pomp. Net zolang tot alles correct werkt.

http://i585.photobucket.com/albums/ss293/schatzi_julius/VolvoT5/CC_relais.jpg

We gaan uit van een volledig vacuüm gezogen balg. Verwijder overbrugging uit 9S. Balg moet vacuüm blijven voor minimaal 30 seconden. Je weet dan ook meteen of je balg luchtdicht is en je alle vacuümslangen juist hebt aangesloten.

Verwijder ook aansluiting 7S en zet je wagen van contact. De balg moet nu leeglopen. Balg, aansluitingen relais/vacuümpomp zijn in orde.

Op deze wijze kun je ook je schakelaars van de koppeling en de rem testen! Aansluiten conform plaatje, 9S losmaken, rem indrukken...balg moet vollopen met lucht. Herhaal stappen en doe dit ook met de koppeling.
Succes!

Alles volgens bovenstaande methode gecontroleerd.
Tijdens het rijden werkt de CC nog steeds niet. Conclusie: Stuurschakelaar of relais.

Morgen de storingen maar eens uitlezen.

Groet Peter

Peter G

Bij storingen uitlezen op B2, krijg ik de volgende code : 1-2-2.  Geen signaal/niet boven 35 km. geweest.
Hendel (schakelaar) aan de stuurkolom kapot ?

groet Peter.

UserID6342

Peter G

Peter G

De vorige eigenaar opperde de balg een slag te draaien.
?? ??? ??? ::)

UserID6342

Citaat van: Peter G op 28-12-2012 22:40:26
Suggesties ?

Groet Peter
Meten is weten, maar trial and error doen het ook altijd leuk ;D.  Zowel de schakelaars als de relais gaan wel eens kapot.  Werkt de pomp wel, krijg je wel vacuum ?

Peter G

Ik heb de test gedaan ( zie een paar berichten terug ) en alles functioneerde en het vacuüm bleef intact en kon door de schakelaars op de pedalen opgeheven worden. Alleen het inschakelen tijdens het rijden lukt niet.

Groet Peter

Peter G

Ik heb de schakelaar aan het stuur doorgemeten en deze geeft bij "aan"een signaal , ook achter de stekkerverbinding.

Relais verdacht ?

Peter G

Relais verwisseld met een ander en nog niet functioneren.
Ik verdenk dan toch de hendel. Hoe weet ik dat zeker ?

Peter G

Nieuwe update:

Vacuumsysteem is in orde, ook de schakelaars op de pedalen.
Schakelaar aan het stuur geeft bij ieder CC commando een spanningsverschil op de verschillende draden.
Schakelaars op de pedalen geven de stroom door als de pedalen niet gebruikt worden. Bij gebruik pedalen, wordt de stroom gelijk onderbroken. Dus ook deze schakelaars functioneren.
Alleen de werking van het relais kan niet gecontoleerd worden??
Er zit wel een ander in, maar of die goed is ???

Is er een manier om het relais te controleren?
Of zijn er nog andere suggesties ?

Groet Peter

jeroen74

Peter G

Op het OBD 1 : B2 geeft 1-2-2
Verder zijn er geen foutcodes te vinden.

jeroen74