Nieuw record ?

Gestart door GeertG, 01-06-2006 09:38:58

Vorige topic - Volgende topic

RRRRR_Ramon

Citaat van: Ludo op 02-06-2006 00:13:48
Citaat van: RRRRR_Ramon op 01-06-2006 22:51:26
Tot zover niets aan de hand, maar het vullen van de LPG tank van de Volvo 142 gaat heel anders. Daar tank je op volle snelheid totdat je een grote klik hoort en dan gaat er geen druppel meer in.

wat voor installatie zit er in de 142?, wellicht een G1...
dan is dat logisch, geen begrenzer of afsluiters.

drink eens uit een glas(142), en dan met een rietje(855).
waarmee krijg je de meeste hoeveelheid in dezelfde tijd door je keel?.

Wat voor installatie erin de 142 ligt weet ik niet precies, de installatie is er in 1999 ingebouwd na de import van de 142 uit Zweden bij een Nederlands bedrijf Gebr. van Orsouw. Ik gok dat een gasinstallatie voor een carburateurmotor een G1 is. Maar waarom het vullen van de tank dan anders zou moeten gaan snap ik dan niet. De installatie uit de 850 ('93) is ouder dan die uit de 142 ('99).

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Ludo

Citaat van: RRRRR_Ramon op 03-06-2006 10:46:55Maar waarom het vullen van de tank dan anders zou moeten gaan snap ik dan niet. De installatie uit de 850 ('93) is ouder dan die uit de 142 ('99).

de installatie is zeker anders, die van je 855 is een lambdagestuurde of computergestuurde installatie.
k'geloof dat ja lang moet zoeken naar de computer in een 142.  ;)
het vullen in de 'moderne' tanks gaat langzamer door de vulterugslagklep. (dacht ik toch)

RRRRR_Ramon

Citaat van: Ludo op 03-06-2006 17:30:06
Citaat van: RRRRR_Ramon op 03-06-2006 10:46:55Maar waarom het vullen van de tank dan anders zou moeten gaan snap ik dan niet. De installatie uit de 850 ('93) is ouder dan die uit de 142 ('99).

de installatie is zeker anders, die van je 855 is een lambdagestuurde of computergestuurde installatie.
k'geloof dat ja lang moet zoeken naar de computer in een 142.  ;)
het vullen in de 'moderne' tanks gaat langzamer door de vulterugslagklep. (dacht ik toch)

Ben nu al 3 dagen aan het zoeken en tot de conclusie gekomen dat de autoradio het meest geavanceerde apparaat is in de 142  :o  ;)

Gekheid natuurlijk, maar in de tank van de 142 zit ook een vulterugslagklep want die slaat ook een keer af. Iets zegt dat de tank vol is en sluit dan af. Alleen de 850 tank vult langzamer, de pomp moet langer doorpersen tot het laatste beetje. Heel soms voel je hem afslaan, maar dat is volgens mij bij tankstations met een hoge(re) vuldruk en onder bepaalde omstandigheden met gunstige temperaturen etc.

Oproepje: Hoe vergaat het LPG tanken op jouw roffel met AMS systeem (of ander verdamper systeem) ?
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

GeertG

Zo, even het record weer wat aangescherpt  :o
De tank was gisterenavond echt zo goed als leeg want gelijk na het starten sloeg ie weer af. Onder het rijden nog even geprobeerd om te schakelen maar dat stotterde wel erg veel  8)
Vanochtend de tank gevuld : 75,00 liter !  :)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

mehn

Citaat van: GeertG op 28-08-2006 09:11:31
Vanochtend de tank gevuld : 75,00 liter !  :)

En meteen een stuk gereden hoop ik?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

GeertG

Citaat van: RRRRR_Ramon op 07-06-2006 13:50:01

Oproepje: Hoe vergaat het LPG tanken op jouw roffel met AMS systeem (of ander verdamper systeem) ?

Exact zoals je al omschrijft: Vanaf begin rustig aan vullen tot de laatste paar liters (of gedeelte daarvan). Bij de laatste beetjes lijkt het of de pomp probeert er nog wat in te persen terwijl je een licht borrelend geluid hoort. En dan stopt het zonder noemenswaardige geluidjes.
En ten slotte alleen nog even afrekenen
(wijlen NBP V70R LPi)

GeertG

Citaat van: mehn op 28-08-2006 09:12:52
Citaat van: GeertG op 28-08-2006 09:11:31
Vanochtend de tank gevuld : 75,00 liter ! :)

En meteen een stuk gereden hoop ik?

Kilometertje of 17
(maar volgens mij maakt dat niet zoveel met deze weersomstandigheden  ;D)
(wijlen NBP V70R LPi)

Eugene

Goed gevuld ;D

Ik gooi er altijd een litertje of 60 in als ie bijna leeg is, zodra het pompen langzamer gaat stop ik. M'n pa heeft er wel een hobby aan de tank tot de nok toe te vullen. Bij verdamper is dit niet zo'n probleem, maar bij LPi moet je niet over de 80% gaan anders gaat de pomp kapot? (klopt dit LPi verhaal?)

If it's not blown, it sucks...

