Project The Sleeper (S70 T5 MY2000 ;))

Gestart door volvos60t5, 25-05-2006 22:41:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

volvos60t5

Weliswaar heb ik geen 850 maar ik dacht dat deze upgrades voor een 850 ook erg mooi passen en de ervaringen zullen ongeveer hetzelfde zijn dus vandaar dat ik het hier post en niet in algemeen. Als de moderators hier anders over denken hoor ik het graag.

Zoals elders op het forum al te lezen was heb ik sinds kort een 19T en een dikkere IC. Sinds die tijd heb ik heel voorzichtig gereden omdat de software van Rica gemaakt was voor de 16T en ik wist dat ricasoftware erg vroeg inkomt wat door de 19T alleen maar erger kan worden. Vandaag bij ET geweest waar de groene injectoren erin zijn gezet door Tom (bedankt weer). Daarna met Marco van MTE een rondje gedaan om te kijken wat de software deed. Het viel Marco meteen op dat het erg agressief reed. Na het warmdraaien even op de vloer bij 3000 toeren. De turbodrukmeter vloog meteen tegen de stop aan :o :o Ruim 1.6 bar!!!!!!!!!! Das dus niet goed. Bleek dat de software zo snel te veel druk opbouwde dat het meteen daarna terugregelde met nadelige gevolgen. Eerst dus maar een andere basis erin geschoten en dat reed al weer een stuk beter. Toen heeft hij op mijn verzoek wat aanpassingen gedaan: niet teveel druk (max 1 bar) tot 3000 toeren en daarna sterk middengebied maar pas 1.3 bar vanaf ~4000-4500 en dan de druk zo lang mogelijk vasthouden. Hij heeft meerdere malen het middengebied moeten aanpassen omdat dit te sterk bleef waardoor er bovenin te weinig overbleef. Toen kwam eindelijk de finale testrun. Ik zal proberen één en ander te beschrijven maar dat blijft moeilijk: De auto voelt rustig door Moergestel en voelt veel minder zenuwachtig. Het voelt dus zelfs wat saaier. Dan draai je de snelweg op en bij 90 km/uur in 3 zet je je voet in de vloer. De turbodruk gaat naar ~1.2 en naar mate je je voet naar beneden blijft houden zie je druk met het stijgen van het toerental langzaam doorstijgen naar ~1.3 bar. Voorbij de 6000 toeren zakt de druk een beetje naar uiteindelijk ~1.15 bij 7000 toeren :o :o. Jammer genoeg gaat het heel snel maar gelukkig is er dan nog 4 en het feest begint weer opnieuw. Ruim 220 km/uur in 4!!! en hij blijft trekken tot in de begrenzer. Dit is (naar mijn persoonlijke smaak) hoe de t5 door volvo gemaakt had moeten worden. Er is gewoon altijd een ontzettende duw in je rug zonder dat het bij een bepaald toerental meer of minder voelt. Geen drama maar wel veel snelheid. Ik denk dat veel mensen die mijn auto kennen als ze nu meerijden denken dat het minder snel gaat omdat het hele drama effect weg is maar als je op de teller kijkt zie je dat je heel rap heel veel sneller gaat. Cijfers heb ik niet maar de eerstvolgende rollerbankmeeting ben ik van de partij.

Op de terugweg natuurlijk rustig aan gedaan na al die actie (tijdens één van de testruns passeerde de 200.000 km grens dus de bolide is nu officieel ingereden ;D) maar wel even gekeken wat de 100-200 sprint ongeveer doet (start bij 90 in 3) en dat is ongeveer 12 sec. Nu ook pas het volle potentieel van de bilsteins mogen bewonderen en dat is dus echt perfect.

Voor diegene die twijfelen over deze upgrade's: HET IS DIE BAK MET GELD ECHT WAARD!!!!! De 3"Dp en uitlaat waren lekker en de eerste chip gaf een heel goed gevoel maar dit is super als je daarna nog iets meer wil. De vorige upgrades waren goed begrijp me niet verkeerd maar het voelt of deze setup goed samenwerkt. Jammer genoeg weet ik niet wat wat doet (de 19T, IC of groene injectoren) maar ik weet wel dat de combinatie van de 3 echt goed voelen.


