Tips en truuks bij wiellager vervangen?

Gestart door llinssen, 25-08-2006 22:32:29

Vorige topic - Volgende topic

Emiel

Schroef die draagarm maar vast, en doe het op die manier die ik beschreven heb...een hoop minder gekloot.

DD

ik neem aan dat het de bedoeling is dat de gehele naaf los komt. Waarom haal je dan niet de 2 bouten waarmee de draagarm aan het subframe zit los? deze gingen bij mij een stuk makkelijker. Dan haal je gewoon de naaf los inc de draagarm.

llinssen

Citaat van: DD op 27-08-2006 21:37:01
ik neem aan dat het de bedoeling is dat de gehele naaf los komt. Waarom haal je dan niet de 2 bouten waarmee de draagarm aan het subframe zit los? deze gingen bij mij een stuk makkelijker. Dan haal je gewoon de naaf los inc de draagarm.
Ik zag dat ook staan in de bay 13 beschrijving, maar volgens mij is de c70 anders. Kan dat kloppen.
De plaats waar de draagarm aan het subframe zit,  is niet met bouten vast. Tenminste zo ziet het er niet uit
Dat kan volgens mij niet bij C70.  Daar zit het anders vast? Kan dat kloppen?

Edit Net van ludo een stukje gekregen waar voor mij uit bleek dat het inderdaad anders is en niet bepaald makkelijk (tenzij ik verkeerd lees).

Citaat van: Emiel op 27-08-2006 19:34:10
Andere manier...aandrijfas lostikken naar achteren, 2 bouten van de veerpoot aan het fusee losmaken en verwijderen. Wellicht moet je het stabilisatorstangetje ook even oplossen. Stuur draaien (rechter lager > naar rechts sturen), fusee naar je toe trekken, aandrijfas uit lager drukken...

Nu kom je heel makkelijk bij het lager, 4 Torxen los en los is het lager... 8)

Emiel, kun je dit iets duidelijker uitleggen? Snap het niet helemaal. En als er een makkelijke weg is, ben ik er voor te vinden!  ;D
Welke twee bouten?
Het  stabilisatorstangetje heb ik boven los, maar de spoorstangarm heb ik niet los (haynes en bay 13 maken er geen melding van, vadis wel. Heb niet zo'n trekker.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Emiel

Goed....komt ie:

- Centrale moer van aandrijfas losdraaien (met wiel op de grond, makkelijk)
- Auto opkrikken,
- Wiel eraf,
- Remklauw + aanverwante zooi eraf,
- Remschijf los,
- Aandrijfas terugtikken uit het wiellager (zal er niet helemaal uit gaan)
- Stabilisatorstangetje bovenaan losmaken,
- ABS stekker losmaken van sensor (wat men ook zegt het kan gewoon, hetzij met beleid),
- De 2 bouten + 2 moeren waarmee de veerpoot vastzit aan het fusee(waar je lager aanvast zit) los, zitten boven elkaar!
- Wiel draaien (wiellager aan de rechterkant, naar rechts sturen, wiellager links, naar links sturen 8)) Ik doe dit altijd omdat ik dan makkelijker bij de Torx bouten kom.
- De 2 bouten uit de veerpoot trekken, zal een beetje geholpen moeten worden met een hamer, veerpoot naar binnen drukken...het fusee zal nu naar voren komen, help de aandrijfas uit het lager...
- Als je het goed gegaan is zit nu het fusee alleen nog vast aan het spoorstangeind en de fuseekogel.
- Nu heb je het wiellager bloot liggen, 4 maal Torx los en klaar is Laurens... ;D

llinssen

Dank je wel, maar ik heb de handoek in de ring gegooid.

Ik kreeg deze keer wel beweging in de fuseekogel, maar niet echt genoeg. Ik ben met dit soort dingen niet vreselijk zelfverzekerd, en was bang om de zaak kapot te maken. Al met al heb ik er toch zeker 6 uur aan zitten werken.

Ik heb de twee bouten waar je over spreekt( boven elkaar) wel zien zitten en dacht ook wel dat je dat bedoelde, maar ik wilde de gok niet nemen. En het weer vast krijgen leek me ook niet echt makkelijk.
Mocht er nog een keer een wiellager kaduuk gaan (maar ik hoop van niet) zal ik het zeker op jouw manier proberen.

