Stotteren bij lopen op lpg

Gestart door S. Brouwer, 03-08-2006 14:44:49

Vorige topic - Volgende topic

S. Brouwer

Ik heb vorige week mijn katalysator vervangen vanwege los zittende schotten, maar sindsdien loopt m'n 850 slecht.

Wanneer de motor koud is wil hij beroerd lopen op lpg, en afslaan tijdens het rijden. Wanneer ik op benzine heb ik nergens last van.

Het klinkt alsof de auto te veel brandstof krijgt en erin stikt.

Heb ook de auto uitgelezen op A2 hieruit kreeg ik de eerste keer:
212
115
125
135
145
155
521

Hierna heb ik de m gerest en na starten en ffies lopen hield ik alleen over:
125
521

Iemand die me kan vertellen wat dit voor een foutcodes zijn?
En wat mogelijk de oplossing is..

edit: er zit een Necam installatie in, en het gas wordt via de injectors toegevoerd, is dit dan lpg of lpi?

Ludo

het lijkt erop dat de lambdasonde defect is.
of zit de stekker niet goed vast?, lambdasonde goed terug vast gezet?.

Citaat van: S. Brouwer op 03-08-2006 14:44:49edit: er zit een Necam installatie in, en het gas wordt via de injectors toegevoerd, is dit dan lpg of lpi?
dit is een gasinjectiesysteem.

S. Brouwer

Citaat van: Ludo op 03-08-2006 16:06:28
het lijkt erop dat de lambdasonde defect is.
of zit de stekker niet goed vast?, lambdasonde goed terug vast gezet?.

dit is een gasinjectiesysteem.

Heb net nog eens gekeken en vooral gevoeld, en merkte dat er uitlaatgassen ontsnapte bij de aansluiting van de uitlaat op het spruitstuk.
Eigen fout dusĀ  :-X

Ga het straks even opnieuw vastzetten en dan nog eens kijken of het beter is.

gasinjectie systeem is dus een losstaand systeem naast lpg/lpi?

edit: alles goed gezet maar geen resultaat, is er een manier om de lambda sonde te testen??

Ludo

Citaat van: S. Brouwer op 03-08-2006 18:06:30edit: alles goed gezet maar geen resultaat,
heb je na het vastzetten ook weer gereset?.

Citaat van: S. Brouwer op 03-08-2006 18:06:30gasinjectie systeem is dus een losstaand systeem naast lpg/lpi?
nee gasinjectie is ook een lpg systeem, net zoals een AMS of LPi systeem.
'vroeger' had je ongeregelde systemem, die werden afgesteld volgens een vaste waarde.
gasinjectie is een geregeld computergestuurd verdampersysteem dat voldoet aan de strenge emissienormen (G3).
bij gasinjectie word het lpg naar de verdamper geinjecteerd en vanaf daar gaat het in dampvorm naar de injectors of injectorrail.
hierbij start de motor ook altijd op benzine en word er pas overgeschakeld naar lpg als er aan bepaalde voorwaarden voldaan word.
LPi is bijna hetzelfde, maar hier word het lpg vloeibaar en rechtstreeks in de cylinders ingspoten.

elmarconi

Citaat van: Ludo op 03-08-2006 21:40:24
LPi is bijna hetzelfde, maar hier word het lpg vloeibaar en rechtstreeks in de cylinders ingespoten.

Nuancering...
...vloeibaar onder hoge druk ingespoten in het inlaatspruitstuk, alwaar het verdampt...
Zie ook deze thread welke een beetje moeilijk leesbaar is vwege een in het verleden gedane opkuisingen...
--
Autogas Inside . . .

Ludo

Citaat van: elmarconi op 03-08-2006 23:41:14
Nuancering...
...vloeibaar onder hoge druk ingespoten in het inlaatspruitstuk, alwaar het verdampt het geinjecteerd word op de inlaatklep...