Zo het is een heel verhaal geworden vol gevoel en superlatieven maar het was me dan ook wel het dagje!! ;) ;)
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

Johann

Lijkt wel op hoe mijn S60 destijds z'n werk deed.
Wel vreemd dat je zoveel druk onderin had want normaliter laat RICA onder de 3000 zeker geen 1 bar toe.
Die 1.15 bij 7000 klopt ook helemaal, ik heb 't zelfs nog ergens op een filmpje staan..  ;D

Let wel dat Jouw "S70 T5 MY2000" ME 7 heeft welke je op druk iets beter kunt afregelen.

Met de druk die je nu draait waren de groene injectors niet echt nodig geweest maar het is wel beter om ze te gebruiken omdat ze dan rustiger hun werk doen en een iets beter sproeibeeld geven.

Kijk nog wel even de vacuumslangen na op vettigheid. Misschien dat Marc er nieuwe slangen op heeft gezet maar als de carter ontluchting veel voor de kiezen heeft gehad, al 2 ton immers,  dan gaat de regelklep op den duur ook moeilijk doen omdat de vettigheid in de klep gaat zitten. Een nieuwe klep op de plank leggen, ~50 Euro, is geen foute investering. Zorg ook dat er goede slangklemmen op zitten. Ik heb met de R's en ook met de S toch wel veel gekke dingen meegemaakt door gezeur met slangen en dan krijg je meteen een piek druk en een noodloop er na. In 99% van de gevallen ligt 't dan toch aan de slangen of de klep. Altijd eerst de slangen nalopen en dan pas naar de klep kijken...  ;)

Blij dat je blij bent! Die nieuwe S70's willen best wel.  ;D

volvos60t5

Citaat van: Johann op 25-05-2006 22:58:37
Lijkt wel op hoe mijn S60 destijds z'n werk deed.
Wel vreemd dat je zoveel druk onderin had want normaliter laat RICA onder de 3000 zeker geen 1 bar toe.
Het was dan ook wel software voor de 16T maar moet zeggen dat die ook al ruim boven de 1 bar kwam voor de upgrade tussen de 2500 en 3000.

Citaat van: Johann op 25-05-2006 22:58:37
Die 1.15 bij 7000 klopt ook helemaal, ik heb 't zelfs nog ergens op een filmpje staan..  ;D
Zou ik erg graag zien als je die ooit kan opsnorren hoor ik het graag

Citaat van: Johann op 25-05-2006 22:58:37
Met de druk die je nu draait waren de groene injectors niet echt nodig geweest maar het is wel beter om ze te gebruiken omdat ze dan rustiger hun werk doen en een iets beter sproeibeeld geven.
Dat was precies wat Marco en Marc vertelde vandaar toch de aanschaf.

Citaat van: Johann op 25-05-2006 22:58:37
Kijk nog wel even de vacuumslangen na op vettigheid. Misschien dat Marc er nieuwe slangen op heeft gezet maar als de carter ontluchting veel voor de kiezen heeft gehad, al 2 ton immers,  dan gaat de regelklep op den duur ook moeilijk doen omdat de vettigheid in de klep gaat zitten. Een nieuwe klep op de plank leggen, ~50 Euro, is geen foute investering. Zorg ook dat er goede slangklemmen op zitten. Ik heb met de R's en ook met de S toch wel veel gekke dingen meegemaakt door gezeur met slangen en dan krijg je meteen een piek druk en een noodloop er na. In 99% van de gevallen ligt 't dan toch aan de slangen of de klep. Altijd eerst de slangen nalopen en dan pas naar de klep kijken...  ;)
Dank voor de tips! Ik weet dat er bepaalde stukjes slang en meerdere klemmen zijn vervangen maar de carterventilatie is nog niet aan bod geweest. Overigens zag ik op de S60 R van Marco hele mooie gewapende slang en die aluminium pijp over het blok zag er ook wel erg strak uit dus wie weet.....

Citaat van: Johann op 25-05-2006 22:58:37
Blij dat je blij bent! Die nieuwe S70's willen best wel.  ;D

;D ;D ;D
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

volvos60t5

Trouwens een poging gedaan om een foto te maken op topsnelheid maar dat lukt niet echt lekker. De best die ik gemaakt heb is nog steeds bewogen en het is nog niet eens de topsnelheid want de naald loopt de teller uit. Hoe maken jullie die foto's toch?

Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

volvos60t5

Voor iedereen die baalt van dat gevoel tijdens het rijden alsof de handrem erop staat bij warm weer (boven de 25 graden). Neem die grotere IC en het gevoel is echt helemaal weg. Geen (merkbaar) vermogenverlies! Is een van de beter upgrades geweest, echt super.
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

MarkoC70T5

Citaat van: volvos60t5 op 11-06-2006 09:05:32
Trouwens een poging gedaan om een foto te maken op topsnelheid maar dat lukt niet echt lekker. De best die ik gemaakt heb is nog steeds bewogen en het is nog niet eens de topsnelheid want de naald loopt de teller uit. Hoe maken jullie die foto's toch?



Ik laat vaak de foto's maken door iemand anders als ik rij.  Als die genen zicht goed schrap zet in zijn stoel tegen de deur aan kan je vrij scherpe foto's maken. 
En wat ik ook wel eens doe is met 2 tie rips mijn camera  vast zetten aan het stuurkolom  als je hem dan al goed tegen het glas aanzet en hij klem met de tierips om het niet draaien de deel dan hoe je alleen even de knop in te drukken en klaar. 
dit had mijn bijrijder geschoten toen ik me V40 nog had  (1.8i)  
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

volvos60t5

#6
Vandaag een camera van een medeforummer ter beschikking gehad (dank Polleke) en een paar filmpjes gemaakt:

100-200 in 3 en 4:
http://www.youtube.com/watch?v=v_-GMQdWngk

100-200 alleen in 4:
http://www.youtube.com/watch?v=U2LamZRJfl8
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

Emiel


volvos60t5

#8
Citaat van: Emiel op 30-07-2006 15:19:59
Nice!

De tijden zijn alleen anders dan ik verwachtte: in 3 en 4 is het ~12.5 seconden en alleen in 4 is het maar net ietsje meer. Mijn verwachting was dat het verschil groter zou zijn.
Ben niet ontevreden. Ga nu een keer de zelfde rit doen bij een graad of 5 en dan kijken wat het verschil is.
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

Polleke

Dat heb je knap gedaan. Ik zal de volgende keer een statief meegeven dan kun je vanaf de weg filmen.... ;D

ed

Zoo dat is erg snel hoor! Sneller dan ik een 850/x70 ooit heb zien doen hier op het forum! Hoeveel PK levert de motor nu? al eens gemeten?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

volvos60t5

Citaat van: ed op 30-07-2006 18:47:15
Zoo dat is erg snel hoor! Sneller dan ik een 850/x70 ooit heb zien doen hier op het forum! Hoeveel PK levert de motor nu? al eens gemeten?

Er zijn er hier wel een paar sneller. Volgens mij was de Swededemon I nog wel een stukje sneller (en de SD II zal dat zeker zijn) maar ik kan dat filmpje niet vinden. Ook Oele en Turbobiker zullen waarschijnlijk rapper gaan maar ik ben wel tevreden met ~12 1/2 seconde (al hoewel een paar extra paarden nog wel mogen hóór).

Rica en MTE claimen met mijn setup ~340 pk en ~480 nm. Ik dacht niet dat ik daar echt in de buurt kwam maar misschien toch wel dan :D. De auto gaat in augustus/september op de rollenbank nadat Marc en Tom er Aquamist op hebben gezet ;D Ik zal de uitdraai laten zien.

Zit trouwens wel heftig te denken aan zo'n LSD wat dat is in 1 en 2 nu echt nodig.
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

volvos60t5

Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

ed

Citaat van: volvos60t5 op 30-07-2006 19:53:25
Citaat van: ed op 30-07-2006 18:47:15
Zoo dat is erg snel hoor! Sneller dan ik een 850/x70 ooit heb zien doen hier op het forum! Hoeveel PK levert de motor nu? al eens gemeten?

Er zijn er hier wel een paar sneller. Volgens mij was de Swededemon I nog wel een stukje sneller (en de SD II zal dat zeker zijn) maar ik kan dat filmpje niet vinden. Ook Oele en Turbobiker zullen waarschijnlijk rapper gaan maar ik ben wel tevreden met ~12 1/2 seconde (al hoewel een paar extra paarden nog wel mogen hóór).


Heb ooit eens een filmpje gezien van de SDII. Die deed 100-200 in 12,8 seconden. Net iets langzamer dus. Verbaast mij echt dat je sneller bent. SDII was wel met de oude urbo natuurlijk, dus ik denk dat je nu niet zo veel kans meer maakt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Turbobiker

Hij is echt goed snel Niels ;D en gezien de tijd zal dat  vermogen best wel kloppen!
De Tussenpaus