Het beestje staat bij Hooftman, die gaan er hopelijk snel naar kijken.

Thuur, Ludo, Emiel, DD, Jeroentjuh, veel dank voor de tips en steun. Wellicht heeft een toekomstige, handiger  lezer er nog wat aan.
Ik zal mijn ervaringen een dezer dagen in meer detail beschrijven, ter lering ende vermaak....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

inny

ik heb beide  wiellagers  (linksvoor en rechtsvoor) bij de laatste klusdag vervangen  (met geweldige hulp van een van hun  monteurs) maar moet zeggen  dat het 'in principe' een eenvoudige klus is die je eigenlijk  heel goed op een klusdag kan doen. Met het dan aanwezige materiaal (slagmoer)  krijg je alles makkelijk los en veel ruimte vanwege de brug. Leuke klus en bespaar je een hoop kosten (uurloon!) ennatuurlijk de korting op de (originele) lagers! Volgens mij was ik in 2 uur klaar ;D

Groetjes Inny
(die niet altijd even handig is hoor ;D)

llinssen

Tja, ik denk dat die brug wel handig is. Op een steun is het toch  minder makkelijk werken...

llinssen

Een kort veslag van mijn mislukte poging om de wielnaaf te vervangen.

Ik heb vadis als belangrijkste handleiding voor deze actie gebruikt.
Mocht iemand het ook willen proberen, maar geen Vadis bij de hand hebben, stuur een pb.

Schroef steekas los:
De eerste afwijking/ aanvulling op Vadis zit direct aan het begin  (tip van Bay13/Haynes)
Om de schroef op de steekas  lost te krijgen, kan het makkelijk zijn dat de auto nog op de wielen staat.
Voor een auto met aluminium velgen, moet je dan eerst het reservewiel eropzetten.
Bij het later weer vastdraaien van de schroeft beveelt  bay13 aan om hem weer op de grond te zetten, dus weer reservewiel en dan alu.

Achteraf was het bij mij wellicht niet nodig geweest, omdat die schroef nou niet echt vast zat (was 1 van de weinige dingen). Wellicht komt dat omdat ik een ander model schroef had als waar Bay13 en Haynes vanuit gingen, maar wel precies zoeen als Vadis op de afbeelding had staan.

Dan de remklauw loshalen. Dat ging relatief makkelijk. In Haynes  spreken ze over het markeren van de plek. Dat snapte ik niet zo goed, want door de paspen voor de remschijf zit die toch altijd goed? Maar voor de zekerheid wel gemarkeerd waar de klauw zat tov de schijf en waar de schijf zat tov de naaf. je weet maar nooit met remmen en piepen etc.
Klauw door middel van een fietsspin opgehangen aan de veerpoot.

Toen de remschijf los. Nou zie hierboven. Na het losdraaien van de paspen (die echt maar heel losjes vast zit), kwam de schij er maar niet vanaf. Uiteindelijk met aan een schroevendraaier gemonteerd skate wiel (je moet toch wat als je geen rubber hamer hebt en het is zondag), toch de schijf eraf gekregen.
Ik dacht werkelijk dat er ergens een verborgen moer oid zat, of dat het ding was vastgezogen door bijvoorbeeld een overdaad aan kopervet. Je verzint wat...

Tik de steekas een stuk de naaf in (ging bij mij heel makkelijk met de achterkan (handvat) van een schroevendraaier).

Stabilisatorstang boven los (aan de veerpoot). Dat kan makkelijker als je de fusee wat omhoog krikt. Dan komt de stang + bout op gelijke hoogte als het gat + moer. Hoeft niet, kan wel.

Vadis zei nog dat de spoorstangarm van de fusee moest worden verwijderd. Dat heb ik niet gedaan.

Op dit punt zou ik sterk aanraden om de werkwijze van Emiel te volgen. Het lukte mij niet om het kogelgewricht los te krijgen. De moer eraf ging nog (die was wel vreselijk verdraaid, en niet meer her te gebruiken - dus koop vooraf een vervanger). Maar het kogelgewricht loskrijgen, nee.