GeertG

Citaat van: Eugene op 28-08-2006 09:30:51
Goed gevuld ;D

Ik gooi er altijd een litertje of 60 in als ie bijna leeg is, zodra het pompen langzamer gaat stop ik. M'n pa heeft er wel een hobby aan de tank tot de nok toe te vullen. Bij verdamper is dit niet zo'n probleem, maar bij LPi moet je niet over de 80% gaan anders gaat de pomp kapot? (klopt dit LPi verhaal?)

Volgens mij zorgt een afslagklep zelf dat de tank bij LPi niet verder dan 80% gevuld wordt. Is geen probleem om 'm zover te vullen mits er daarna een stukje gereden wordt (vooral wanneer de zon schijnt  ;)).
Wist trouwens niet dat je pa een LPi installatie had maar wel dat ie er eentje krijgt  ;D

Trouwens weet Ludo het fijne van (o.a.) de LPi installaties (even zoeken  ;))
(wijlen NBP V70R LPi)

Eugene

hij heeft een verdamper (G3) en krijgt een LPi .... Nog een paar dagen geduld dan staat de auto waar die in komt op de oprit, daarna kan er een afspraak gemaakt worden met de LPi boer :)

If it's not blown, it sucks...

Ludo

maar bij LPi moet je niet over de 80% gaan anders gaat de pomp kapot? (klopt dit LPi verhaal?)

ik heb er laatst idd zo 1 gezien ja, die had even tevoren de 80% begrenzer eruitgehaald... --> pomp kaduuk.
had met de druk en ontluchting te maken.
als je zoals Geert schrijft het hoort borrelen moet je stoppen, anders ga je door de 80% heen.

ps: van mij moet het niet, je maakt er alleen de gasboer blij(er) mee.  ;)

Racingbrick

Die 80% is al jaaaaren aan de gang.

Ooit heb ik die "lasdraad" met die tampon ( drijver ) er aan afgeknipt om er meer in te krijgen.

Op zich toen bij een simpele installatie van toen  geen probleem, als je maar meteen begint met leegrijden en dit niet in de zomer doet in de volle zon.

Met een ingebouwde pomp etc bij een LPI zou ik echt het boekje volgen..

GeertG

Citaat van: Ludo op 28-08-2006 14:04:46
maar bij LPi moet je niet over de 80% gaan anders gaat de pomp kapot? (klopt dit LPi verhaal?)

ik heb er laatst idd zo 1 gezien ja, die had even tevoren de 80% begrenzer eruitgehaald... --> pomp kaduuk.
had met de druk en ontluchting te maken.
als je zoals Geert schrijft het hoort borrelen moet je stoppen, anders ga je door de 80% heen.

ps: van mij moet het niet, je maakt er alleen de gasboer blij(er) mee. ;)

Even ter verduidelijking:
Ik tank zolang door totdat de pomp stopt. Maakt voor mijn verdamperinstallatie niet zoveel uit hoeveel erin gaat, maar voor mij wel  ;D (wil er juist zoveel mogelijk in hebben). Ik heb geen pomp die ik kan kapot maken i.t.t. een LPi-installatie.
Wanneer mijn tank dus bijna gevuld is begint het wat te borrelen maar stopt het vullen vanzelf omdat er dan niets meer bij kan. Voor een LPi-installatie ligt het dus iets anders. Daar zorgt een begrenzer dat ie niet te vol geraakt ter bescherming van de pomp. Wanneer de tank vol is zul je dus ook nog een stukje moeten rijden om geen al te hoge druk in het systeem te krijgen (wat weer sneller gebeurt wanneer het warm is en de zon schijnt).
Bij mij zal dat niet zo'n probleem zijn; er kan hoogstens wat gas ontsnappen wanneer ik naast het tankstation in de volle zon ga parkeren  ;D

@eugene: licht je pa dus maar in wanneer hij de C70 met LPi heeft dat hij voor zekerheid niet meer helemaal vult...
(wijlen NBP V70R LPi)

GeertG

Citaat van: Racingbrick op 28-08-2006 14:32:36
Die 80% is al jaaaaren aan de gang.

Ooit heb ik die "lasdraad" met die tampon ( drijver ) er aan afgeknipt om er meer in te krijgen.

Op zich toen bij een simpele installatie van toen geen probleem, als je maar meteen begint met leegrijden en dit niet in de zomer doet in de volle zon.

Met een ingebouwde pomp etc bij een LPI zou ik echt het boekje volgen..

Vertel ik net in iets andere woorden.
Er staat bij bijna alle tankstations zo'n bordje met 'Max. 80% vullingsgraad' (of zoiets dergelijks). Ik dacht altijd dat de pomp ervoor zorgde dat er niet meer in kon, maar het is dus bedoeld dat jezelf niet meer vult.....
Zelf dus altijd helemaal vol (en gaan rijden) maar voor LPi geldt dus iets anders.
(wijlen NBP V70R LPi)

Ludo

een begrenzer kan ook stuk gaan.
óf als er niet voldoende druk is overslaan.

als jullie eens een ontploffing van kortbij meemaken veranderen jullie meningen hierover wel.
meestal is het dan wel te laat, en/of de miserie voor anderen...  :-\