sputterende automaat van 850

Gestart door goghcom, 29-07-2006 13:52:04

Vorige topic - Volgende topic

goghcom

OBD? Wat hij deed was eigen apparatuur aansluiten op een punt bij/op de versnellingsbak in de wagen, en daar mbv een computer met monitor de foutcoders van versnellingsbak en motor uitlezen. Is dit een antwoord op je vraag?

mehn

Citaat van: goghcom op 01-08-2006 12:10:26
OBD? Wat hij deed was eigen apparatuur aansluiten op een punt bij/op de versnellingsbak in de wagen, en daar mbv een computer met monitor de foutcoders van versnellingsbak en motor uitlezen. Is dit een antwoord op je vraag?

Dan heeft ie de foutcodes van de versnellingsbak uitgelezen. OBD is het diagnosesysteem van de auto, ook hier zit een automaatgedeelte op. Bij jou zit de aansluiting daarvan binnen in de auto onder het muntenbakje links naast de siga(a)re(tte)naansteker.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

goghcom

En nu mijn vraag aan jou: wat is beter? Of maakt het geen moer uit?

Ludo

de originele OBD bij de sigarenaansteker gebruiken.
foutcodes worden opgeslagen in de ecu, en die heeft hij niet uitgelezen.
vandaar ook mijn vraag.  ;)

goghcom

heb 'm net ff gebeld. Wel via de OBD dus. En nu?

S. Brouwer

Je kan ook met de 850 op vakantie gaan en zorgen dat je een goede reisverzekering inc autohulp afsluit bij de anwb. Mocht je bak er dan mee stoppen krijg je vervangend vervoer en wordt je auto naar huis op transport gezet.

Ik heb dit 2 weken geleden gehad in duitsland om half 4 s'nachts, ook onze automaatbak stopte ermee. Zijn afgesleept door de adac, verzekering gebeld en deze hebben vervangend vervoer geregeld. (opel vectra station met 29000km en kapotte singro ringen) Maar alles werd geregeld en betaald door de verzekering.

Polis kosten ongeveer €25,- all-in.

Dan kan je je vakantie afmaken met het vervangend vervoer en wanneer je terug komt de automaat op je gemak laten repareren zonder nu overhaaste beslissingen te nemen.

goghcom

OBD dus niet goed? Ook ecu? Ws ecu nu weer? ??? ???

En mister Brouwer, ik heb inderdaad al een goede verzekering. Ben het met je eens, maar wordt het vrouwtje zo nerveus van

Ludo

Citaat van: goghcom op 01-08-2006 12:42:59OBD dus niet goed? Ook ecu? Ws ecu nu weer? ??? ???

OBD wil zeggen On Board Diagnostic. (dus een systeem waar je een diagnose mee kan stellen.
de ECU is een benaming voor de computer/regeleenheid, je hebt er 1 voor de motor (ECM) en 1 voor de automaat (TCM).
in die computers worden foutmeldingen opgeslagen zodat je die naderhand kan uitlezen en aan de hand van die gegevens op zoek kan gaan naar oplossingen.
dus zoals we al de hele tijd zeggen : foutcodes laten uitlezen bij een dealer. (die de benodigde aparatuur wél heeft)

goghcom

Manne,

Heb ik mezelf en jullie op het verkeerde been gezet? Op aanraden van Ludo toch nog naar de Svala, die had wel ff een gaatje voor me. De monteur rijdt m'n wagen weg. Ik denk: t*r*ng, het lijkt wel een locomotief. Komt de man even later terug: niks geen foutmeldingen. Maar wat zegt-ie: je loopt af en toe op vier cilinders, je verdeelkap is kapot, of je bougiekabels enz.

Welnu, donderdagochtend zet ik hem neer, zodra er een gaatje is repareren ze hem. Zucht. Eind goed al goed? Dat moet natuurlijk nog blijken. :-\

konniekip

Citaat van: goghcom op 01-08-2006 19:16:15
Manne,

Heb ik mezelf en jullie op het verkeerde been gezet? Op aanraden van Ludo toch nog naar de Svala, die had wel ff een gaatje voor me. De monteur rijdt m'n wagen weg. Ik denk: t*r*ng, het lijkt wel een locomotief. Komt de man even later terug: niks geen foutmeldingen. Maar wat zegt-ie: je loopt af en toe op vier cilinders, je verdeelkap is kapot, of je bougiekabels enz.

Welnu, donderdagochtend zet ik hem neer, zodra er een gaatje is repareren ze hem. Zucht. Eind goed al goed? Dat moet natuurlijk nog blijken. :-\
Dit had ik je van te voren al kunnen vertellen en was het eerste wat ik dacht toen ik je OP las.
Ik heb ooit gehad dat een kabeltje was losgeschoten van de injectorrail, het leek wel een tractor. Even vast gezet en weg probleem. Kijk hier eerst eens na.

goghcom

Dat klinkt dus bekend. Alleen: dat tractor geluid en trillen van de motor bij het wegrijden deed/doet zich maar af en toe voor. Als ik iets gas geef, is het weg. Komt dat jou bekend voor?

Ludo

haha, k'had wel gedacht dat het iets lulligs moest zijn.
een bak die kaduuk is, is kaduuk zowel koud als warm, niet alleen alstie warm is.

dat het geluid en trillen weg is als je gas geeft kan kloppen.
door meer gas te geven moet er meer stoom geleverd worden waardoor de betreffende cylinder toch aanslaat.
dit heb ik wel al meer gezien door de bobine, nog niet door de verdeelkap of kabels.
wel vreemd dat er geen foutcodes bovenkwamen, of heeft ie enkel de automaat uitgelezen?.

ben benieuwd...

konniekip

Citaat van: goghcom op 01-08-2006 20:01:13
Dat klinkt dus bekend. Alleen: dat tractor geluid en trillen van de motor bij het wegrijden deed/doet zich maar af en toe voor. Als ik iets gas geef, is het weg. Komt dat jou bekend voor?
Ja, bij mij zat de stekker zo los, dat ik als ik gas gaf of in een bocht er wel contact was...

goghcom

De laatste stavaza: eerst verdeelkap en bougies vervangen. Twee km verderop: hetzelfde verschijnsel, stotterend wegrijden, gasgeven en geen probleem meer. Meeste tijd doet-ie het goed. Terug naar de Svala (de volvodealer): hebben ze meteen de bougiekabels vervangen. So far so good, maar ik heb er sindsdien maar een paar km mee gereden. Morgen maak ik een groter tripje. Als het toch weer mis gaat: bobine vervangen. Gebeurt dan dinsdag. Woensdag ga ik op vakantie.

)()()sT

Tja, dan is wel je ontsteking up-to-date!  ;)

Veel succes morgen, hopelijk is het nu wel goed....!