Bay13 werkt nog anders (en misschien nog wel makkelijker, maar dat kan ik niet beoordelen): maak de draagarm los waar die aan het chassis zit. Dat kan bij een C70 niet zo makkelijk, de moeren zit aan de binnenkant, en zittten ook weer verder vast . Bij het model van Bay13 gaat dat met twee moeren. Kijk even op de website en je weet wat ik bedoel.

Tot hier mijn bschrijving. Tot hier zou ik het ook zo nog een keer doen (nu ik weet hoe de remschijf aan te pakken), vanaf hier zou ik Emiels aanpak volgen, hoewel ik niet kan inschatten of je die twee bouten weer makkelijk aan de veerpoot krijgt.

Voor eenieder die het gaat proberen, veel succes.
Ik hoop dat ik hiermee mijn portie wiellager heb gehad. 

cleo850

Afgelopen weekend met hulp van dit forum en beetje Vadis ook zelf mijn wiellager linksvoor vervangen (850 TDI '96). Had last van schurend/malend geluid met name in bochten naar rechts. Besloten eerst het lager te vervangen en als stap 2 indien nodig later alsnog de Homokineet.

Auto opgekrikt, en eerst de Vadis aanpak gevolgd. Je loopt al snel er tegenaan dat het niet lukt om de fuseekogel uit de draagarm te krijgen (zonder geweld niet i.i.g.). Toen de bovenstaande aanpak gevolgd (de twee bouten losmaken aan de veerpoot). Dat gaat inderdaad een stuk beter. Als de 2 bouten los zijn (eerst end-link stangetje boven ook even losmaken) kun je de draagarm helemaal naar beneden buigen en de as komt volledig vrij uit de wielnaaf.

Nodig:
Wielnaaf (Elferink): 75,00 Eur (ex btw)
Dop"je": 36 (1/2 inch): 28,00 Eur
Torx dop E14: 10,00 Eur
Een stalen pijp van ca. 80/100 cm om kracht op je sleutels te zetten, een halve spuitbus WD40, veel tijd en veel koffie voor tijdens het intrekken van de WD40...

Redelijk makkelijke klus, maar het probleem is dat je zonder luchtdruksleutel veel geduld moet hebben, alles zit muur en muurvast.
Zeker als je met opgekrikte auto werkt weinig ruimte voor je sleutels.

Na 4 uur werk operatie 100% geslaagd, maar helaas na vervanging van de lager: het bijgeluid zit nog steeds in de as bij bochten naar rechts, vrees dus dat de homokineet aan vervanging toe is. Weet iemand hier of je enkel de homokineet met hoes vervangt (ca. 95 EUR), óf dat je ook het stuk as wat richting de versn.bak loopt als één geheel moet bestellen/vervangen?

elianmars

Citaat van: llinssen op 30-08-2006 12:55:04
vanaf hier zou ik Emiels aanpak volgen, hoewel ik niet kan inschatten of je die twee bouten weer makkelijk aan de veerpoot krijgt.

Met behulp van een krik onder de draagarm kun je het weer goed in de veerpoot krijgen. Beetje draaien aan de veerpoot als het nodig is en je kunt de bouten er weer in krijgen.

mehn

En als je er echt bang voor bent zou ik de volgende Roffel even afwachten ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Emiel

Citaat van: elianmars op 15-09-2009 09:32:27
Met behulp van een krik onder de draagarm kun je het weer goed in de veerpoot krijgen. Beetje draaien aan de veerpoot als het nodig is en je kunt de bouten er weer in krijgen.

Spierballen, ooit van gehoord?

Tegenwoordig jank ik het hele fusee los en zet dat in de bankschroef. Zo kan je het wiellager op het goede moment en hoekverdraaiing vastzetten.

elianmars

Citaat van: Emiel op 15-09-2009 21:04:45
Citaat van: elianmars op 15-09-2009 09:32:27

Spierballen, ooit van gehoord?

Geef mij maar gehaktballen  :eusa_shifty:

Ik bedoel het goed hoor........  :'(

Emiel

elianmars