verkrijgbaarheid lpg buitenland

Gestart door rolvio, 07-06-2006 23:01:24

Vorige topic - Volgende topic

FGG

Citaat van: -D©©©L- op 16-06-2007 10:39:48
Omgerekende LPG prijs in denemarken is ca. 1,20. (!!)

1,33

In Duitsland voor de Deense grens volgooien met gas en in Denemarken leeg rijden of op benzine rijden (is wel een keer goed voor 'm).

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

JoopS

Ik weet genoeg, ik heb mijn keus gemaakt.

Wel vreemd trouwens, je verwacht van de Denen dat het een "groen" volkje is. Gemiste kans voor hunnie  ;D
Tja........

GeertG

Citaat van: elmarconi op 09-06-2006 21:13:35

Een goede reis begint met voorbereiding

Bij elke rit door duitsland kijk ik even de reeds genoemde http://www.autogastanken.de, en zoek dan alles onder de 1 km van de autobahn, da's nog acceptabel. Vaak zul je idd op een Autohof oid moeten tanken, maar het voordeel is dat het daar vaak goedkoper en minder druk is dan op een gemiddelde Raststatte.

Net weer 1500 km op LPG door Duitsland gereden en 1 x 40 km op benzine vanwege een ietwat optimistisch ingeschat verbruik...

Overigens: ik ben in Duitsland alle soorten tanknippels al tegengekomen. Ik heb dan ook de Europa- en de Italie-nippel altijd bij me.

Inderdaad goed voorbereiden  :D

Mooi lijstje geprint van tankstations in buurt van de '61' en '5' in Duitsland (daar zijn er genoeg).
In Zwitserland ligt er maar eentje langs de route (de '2') in de buurt van Luzern  :evil:
Italie heeft er genoeg heb ik begrepen, dus geen lijstje  :eusa_whistle:

En ja, zelfs in Griekenland liggen er 2 of 3 langs route (alleen onduidelijk waar precies). Gunstig is wel dat er eentje in de stad Volos ligt en dat is niet ver van waar we naar toe gaan  :D
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Ludo

hou er ook rekening mee dat in de warme landen het verbruik hoger ligt.
daar word meer propaan toegevoegd.
;)

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 10-07-2007 13:27:39
;)

butaan

elmarconi

LPG is een mengsel van propaan en butaan. Vloeibaar butaan wordt bij een temperatuur vanaf ongeveer 0°C geen gas maar blijft vloeibaar en is dan niet meer bruikbaar om o.a. te koken of te verwarmen.

en:

LPG is een mengeling van butaan en propaan in de verhouding 60/40 (zomer) en 40/60 (winter).  Wie in de zomer LPG gebruikt, getankt in de winter heeft geen probleem.  Wie in de winter LPG gebruikt, getankt in de zomer kan problemen hebben: het propaangas verdampt en wordt verbruikt, terwijl het butaangas minder of niet verdampt en achterblijft in de tank. Hierdoor wordt de samenstelling grondig verstoord. Door opnieuw te vullen wordt het altijd maar erger vermits de verhouding butaan/propaan steeds maar meer verstoord wordt.
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Onderbouw je vraag eens met een URL?

Ik kan me wel voorstellen dat in KOUDE landen 100% propaan gebruikt wordt.

http://www.shellgas.be/index.html?page=119&lang=nl&
--
Autogas Inside . . .

GeertG

Citaat van: Ludo op 10-07-2007 13:27:39
;)

Dat komt door de hogere verbrandingswarmte van butaan............ :eusa_whistle:

Citaat van: elmarconi op 10-07-2007 14:31:44
Onderbouw je vraag eens met een URL?

Ik kan me wel voorstellen dat in KOUDE landen 100% propaan gebruikt wordt.

http://www.shellgas.be/index.html?page=119&lang=nl&

Ik was ook al aan het zoeken.
Eigenlijk heel onlogisch dat in warme landen 100% propaan gebruikt wordt (waar heb je dat vandaan Ludo?)
Butaan verdampt echt wel in de doorgaans warmere landen en is ook nog goedkoper.

Kan het ook (nog) niet verklaren   :eusa_think:
(wijlen NBP V70R LPi)

-D©©©L-

-edit- staat eigenlijk ook al in shell artikeltje

Butaan doet het gewoon niet onder de 0 oC.

