interval achterruitenwisser werkt niet

Gestart door Frankyfire, 17-05-2006 15:50:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankyfire

Ik heb al het een een ander gelezen over de achterruitenwisser, in de meeste gevallen lees ik dat ie helemaal niets meer doet.
In mijn geval doet alleen de intervalstand het slecht, de wisser loopt dan vast. Ligt dit ook aan het asje, soms na een tikje gaat ie weer verder. heb naar de bovenkant van het asje gekeken waar de wisser op zit, maar dat ziet er nog goed uit. kan dan toch de corrosie nog binnen in zitten?
Ook het binnenwerk van de wisser heb ik bekeken en dat werkt goed en ziet er schoon uit.
Als ik wisser van de raam haal, draait ie ook niet helemaal door en komt ook niet goed in de nulstand terug.
De gewoner wisstand wrekt prima, alleen als je hem uit zet stopt de wisser midden op het raam.
Wie heeft raad! Voor dat ik wellicht voorniks heel het binnenwerk ga demonteren.

mehn

Lijkt me het begin van het einde ;D

Ik denk dat het idd met de as te maken heeft. Als je er niets aan doet zal de wisser over een tijdje wel helemaal niets meer doen. Schoonmaken dus  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Frankyfire

Nou ik heb me nu toch iets raars. Benieuwd of jullie me kunnen helpen met die achterruitenwisser. Ik heb die handleiding afgedrukt en het geheel gedemonteerd. Alles zag pikkobello uit, ook het asjes wat echt nog goed vet was en er zo uit kwam. Alles weer terug gezet en jawel hoor nog steeds hetzelfde probleem. Echter constateerde ik iets heel erg raars.

Als ik de interval aanzet als de klep dicht is loopt ie drie keer vast moet je een paar keer opnieuw klikken met je schakelaar en komt ie zelf niet goed terug in zijn nulstand van de ruitenwisser. Het gewoon ruitenwissen doet ie goed, maar hij komt ook niet terug in zijn nulstand.
NU HET VOLGENDE! ik had de achterklep opengezet en de interval aangezet en hij doet het gewoon goed, ook het terug komen in de nulstand. Terwijl de ruitenwisser nog ingeschakeld is heb ik de klep dicht gedaan en het blijft goed werken (ik nog denken jippie gemaakt).
Daarna opnieuw met de klepdicht opnieuw interval in geschakeld en hij heeft weer hetzelfde probleem.

Ook het kapje op het motortje heb ik eraf gehand is gewoon nog als nieuw. Mijn auto wordt ook weinig gebruikt en staat meestal binnen.

Zit er wellicht nog ergens een relais of zo in de deur?

RA RA politie pet.
nu ik ben benieuwd of hier iemand een antwoord op weet

alle tips zijn welkom

VolvoSpecialist

Kabel onderbroken bij het scharnier van de achterklep.  ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Frankyfire

wellicht, maar:

A: waar zit die kabel?
B: als ie onderbroken is zou ie ook niet meer moeten reageren als ik em opnieuw een start geef via de knop op het dashboard, en dan reageeert ie wel maar loopt kort daarna vast
C: dat verklaart niet waarom de interval werkt in geopende stand en blijft werken in gesloten stand zonder herstart, immers bij een kabel breuk zou ie moeten uitvallen.

dus ik vind het niet voor de handliggend?

VolvoSpecialist

De eindjes komen tegen elkaar als de klep open staat.
De breuk zit waar de kabel (bij het openen van de achterklep) het meest beweegt, bij het scharnier binnen in de auto dus.
Het begint altijd met soms wel / soms niet.  ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Frankyfire

iemand ervaring met deze kabel, kan ik hier zelf nog iets aan doen, of moet em maar laten maken bij een garage?

VolvoSpecialist

Citaat van: Frankyfire op 20-05-2006 01:54:41
iemand ervaring met deze kabel, kan ik hier zelf nog iets aan doen, of moet em maar laten maken bij een garage?


Dat ligt eraan hoe handig men is.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Frankyfire

Ik ben geen monteur of elektronicus maar ik heb de achterruitwisser ook gedemonteerd en her gemonteerd, dus maw ik ben ook niet helemaal a technisch. Met wat aanwijzingen lukt het me wel.
Maar vraag me niet welke kabel ik moet hebben enzo.
Dus als iemand eensoort van handleiding heeft dan is dat wel makkelijk. OM zelf de storing op te gaan zoeken met een meter zal me niet lukken. Er zullen wel diverse kabels door de kabelgoot lopen.

Frank

VolvoSpecialist

Waarschijnlijk zit de onderbreking linksboven achter de kunststof afdekking, de draadkleur weet ik niet uit mijn hoofd maar als je aan een paar draden trekt die van daaruit richting scharnier gaan (daar gaat de kabel het meest op en neer met het bewegen van de klep) zal er wel eentje middendoor gaan.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Frankyfire

er loopt een dikke kabel door/onder de linker scharnier van mij acherklep. Wat moet ik met de kabel doen? Open maken en dragen checken?


Frankyfire

ik heb de kabel gecontroleerd, wat blijkt onder het beschermkapje in het scharnierpunt zit al een met tape omwikkelde kabel. Ik denk niet dat dit zo hoort. Wellicht dat er dus al ooit een breuk is geweest.
Weet iemand welke kleur draad voor de interval stand is??

Frankyfire

tape van de kabel verwijderd. Ik kwam een heleboel draadjes tegen. Maar het is wel duidelijk dat in 1 van de draden de storing zit. Alles weer strak dicht getaped en hij werkt nu weer.
storing niet gevonden, want hier heb ik geen verstand van.

Bedankt voor de hulp

Frankyfire

nou, te vroeg gejuichd, hij doet weer niet. heeft 2 dagen gewerkt. K*tzooi

Frankyfire

vandaag de storing gelokaliseerd, precies onder aan het scharnier van de achterklep zit de storing. Iemand tips hoe ik het verder moet aanpakken, draag doorknippen en nieuw stuk op zetten?
toevallig ergens online een dradenschema beschikbaar?