Knipperende lampjes ECC

Gestart door Taranis, 24-06-2006 20:09:57

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Regelmatig knipperen de lampjes van de ECC na de start. Zojuist de foutmeldingen uitgelezen en dat leverde een heel regiment op:

1-3-2
1-3-4
1-3-5
4-1-4
4-1-7

Waar kan ik de verklaring van deze foutmeldingen vinden en beter nog, hoe op te lossen ;D

MaxieS70

Nou hier komt de informatie die ik gevonden heb in vadis  :P

1–3–2 , 1–3–4
Toestand
Als het signaal van de kanaaltemperatuursensor ontbreekt of kortsluiting met de accuspanning maakt, zal de regeleenheid een storing waarnemen en een storingscode opslaan.

Mogelijke oorzaak
Breuk in kanaaltemperatuursensor of breuk of kortsluiting met accuspanning in draad.

Storingsbeeld
Storingsindicatie aan bestuurder. De lichtdiodes bij de knoppen A/C en REC knipperen gedurende 20 sec.
De regeleenheid negeert het onjuiste signaal van de kanaaltemperatuursensor en wijzigt de klepstand alleen wanneer de temperatuurregelaar van de betreffende kant wordt verschoven. Wanneer de temperatuurregelaar wordt verschoven, wordt ook de klepstand navenant aangepast.

1-3-5 ,
Toestand
Als het signaal van de motortemperatuur ontbreekt of kortsluiting maakt, zal de regeleenheid een storing waarnemen en een storingscode opslaan.

Mogelijke oorzaak
Breuk of kortsluiting in draad. Er kan ook een storing aanwezig zijn in het signaal van het ontstekingssysteem.

Storingsbeeld
Storingsindicatie aan bestuurder. De lichtdiodes bij de knoppen A/C en REC knipperen gedurende 20 sec.

Vervangende waarde
De regeleenheid negeert het onjuiste signaal en vervangt dit door een standaard signaal dat met een temperatuur van ca. 88 °C overeenkomt.

4-1-4 , 4-1-7 ,
Toestand
Als het signaal naar de met de binnentemperatuursensor geïntegreerde aanzuigventilator is geblokkeerd, zal de massa het toegestane niveau overschrijden. De regeleenheid zal in dat geval een storing waarnemen en een storingscode opslaan.

Mogelijke oorzaak
Storing in ventilator van sensor of blad van ventilator zit vast.

Storingsbeeld

Hopelijk kun je hier iets mee   :)

Taranis

Citaat van: MaxieS70 op 24-06-2006 20:32:27

Wow wat een verhaal  :o Bedankt!

Wat ik er uit opmaak is dat ik 'ergens' kabelbreuk heb en dat er een ventilator stuk is?

elianmars

Begin maar eens met het schoonmaken van de sensoren achter de handgrepen. Grote kans dat de knipperende lampjes verleden tijd zijn.

Taranis

Citaat van: elianmars op 24-06-2006 20:38:22
Begin maar eens met het schoonmaken van de sensoren achter de handgrepen. Grote kans dat de knipperende lampjes verleden tijd zijn.

Sensoren achter de handgrepen ?? Wat zitten daar voor sensoren dan ?

Als daar sensoren zitten zou dat iets kunnen verklaren, vd winter in Zweden zaten de handgrepen vastgevroren en heb ik er 1 met wat gezond geweld weer losgemaakt  ::)

mehn

Citaat van: Taranis op 24-06-2006 20:40:04
Citaat van: elianmars op 24-06-2006 20:38:22
Sensoren achter de handgrepen ?? Wat zitten daar voor sensoren dan ?

Als je een standaard Volvo ECC systeem hebt zitten daar de interieurtemperatuursensoren ;)
Vóór deze sensoren zit een ventilatortje dat in de loop van de tijd helemaal dicht gaat zitten met stof.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Taranis

Citaat van: mehn op 24-06-2006 20:41:51
Als je een standaard Volvo ECC systeem hebt zitten daar de interieurtemperatuursensoren ;)
Vóór deze sensoren zit een ventilatortje dat in de loop van de tijd helemaal dicht gaat zitten met stof.

Ah, ik snapte er al niks van, dacht dat je bedoelde de buitenhandgrepen. Is dat alleen bij de voorportieren zo of ook bij de achterportieren? En hoe kom je daar een beetje handig bij? Moet dan de hele bekleding van het portier af?

MaxieS70

Citaat van: Taranis op 24-06-2006 20:37:54
Citaat van: MaxieS70 op 24-06-2006 20:32:27
Wow wat een verhaal  :o Bedankt!

Graag gedaan  ;)

Elianmars bedoelde trouwens de handgrepen in het hemeltje.
Even bij de benzinepomp met perslucht de roostertjes schoonblazen  :P

Taranis

Citaat van: MaxieS70 op 24-06-2006 20:48:05
Elianmars bedoelde trouwens de handgrepen in het hemeltje.
Even bij de benzinepomp met perslucht de roostertjes schoonblazen  :P

Ahhh, dat zal ik dan zo thuis ff doen, thuis ook perslucht ;)

Is het handig om de foutmeldingen te wissen om te zien of ze terugkomen ? (en zo ja, hoe? ;D )

MaxieS70

Ik denk dat het zeker handig is om eerst even alle codes te wissen, ik kon er in vadis niets over vinden, maar even een quote van Mehn  :P
Het ging hier om motorstoringscodes maar ik neem aan dat de procedure hetzelfde is voor de ecc storings codes.

CiteerNormaal gesproken als volgt:

1. Je leest de codes uit (ik ga er van uit dat je weet hoe dat moet), waarbij je de 1e code 2x uitleest.
2. Druk het knopje 5 seconden in
3. Laat de knop los en wacht tot het ledje gaat branden
4. Als het ledje gaat branden druk je de knop nogmaals 5 seconden in
5. Contact uit en contact aan: codes weg

Suc6!  :D

Taranis

Perfect, zal ik dat ook nog ff doen :)

Zojuist de interieursensoren ff met perslucht schoongeblazen, daar kwam inderdaad wat stof uit, ik hoorde inderdaad een ventilatortje draaien toen ik er ff goed lucht op zette. Direct na de start knipperden de lampjes daarna in ieder geval niet, benieuwd of het zo blijft.

Wat me wel op viel is dat m'n voorruit 6 dagen na het schoonmaken weeral compleet blauw en vettig is aan de binnenkant. Ben benieuwd of dat verbetert als de verdamper vervangen is of dat de kachelradiateur gaar is. Het koelvloeistof niveau daalt in ieder geval niet...

Enno

kachelradiator....denk ik.....

Bij mij was het de voorruit altijd vet totdat de kachelradiator er helemaal de brui aan gaf.

elianmars

;D ;D Sorry, ik had even iets duidelijker moeten zijn over die handgrepen....  :-[ :-[

Taranis

Citaat van: V70Enno op 24-06-2006 22:35:52

Bij mij was het de voorruit altijd vet totdat de kachelradiator er helemaal de brui aan gaf.

Ahum, het bleek dus aan de buitenkant te zitten, foutje ;D Blijkbaar laat insectenreiniger een blauwe waas achter ondanks dat ik er daarna toch flink met de Kärcher op had gezeten  ???
Niettemin is ie wel altijd binnen een paar weken wat vettig maar ik steek het voorlopig maar ff op de verdamper van de airco. Als het na het vervangen van de verdamper nog is zal het de kachelradiateur wel zijn...  ::)

Jeroentjuh

Citaat van: Taranis op 25-06-2006 17:40:07
Citaat van: V70Enno op 24-06-2006 22:35:52

Ahum, het bleek dus aan de buitenkant te zitten, foutje ;D Blijkbaar laat insectenreiniger een blauwe waas achter ondanks dat ik er daarna toch flink met de Kärcher op had gezeten  ???
Niettemin is ie wel altijd binnen een paar weken wat vettig maar ik steek het voorlopig maar ff op de verdamper van de airco. Als het na het vervangen van de verdamper nog is zal het de kachelradiateur wel zijn...  ::)

Als je de verdamper laat vervangen zet en dan met1 een nieuwe kachelradiator in, de boel moet en ligt dan toch los.......