Compressor wanneer aan ?

Gestart door Marley, 04-06-2006 12:16:57

Vorige topic - Volgende topic

@®-

Citaat van: Marley op 04-06-2006 19:50:15
Dasboardkastje heb ik los maar deze kan niet eruit genomen worden omdat deze tegen de zwarte sledes blijft hangen waar de klep aan hangt . Kun je de klep ervan af halen en zo ja hoe ?

Druksencor , waar zit deze en wat voor soort schakeling is dit , welke draden ( kleuren ect. ) moet ik doorverbinden ?

b.v.d.
De druk sensor zit op de airco leiding die door het schutboord gaat naar de passagiersruimte, deze zit aan de rechter kant (bijrijderskant) tegen het schutboord aan..
Stekker eraf halen en met een paperclip heel even doorverbinden en kijken of de pomp draait. Heb je dit gecontroleerd gelijk weer de doorvebinding er af halen. De stekker van de drukschakelaar heeft 2 draden, dus je hoeft je niet druk te maken over kleuren.

Marley

Vreemd , in het dasboardkastje liggen 2 glaszekeringen in een plastic zakje ??? . Zitten er ergens glaszekeringen in een 850 of heeft dit iets te maken met de relais ect. ?

Marley

Citaat van: mehn op 04-06-2006 19:52:03
Dasboardkastje heb ik los maar deze kan niet eruit genomen worden omdat deze tegen de zwarte sledes blijft hangen waar de klep aan hangt . Kun je de klep ervan af halen en zo ja hoe ?

Ja, die kunnen aan de klepkant los.
Ff een plat schroevendraaiertje ertussen duwen en dan voorzichtig uit de klep trekken.

Helaas krijg ik ook met grof geweld de beugeltjes niet los van de klep ???
Er zitten twee uitsparingen tussen de klep en de ophanging en daar heb ik een schroevendraaiertje tussen gezet en geprobeerd de beugel ophoog te wippen. Dat gaat wel als je flink wat kracht zet maar de beugel komt echt niet uit de klep pfffffffff dat moet ik weer hebben ;)

Marley

Citaat van: @®- op 04-06-2006 20:06:29

Druksencor , waar zit deze en wat voor soort schakeling is dit , welke draden ( kleuren ect. ) moet ik doorverbinden ?

b.v.d.
De druk sensor zit op de airco leiding die door het schutboord gaat naar de passagiersruimte, deze zit aan de rechter kant (bijrijderskant) tegen het schutboord aan..
Stekker eraf halen en met een paperclip heel even doorverbinden en kijken of de pomp draait. Heb je dit gecontroleerd gelijk weer de doorvebinding er af halen. De stekker van de drukschakelaar heeft 2 draden, dus je hoeft je niet druk te maken over kleuren.

Helaas , er zit geen drukschakelaar op deze plek ? Ik zie hier wel de twee leidingen naar binnen gaan maar niks van electrische bedrading op deze leidingen en/of verbindingen.
Wel zit er nog bij de dunne leiding van de ik meen de verdamper maar verder geen bedrading op deze plek of schakelaars of stekkers ?

Als ik achter de koplamp kijk aan de kant waar de compressor zit zie ik wel een klein zwart vaatje zitten met hierop een verbinding en draden en stekkers . Dit zijn er zover ik kan zien 4 .

Zie foto's voor airco >> http://home.planet.nl/~minke980/airco.htm

@®-

Citaat van: Marley op 04-06-2006 20:56:51
Citaat van: @®- op 04-06-2006 20:06:29

b.v.d.

Helaas , er zit geen drukschakelaar op deze plek ? Ik zie hier wel de twee leidingen naar binnen gaan maar niks van electrische bedrading op deze leidingen en/of verbindingen.
Wel zit er nog bij de dunne leiding van de ik meen de verdamper maar verder geen bedrading op deze plek of schakelaars of stekkers ?

Als ik achter de koplamp kijk aan de kant waar de compressor zit zie ik wel een klein zwart vaatje zitten met hierop een verbinding en draden en stekkers . Dit zijn er zover ik kan zien 4 .

Zie foto's voor airco >> http://home.planet.nl/~minke980/airco.htm
Dat is de droger, hier zit inderdaad ook een drukschakelaar, m\\er dat is niet die ik bedoel.

Als het een originele airconditioning is moet er op de leiding voordat die het schitboord in gaan een ding bovenop de leiding zitten eigenlijk naast de veerpoot. Ik weet niet hoe het bij bv. een Deltamil systeem zit.

Marley

Helaas , dat ik alles wat er zit ( zie foto's ) .

Alleen loopt er kort bij de veerpoot zelf ook een zwarte kabel naar een grijs/witte rubber die in het schutboard zit .

Deze zie je ook nog een beetje op de foto links van de leidingen die op het schutboard zitten , is het die soms ??? Zo ja hoe kan ik die los maken ?

b.v.d. alvast

@®-

Sorry, ik had foto 2 niet gezien ik dacht dat er maar 1 foto was.

Zoals ik het nu zie is dit geen af-fabriek systeem en kan ik het je eigenlijk niet zeggen waar het wel zou zitten.
Nu ik je hele verhaal lees spraak je over een blauw lampje, en volgens mij is dat bij een Deltamil systeem ook een blauw lampje. Loop gewoon de hele leiding na, en zoek naar iets met 2 draden (het enige wat de drukschakelaar regelt is of aan bij een goeie druk, of uit bij een te lage of te hoge druk).

