Castrol/Volvo olie advies lijst

Gestart door Johann, 11-07-2006 20:49:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Enno

Waarom zou mijn volvo dealer in min 2.5-20V met 4 ton op de teller er 10W40 in gooien?

is de laatst geadviseerde olie als ik het zo zie....in de zomer heb ik er geen moeite mee,....motor draait goed...in de winter heb ik toch liever iets dunners...

ed

Tsja, Castrol wil natuurlijk gewoon geld verdienen, dus de duurste olie verkopen. De meeste 850's zijn met die "goedkope rommel" groot geworden. Zo slecht zal het wel niet zijn. Ik vind 5W30 overigens wel erg dun. Zou eerder voor een iets dikkere in de zomer gaan.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: ed op 12-07-2006 09:07:58
Tsja, Castrol wil natuurlijk gewoon geld verdienen, dus de duurste olie verkopen. De meeste 850's zijn met die "goedkope rommel" groot geworden. Zo slecht zal het wel niet zijn. Ik vind 5W30 overigens wel erg dun. Zou eerder voor een iets dikkere in de zomer gaan.

"Dun", "Dik"...

Als je alle info er nu over na leest dan zou je moeten concluderen dat deze termen eigenlijk oud zijn..
Er is zoveel meer waar je naar zou moeten kijken. En als je dat allemaal gaat lezen snap je er werkelijk niets meer van.
De nieuwste 0W-30 zou in 95% van de gevallen meer bescherming bieden dan een conventionele 10W-40 ongeacht of ie "Dun" of "Dik" is.

Niet dat ik er vertrouwen in heb...  ;D

ed

#4
Zouden ze er bewust iets ongrijpbaars van proberen te maken ;)
Moderne motoren worden uitgerust met relatief grote oliepompen en erg nauwe tolleranties. Dat betekent dat deze op een hele dunne olie kunnen draaien (bijv 5W30). De wat oudere motoren hebben daar wat meer moeite mee omdat de tolleranties wat ruimer zijn.
In welke categorie de 850 blokken thuis horen? geen idee, maar ik lees over verdacht weinig problemen met standaard motoren, en in de meeste zit een half syntheet 10W40. Als je een blok echt gaat tunen is het natuurlijk een ander verhaal, maar mijn gevoel zegt dat een iets dikkere het dan beter doet. De meesten gaan toch wel netjes met een koud blok om, en het wordt allemaal net even wat heter, dus de olie dunner.

Ik heb eens een olie test verslag gelezen van de Subaru Impreza club. Hadden een aantal leden na een vaste hoeveelheid km's de slijtage van het blok laten meten door analyse van de olie. Je kunt dan door de verschillende metalen aanwezig in de olie bepalen welke delen gesleten zijn, en dus welke bescherming de olie (niet) biedt. Uitkomst was dat de dikkere oliesoorten het veel beter deden dan de dunnere. Nu wil dat niet zeggen dat dat voor elke motor geldt, hangt dus o.a. van de interne tolleranties af.

Ergo, die nieuwere olien zullen best wel beter zijn, maar de motor moet er ook voor geschikt zijn, en dan nog blijf ik volhouden dat de fabrikant graag een aura wil creƫren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Klopt maar..

De nieuwste "high performance" 0W-30 van bijvoorbeeld Castrol is nagenoeg een 40 gradatie, dus "dikker"...

Vervolgens heb je mensen met BMW's die op het circuit willen, advies van BMW en de Castrol olieboer, 0W-30 is de beste olie om dit te doen...

Op het circuit.. Met een 0W-30...  ???