;)

S. Brouwer

Citaat van: Ludo op 03-08-2006 21:40:24

heb je na het vastzetten ook weer gereset?.

nee gasinjectie is ook een lpg systeem, net zoals een AMS of LPi systeem.
'vroeger' had je ongeregelde systemem, die werden afgesteld volgens een vaste waarde.
gasinjectie is een geregeld computergestuurd verdampersysteem dat voldoet aan de strenge emissienormen (G3).
bij gasinjectie word het lpg naar de verdamper geinjecteerd en vanaf daar gaat het in dampvorm naar de injectors of injectorrail.
hierbij start de motor ook altijd op benzine en word er pas overgeschakeld naar lpg als er aan bepaalde voorwaarden voldaan word.
LPi is bijna hetzelfde, maar hier word het lpg vloeibaar en rechtstreeks in de cylinders ingspoten.

Nee, heb hem niet gereset. De auto staat nog omhoog dus zal dat morgen ochtend gelijk doen en kijken of dat scheelt.

M'n 850 staat nog niet op g3, zijn wel bezig om hem op g3 te krijgen. Papieren zijn aangevraagd alleen de sticker van de verdamper is nogal slecht te lezen. Zal morgen eens contact op nemen met Necam. Maar in principe zou dit dus moeten kunnen lukken omdat dit een gasinjectie is?

Morgen eerst weer resetten en dan laat ik hier weer meer weten. (Moest toch in A2..?)

alfredgeel

je kan gasinjectiesystemen verdelen in twee groepen; nl diegene die het gas vloeibaar injecteren ( o.a Vialle LPI ) en de andere systemen waar het vloeibaar gas eerst door een verdamper omgezet wordt in dampgas en dat dan naar de motor gaat.

bij een necamsysteem heb je in de kabelboom aan de stekker een grijze kabel zitten ( is een diagnosestekkertje ) .
Als je nu deze kabel aan de massa legt dan zal de led die aanduidt of je op benzine of lpg rijdt, het lambdasignaal weergeven.
rood aan is rijk, uit is arm, knipperend deceleratie ( fuel cutoff )

wat ik zou doen is een reset van het systeem door de zekeringen van het lpgsysteem los te maken. of gewoon de batterij voor 10 sec los te koppelen.

succes.

Ludo

Citaat van: S. Brouwer op 04-08-2006 00:55:15
M'n 850 staat nog niet op g3, zijn wel bezig om hem op g3 te krijgen.

ben wel benieuwd of dit lukt, ik ging er van uit dat je al een G3 vermelding had.  :-[

S. Brouwer

Heb vanmorgen mijn oude kat met rammel er weer onder gezet, alles leek goed. totdat ik vanmiddag wegging om m'n 2e hands gekochte kat om te ruilen voor een andere. Weer sputteren en uitslaan.  Nu was ik wel vergeten de computer weer te resetten dit omdat hij goed liep.

Morgen eerst maar weer uitlezen, resetten en proberen, daarna me nieuwe 2e hands kat eronder hangen.

Zal hem wel resetten door de pool er af te halen, weet namelijk niet waar de zekeringen van de gascomp zitten.

S. Brouwer

Vandaag alles weer gereset, had weer de foutmelding 125 en 521.
Heb het nagezocht en nu is 125 een melding over inspuitventiel 2, en 521 is verwarming voorste lambda sonde.

Heb er ook weer een andere kat onder zitten.

Maar nu was ik bezig en zag/rook ik gas bij de slangen/verdamper vandaan komen, ik kon niet precies zien waar het nou echt vandaan kwam. Ook ligt de slang vanaf de carterontluchting bij de gasklep los.

Zou het kunnen dat daar de (gas)wolk uitkwam en het naar gas kan ruiken? en zou de auto hierdoor (valse lucht ofzo?) slechter kunnen gaan lopen?

Had er vanmiddag geen tijd meer voor, dus morgen nog maar eens proberen, en anders ga ik maandag contact opnemen met het bedrijg die het ingebouwd heeft in '96.

edit: slang weer op z'n plek gedaan maar geen verbetering. Morgen eerst maar is bellen....