Marley

Oke , ik neem aan dat de leiding die ik moet nakijken de persleiding is waar de dunnen kopere leiding het koudemiddel inspuit in de verdamper ?

Wat is eigenlijk een Deltamil systeem ? Is dat geen origineel systeem voor deze auto ?
Het lampje dat bij de inschakelknop zit voor de airco is inderdaad blauw als ik deze inschakel .

Mijn dank is groot alvast , ik vind het prettig om te weten als ik dinsdag ga bellen met een ijsboer wat er mogelijker wijs voor een probleem is met mijn airco .

@®-

Citaat van: Marley op 04-06-2006 23:35:39
Oke , ik neem aan dat de leiding die ik moet nakijken de persleiding is waar de dunnen kopere leiding het koudemiddel inspuit in de verdamper ?

Wat is eigenlijk een Deltamil systeem ? Is dat geen origineel systeem voor deze auto ?
Het lampje dat bij de inschakelknop zit voor de airco is inderdaad blauw als ik deze inschakel .

Mijn dank is groot alvast , ik vind het prettig om te weten als ik dinsdag ga bellen met een ijsboer wat er mogelijker wijs voor een probleem is met mijn airco .
De drukschakelaar moet op de dikke leiding zitten.

Deltamil is een leverancier van airco systemen die er achteraf ingezet worden, ik hoor uit de ervaringen dat dit een prima systeem is.

http://www.deltamil.com/

Marley

Oke , zal hem morgenvroeg eens even nalopen en laat wel effe weten als ik iets meer weet , althans ik hoop dat ik meer komt te weten dan nu  ;D

van harte alvast voor de tips  8) 8)

Marley

Helaas , op de persleiding zit geen enkele schakelaar . Wel op het vaatje ( droger ? ) zitten 4 kabels aan die over gaan in 2x 2 draadverbindingen.

Eentje hiervan was geoxideerd en los geraakt , deze draad heb ik weer verbonden maar nog geen pomp die loopt .

Tevens hoor ik ook geen relai klikken . Zou het kunnen zijn dat de drukschakelaar EEN van deze twee verbindingen is die ik hier beschrijf ?
Ik wil ze wel doorverbinden maar vraag is of dat geen schade kan aaanrichten als ik dat doe .

Technisch gezien vraag ik mij af hoe het zaakje geschakeld is , te weinig druk op je koelsysteem zou dit betekenen dat je relai niet in komt of staat dit los van de druk op je systeem ?
Of zou de schakeling los van het relai werken en dat bij een te lage druk dan pas het relai wordt uitgeschakeld ?

Op de compressor zitten 2 draden , eentje hiervan gaat zo ver ik kan zien gaan naar de massa van de compressor en de andere gaat naar een multistekker ergens achter op de radiateur .
Dan nog de 4 draden op de droger , dus zo moeilijk is deze schakeling niet lijkt mij .

Het relai kan ik niet checken omdat ik de ophanging van de beugeltjes in het klepje niet eruit kan wippen , ze zitten echt vast en ik durf niet goed door te drukken met de schroevendraaier bang dat het zaakje afbreekt  ???

Marley

Toch maar heden even naar de ijsboer gegaan , systeem was helemaal leeg.

Systeem is gevuld met koudemiddel en yep direct sloeg de pomp aan  8)

Hij koelt genoeg alleen is er een probleempje , de pomp ( althans denk ik dat het deze is ) maakt een zoemend geluid en best wel hard .
Dit geluid gaat ook mee ( wordt harder ) als het toerental toeneemt en is goed te horen tot + - 100km/u .  Daarna is het geluid niet meer echt te horen in de auto. Zou dit ook de riem en/of riemspanning kunnen zijn ?

Lagers misschien ? Ik heb wel nog nooit zo een lager horen zoemen zoals deze het nu doet ??

Pomp is defect of ???

Fabrikaat koelsysteem is Houf Rail volgens de ijsboer .

Marley

Heden even naar de garage geweest , volgens de monteur is het toch de pomp of koppeling die zo'n zoemend geluid maakt .

Voor de koppeling te controleren moet het subchassis of iets dergelijks zakken , is dat zo ????? Er zou geen ruimte zijn om dit te controleren als alles op zijn plaats blijft .

ed

Is niet waar. Alles is te controleren en zelfs te demonteren als het subframe erop zit (de koppeling althans). Voor de compressor weet ik het niet zeker, maar ik denk dat deze van onderaf goed uit te bouwen is zonder het subframe los te halen.
Er staan ergens fotos op het forum van iemand die de koppeling heeft los gehaald. Even zoeken in het airco forum.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: Marley op 08-06-2006 12:02:14
Voor de koppeling te controleren moet het subchassis of iets dergelijks zakken , is dat zo ????? Er zou geen ruimte zijn om dit te controleren als alles op zijn plaats blijft .

Het subframe waarschijnlijk. Vertel ze maar dat dat écht niet nodig is en dat je de uren daarvoor niet gaat betalen.

edit: dat is al de derde keer vanmiddag dat Ed me net voor is  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: