Ik zit niet lekker...

Gestart door alexJ, 06-09-2006 15:19:36

Vorige topic - Volgende topic

alexJ

Bij de aanschaf van de V70 was het passen en meten met parkeren,; toch wel even langer als mijn opel corsa" zei mijn vrouw, die in het dagelijks doen de hoofdgebruiker is van de auto en nu plots met een lange volvo te maken kreeg.

In de schaarse vrije tijd dan maar een handig hulpje aangeschaft, de befaamde parkeer radar. Door ervaring iets verstandiger geworden meteen maar een een goede kwaliteit gekocht , vier sensors met een display en optische melding.
Meteen even op de werkbank uitgeprobeerd en al direct werd ik streng toegesproken door een dame met chinees accent die me vertelde dat ik nog "zero point eight meters" af was van een onvermijdelijke botsing..
Een beetje heen en weer bewegen bracht uiteindelijk de dame tot het uitroepen van vier afstanden en een dramatisch "stop" stop".
Super dacht ik, dit moet ons gaan helpen bij het parkeren .

De inbouw ging in eerste instantie erg vlot; twee sensors vonden al snel een plekje onder de achterlichten ( daar zit een plastic afdekplaat waar zo'n sensor prima in past) maar de overige twee was wat moeilijker want die moesten dan in de bumper en tja.. kon dat wel zomaar?

Enfin nadat de hele bedrading netjes was wegewerkt, de uitlezing in de lampunit bij de bestuurder was ondergebracht en de computer achter een loze ruimte bij de achterlichten was verstopt kon het testen beginnen.
Na inschakelen van de R ging het display aan en begon meteen de dame te zeuren.
Ik was me niet bewust dat de auto in groot gevaar was doch een van de sensors was iets te veel gericht op de weelderige begroeing van de oprijlaan = onkruid) maar wel effe mooi een teken dat ie perfect werkte.

Zo zijn we gaan rijden, en tot groot vermaak van de kinderen die de chinese dame maar wat graag wilde horen..
Toegegeven, het ding werkte perfect al moest je wel erg langzaam achteruit rijden want snel reageren deed ze dus niet..

Toch bleef het knagen; er lagen nog twee sensors op de werkbank en dus op een zondag ochtend aan de slag om die in de bumbper te kleven; affijn, ik bespaar je de details maar eindelijk was het systeem geheel compleet.

De twee bijgeplaatste sensoren waren echter erg gevoelig.
Ik denk dat dat kwam ondat ze net iets te laag waren gemonteerd zodat bij het achteruitrijden van een helling de chinese dame nogal snel eens in paniek uitbrak.
Zo ook bij het achteruitrijden van onze oprit naar de straat toe. De "knik" die onze uirit en de straat maakte is genoeg om de sensors aan het werk te zetten. Ook een zwaar beladen  auto maakt het geheel nogal zenuwachtig zodat we inmiddels niet echt meer in de stress schieten als de dame weer "Stop stop" schreeuwt..; nix aan de hand meissie...

Tot die ene keer dat mijn vrouw s'morgens de auto instapt en onder het bekende "stop" stop" gebrul over de fiets van het schoolvrindje heen sjeesde ,die heimelijk achter de auto stond geparkeerd maar helaas door een beslagen achteruit niet zichtbaar was geworden..

Arme fiets.. de chinese dame had terrecht stop geroepen maar was door mijn schuld al maanden niet echt serieus meer genomen...
Ik heb me meteen maar voorgenomen de sensoren toch hoger in de bumper te monteren en dan verder braaf de aanwijzingen van de blikken dame te respecteren..

Boem is ho...  en ho is chinees voor stop.. stop...

V70 classic 2.5

Freakybaby

doet me denken aan vroegere auto vd zaak, die had nog 30 cm bij continu piep. als je in A'dam werkt, dan is die 30 cm de volledige ruimte die je hebt om te steken. dus altijd volle piep en nog door rijden.

bij veel systemen kan je eea instellen, is misschien makkelijker dan het opnieuw monteren (gaten  ???) van de sensoren
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Rayman

Dit verhaal doet me denken aan mijn rijles-instructeur destijds...
Een stotterende aziaat...

"Hier LLLLLL...."
Dus ik linksaf...
"Lechtsaf veldolie!"

Maar serieus...Mooi balen...Dat is 't gevaarlijke van dit soort dingen...Je waant je al gauw veilig terwijl je het niet bent...

Turbobiker

Mooi verhaal! Misschien eens opsturen naar wat autobladen ;)
De Tussenpaus

Ben

Derks

Citaat van: Turbobiker op 06-09-2006 18:27:57
Mooi verhaal! Misschien eens opsturen naar wat autobladen ;)

idd leuk en goed geschreven.

gr derks

elianmars

De sensoren van mijn wagen (nee, niet de Volvo), geven als minimum 27 cm aan, ook al sta ik ergens tegenaan.
Da's ook fijn.... Zeker als je in de parkeergarage bij Schiphol denkt dat je dus nog 27 cm hebt en vól tegen een vangrail aanrijdt...... Ik had de sensoren toen net en wist 't nog niet.....  ::)

Mooi verhaal, Alex!  8) ;)

M@rtijn

Hey hallo alex,
Ben benieuwd wat voor systeem het is na het lezen van jou verhaal, misschien ook wat voor op een 850 ???

En is de chinese dame ook te veranderen in een schone zweedse ???

groeten martijn

En pas op voor de fietsers ;)

Misschien een camera bij de trekhaak een optie ??

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal ;)

ed

De volgende keer toch maar voor origineel gaan denk ik. Bij mij werkt het namelijk perfect.
Overigens geweldig verhaal, en de suggestie van Turbobiker deel ik geheel!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Spin!

Citaat van: Rayman op 06-09-2006 18:23:47
Dit verhaal doet me denken aan mijn rijles-instructeur destijds...
Een stotterende aziaat...

"Hier LLLLLL...."
Dus ik linksaf...
"Lechtsaf veldolie!"

HAHAHAHAHAHA, ik kom serieus niet meer bij!!  ;D ;D ;D

www.vm-parts.nl

-D©©©L-

Kostelijk !  :D

Mooi verhaal met column kwaliteiten, bespeur er steeds meer op het forum.  :)

DD

geweldig. en hoe zuinig is die nou???

Turbobiker

Citaat van: DCCCL op 11-09-2006 11:44:09
Kostelijk !  :D

Mooi verhaal met column kwaliteiten, bespeur er steeds meer op het forum.  :)

Inderdaad, van hoge kwaliteit. Net als sommige fotografen hier. We zouden een tijdschrift moeten beginnen ;)
De Tussenpaus

M a r c

Zoiets als de Roffel....?  :police:
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Turbobiker

Citaat van: M a r c op 12-09-2006 15:46:09
Zoiets als de Roffel....?  :police:

Aaaah, ik wist dat me iets ontschoten was ;D ;)

(er mist hier een 'hap' smiley :P )
De Tussenpaus