Wat is het verschil tussen die Chips?

Gestart door haRtV70R, 26-05-2006 20:09:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eugene

Citaat van: Laserblue op 08-06-2006 22:50:36
Citaat van: Eugene op 08-06-2006 17:09:54
Als je een echt goeie chip wil ga je naar ET of naar Rica. Alle andere is naar mijn mening niet aan te raden.

of BSR, of Heico, of........

(je moet altijd meerdere merken noemen, anders is het reclame ;D)

Die andere is een flink stuk rijden ;)

If it's not blown, it sucks...

Entuscan

Citaat van: volvos60t5 op 08-06-2006 23:24:08
Citaat van: Laserblue op 08-06-2006 22:50:36
of Heico, of........


Moet je eens proberen je net ingereden volvo (>100.000km) bij Heico te chippen. Doen ze echt moeilijk over (garantie tot de deur). Er schijnt nu een dealer in NL te zitten en misschien doet die minder moeilijk maar daar heb ik geen ervaring mee.

Dan heb je volgens mij toch met de verkeerde persoon daar bij heico gesproken,
Heb op de rijvaardigheidstraining van hun met een paar van die mannen gesproken (oa patrick brenndörfer) en moet zeggen dat ze toch ook veel verstand van zaken hebben en altijd bereid zijn om te helpen (mag ook wel voor hun bijhorende prijskaartjes natuurlijk ;) )

BSR is inderdaad niet te vergeten (zit er bij mijne in ;) )
Zit zowat tussen TME en Rica in qua manier van tunen; iets agressiever dan TME maar meer op koppel gericht dan Rica.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

volvos60t5

Ik wil niet weer de hele discussie ophalen maar kijk eens op deze site:
http://chriswhiteuk.pwp.blueyonder.co.uk/dyno.html

Dit is iemand die beide standaard maps (RICA en MTE) in zijn auto heeft gezet op dezelfde dag. Nogmaals ik wil niet weer de hele discussie ophalen maar kijk zelf zou ik zeggen. Vooral de onderste print.
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

Turbobiker

Weinig verschil dus. En nog steeds vraag ik me dus af (zeker na het zien van deze prints) waar het verschil in oppakken dan zit?

De Tussenpaus

JCviggen

Citaat van: Turbobiker op 14-06-2006 22:12:18
Weinig verschil dus. En nog steeds vraag ik me dus af (zeker na het zien van deze prints) waar het verschil in oppakken dan zit?

Je ziet toch duidelijk op de laaste vergelijking dat RICA veel meer doet in het middengebied? MTE software lijkt meer afgestemd op max pk bij hoge toeren in dit geval.
Tis niet helemaal de goede vergelijking omdat we over een 19T spreken bij deze grafieken, en de meeste upgrades maken gebruik van de 15G/16T welke sneller buiten adem is.

Aan die vergelijking te zien is de de MTE wel sneller eens je in de hoge toeren zit.

Maar dit is geen "standaard" geval dus...
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Turbobiker

Citaat van: JCviggen op 14-06-2006 22:56:56
Citaat van: Turbobiker op 14-06-2006 22:12:18
Weinig verschil dus. En nog steeds vraag ik me dus af (zeker na het zien van deze prints) waar het verschil in oppakken dan zit?

Je ziet toch duidelijk op de laaste vergelijking dat RICA veel meer doet in het middengebied? MTE software lijkt meer afgestemd op max pk bij hoge toeren in dit geval.

Maar de MTE software levert al eerder meer trekkracht en dat geeft toch het gevoel van meer power onderin. En de grafieken lopen gelijk op, dus de ene bouwt niet sneller op dan de ander.

Citaat van: JCviggen op 14-06-2006 22:56:56
Tis niet helemaal de goede vergelijking omdat we over een 19T spreken bij deze grafieken, en de meeste upgrades maken gebruik van de 15G/16T welke sneller buiten adem is.

Aan die vergelijking te zien is de de MTE wel sneller eens je in de hoge toeren zit.

Maar dit is geen "standaard" geval dus...

Zeker bij ME4 en een 19T zal de software per wagen iets aangepast worden, dus is de vergelijking niet helemaal correct.

En we praten hier dus over verschillen van nog geen 10Nm of 5pk...
De Tussenpaus

JCviggen

Sorry grafiekjes maakten me ff duizelig  ;D


in dit geval is het idd andersom!

Ze zijn enkel langer in de toeren doorgegaan met de MTE dan met de RICA, als we de curves denkbeeldig doortrekken had de RICA meer pk's geleverd allicht, maar geen grote verschillen
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Herminator

#97
Gevolgen van tunen bij een tdi

http://www.tdiclub.nl/topic.asp?TOPIC_ID=20469&FORUM_ID=12&CAT_ID=4&Topic_Title=artikel+ivm+chiptuning&Forum_Title=Nieuws

Nu staat erin dat als je lang hoge toeren maakt meer roet krijgt. Het is toch hoge toeren-> schoonblazen?

thuur

Roet zit er altijd in een verbrandingsmotor, dat is onverbrande brandstof. Naarmate je meer toeren maakt en de motor volledig in zijn element komt (meeste delen zijn zo zelfreinigend mogelijk gemaakt), "blaas" je die roet eruit. En ja, diesels hebben meer last van roetvorming dan benzinemotoren omdat diesel zich veel moeilijker laat mengen met lucht om tot een optimaal mengsel te komen.

Dus enerzijds blaas je juist meer roet eruit omdat je de auto hoog in de toeren jaagt.

Maar anderzijds denk ik dat in dit verhaal gedoeld wordt op het onjuist/amateuristisch tunen van een motor. Omdat de verbranding niet optimaal verloopt (geen optimaal mengsel) komt er juist te veel roet vrij.


Gr 8)