Verschil in verbrandingswaarde is ook bijna nihil;
De verbrandingswaarde van één m3 gasluchtmengsel is van propaan 800 kcal,
van butaan is dat 810 kcal.

meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_(brandstof)

Ludo

ja ik zie het nu. :eusa_wall:
ik verwar de 2 idd weer met mekaar.
komt omdat wij rijden hier met de heftrucks op puur butaan.
in de winter kun je daar niet mee buiten rijden.

volgens mij heb ik het zelf al ooit geschreven...  ;D

GeertG

Citaat van: -D©©©L- op 10-07-2007 14:47:29
-edit- staat eigenlijk ook al in shell artikeltje

Butaan doet het gewoon niet onder de 0 oC.

Verschil in verbrandingswaarde is ook bijna nihil;
De verbrandingswaarde van één m3 gasluchtmengsel is van propaan 800 kcal,
van butaan is dat 810 kcal.

meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_(brandstof)

Bron : Binas

Verbrandingswarmte butaan : 120,7 Mj/m3; propaan : 93,8 Mj/m3
Van butaan dus toch 29% hoger !

Citaat van: elmarconi op 10-07-2007 14:56:31
Claro, dan kan dit off-topic gedeelte ook weer in de digitale bietenbak...

:eusa_snooty:

Maar wanneer in buitenland inderdaad 100% propaan wordt gebruikt, dan is daar nog steeds geen verklaring voor.

edit: tikfoutje

(wijlen NBP V70R LPi)

Enno

Citaat van: RRRRR_Ramon op 07-06-2006 23:07:45
In Duitsland is het langs de Autobahn niet goed verkrijgbaar, op de secundaire wegen en om en rond de grote steden wel beter, maar het is de vraag of je daar naar wilt zoeken op weg naar je vakantie adres.  :-\

Gewoon mbv GPS -navigatie de route plannen i.c.m gecombineerde tank / rust pauzes......in heel duitsland zijn steeds meer goed bereikbare LPG stations...al of niet aan de snelweg, maar nooit ver weg van de snelweg.

Racingbrick

Duitsland is erg goed bezig, ( helaas af en toe beetje duur) ik zag vorige maand aan de A61 73ct per L.... :-X
Oostenrijk ook zeer goed, en Italie zal ook wel gaan, maar de prijzen van de laatste 2 ken ik niet.

En kijk hier effe:

http://www.gas-tankstellen.info/menu.php?language=nl_NL

Fokke 01.01.005

Ik heb via

http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?language=de_DE

een filetje gedownload voor mijn Tomtom. Als point of interest ingesteld op 10 km afstand word ik nu steeds gewaarschuwd, ongeacht of het station langs de snelweg ligt. Ideaal. Je krijgt zelfs de prijzen, openingstijden, wel of niet pinnen etc. te zien in je navigatie.

Naar prijzen kijk ik niet. Ik kreeg de tip van een duitse collega die in NL bij Vialle zijn installatie heeft laten inbouwen, dat er in duitsland verschillende kwaliteiten LPG worden verkocht. Goedkoop is ook minder km/liter. Dat schijnt echt zo te zijn al heb ik er geen onderzoek naar gedaan.

Ik tank 'altijd' op advies van die collega in Hattersheim, aan de Hofheimerstrasse, van de 3, Wiesbadener Kreuz de 66 op richting Frankfurt, 7 km van de 3 verwijderd.

Als ik via de 61 rijd tank ik altijd bij de Hockenheimring. Verder zuidelijk ben ik nog niet geweest (op Lpg) Zojuist terug vanuit Hamburg, daar ook langs de 1 een aantal stations gevonden.

fijne vakantie.

Fokke

AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Hans.vo855T5R

Duitsland schijnt de laatste paar jaar flink bijgekomen te zijn wat aanbod van LPG betreft. Oostenrijk weet ik niet. Zwitserland is slecht, slechts enkele LPG pompen en dan nog erg duur ook, ik geloof zelfs duurder dan benzine (die is een stuk goedkoper dan in Nederland). Frankrijk is prima, sommige tankstations geven kaartjes uit waarop LPG (let op: in Frankrijk heet dit GPL) -pompen staan aangegeven. Italie is bijna vergelijk met Nederland, prima geregeld. Maar nergens is de LPG zo goedkoop als in Nederland, behalve dan misschien in Luxemburg, maar daar moet je in de rij staan.
Frankrijk en Italie kan ik straks zelf weer ervaren, want ik ga naar Italie over 2 weken.

Groet,
Hans van Oostveen