HID en de "lamp defect" indicator. een korte studie ter leering en vermaek

Gestart door -D©©©L-, 16-09-2006 22:41:30

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Tja, balast weerstanden plaatsen... om de "lamp defect" indicator uit te krijgen als 35Watt HID (xenon) toegepast wordt. Da's net zo iets als gewassen grindtegels in je auto leggen omdat íe met de zojuist aangekochte verzwaarde veren toch wat lager moet liggen.
Het werkt wel, maar heeft toch stiekem een paar bijwerkingen.  :eusa_think:

Het is natuurlijk gewoon symptoom bestrijding, de lamp is immers niet defect. Wat er wel aan de hand is is dat de  meting is onjuist is voor de toegepaste lamp. Eigenlijk is dus de "lamp defect" indicator defect.  :eusa_eh:
Omdat dit voor een groot deel een technisch forum is, en ik er dus maar vanuit ga dat er wat geintresseerde mensen zijn, heb ik mijn niet alleen mijn nieuwsgierigheid bevredigd maar ook mijn bevindingen met de camera vastgelegd.

De oorzaak van het oplichten van de "lamp defect" indicator ligt hier binnenin:

Volvo noemt dit in VADIS een 104/108 , Relais hoofdverlichting

met twee schroeven draaiertjes wip je hem in 0,5 sec open:

En wat zien we daar dan ? Een U4790b ! :eusa_dance: Dit is een "Automotive Lamp-Outage Monitor" inmiddels wel een soort halfgeleider fossiel dat al làng niet meer gemaakt wordt. Waarom ben ik hier blij mee: in 1 klap is duidelijk hoe e.e.a. aan te passen.
dat is ook te zien op het application note schema van de U4790b:

Citaat van: appnoteThe comparator threshold is
matched to the PTC characteristic of incandescent lamps.
The threshold is tied to a typical value of V4,6 = VS – VT
where VT = 8 mV

If the voltage drop across shunt resistor, Rsh, exceeds
8 mV, the output is turned off, otherwise the output is
turned on. Without supply voltage or open input Pin 8, the
output is turned off. An unused comparator input must be
connected to Pin 7.

Waar vind je nou de twee meetweerstanden Rsh (links in het schema) ?
Ik heb ze even wat extra groene kleur gegeven:

Dat lijken dus gewone draadbruggen, maar dat zijn het niet !
De lengte van beide is ook exact gelijk, dit is noodzakelijk om voor elke lamp evenveel spanningsval te meten.
Hoe groot is nou precies die weerstand ? beide lampen zijn 12v 55 watt. Da's dus 55/12 = 4.58 A per lamp.
Om nou de benodige 8 mV spanningsval te krijgen hebben we volgens de wetten van mijnheer Ohm nodig  :eusa_think::
R=U/I =0.008/4.58 A= 1.75mOhm nodig (milliOhm! :o je leest het goed) Da's dus niet erg veel weerstand en dus een korte dikke draad, we willen tenslotte nog wat licht overhouden in de halogeen pitten...

Wat moet ik met deze wetenschap, hoor ik je al denken... lees nog even verder...

Nou nemen we geen belasting van 55 watt (ons halogeen lampje) maar in plaats daarvan een HID lamp + voorschakelapparaat. Die set heeft een nominaal vermogen van 35 watt en ontlast dus de dynamo en accu aanzienlijk. Je hebt ook nog méér licht (en, àls je het op de weg kunt krijgen, méér zicht...) Het probleem zit hem helaas juist in dat lagere verbruik. 35 watt aan 12 volt, er loopt dus 35/12= 2.91 A door de shuntweerstand Rsh van 1.75 mOhm. Er valt nu geen 8 mv maar slechts (U=I*R=2.91*0.00175=) 5mv dat is minder dan 6.5 mv (absolute ondergrens) en dus vind de u4790 dat een kapotte lamp...    :-\

Ok, probleem bekend !, nou de oplossing nog.... wordt vervolgd... 

Jeroentjuh

Gewoon een weerstand van 20ohm kant monteren moet toch wel werken, dan denk de U4790b toch gewoon dat er een 55 watt lamp inzit......  :eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: Jeroentjuh op 16-09-2006 23:15:56
Gewoon een weerstand van 20ohm kant monteren moet toch wel werken, dan denk de U4790b toch gewoon dat er een 55 watt lamp inzit......  :eusa_think:

Zal net een grensgevalletje zijn, als je geluk hebt gaat het lampje uit maar eigenlijk kan het niet met 20 Ohm.
We slepen de bedenksels van mijnheer Ohm er weer bij  :eusa_think:;
20 Ohm aan 12 V >> P=U2/R =122/20= 7,2W en dus (7,2/12=) 0,6 A extra.

Samen met het HID systeem "ziet" de u4790b dus een dikke 42 watt (35+7,2).
zal het lampje uit gaan ? 0,6 A met de 2.91 A van de HID set is samen zo'n 3,5 A en dus (U=I*R U=3,5*0.00175=) 6.15 mV en dat is minder dan de absolute ondergrens, 6,5 mV. Als de HID lampen een beetje meer verbruiken en de shunt bovenin de z'n tolerantie grens zit... mìsschien heb je geluk met 20 Ohm...   :eusa_pray:

Mocht je toch d.m.v. een shunt dit probleem 100% zeker willen tackelen, dan zal je dus de "missende" 20W in een shunt weg moeten stoken. Een weerstand van 7,2 Ohm is ideaal, 8.2 Ohm zal het wel doen.
Het probleem is dat je maar liefst 20W per HID systeem (per kant dus) aan het "wegstoken" bent. En dat is echt véél warmte. 40w totaal... da's meer dan het gemiddelde verbruik van de radio op een aanzienlijk volume. dat begint bij een "altijd  lampen aan" auto als een 850 aardig aan te tikken.

Ik was dan ook meer geneigd de oplossing te zoeken in het aanpassen van het meet-circuit.
zoals ik al zei, wordt vervolgd...  :)

Tom850

Ik ben zeer benieuwd, want ik heb hetzelfde probleem.

Wanneer verwacht je de oplossing te hebben?

Waar zitten die relais eigenlijk?

Alvast bedankt.

Ik w8 in spanning af.

Groeten Tom

M a r c

Ik haal straks gewoon het controlelampje uit mijn dashboard, klaar!
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

fearless

Citaat van: M a r c op 17-09-2006 10:51:54

Kijk, hoezo moeilijk doen als het ook makkelijk kan.   :eusa_clap:

-D©©©L-

Citaat van: fearless op 17-09-2006 13:01:08
Citaat van: M a r c op 17-09-2006 10:51:54

Kijk, hoezo moeilijk doen als het ook makkelijk kan.   :eusa_clap:
ehm... hobby ? ;)  en een werkende "defecte lamp" indicatie :police:

thuur

Topic op verzoek van de topicstarter gesnoeid tot ON TOPIC.

Gr :police:

M a r c

Citaat van: thuur op 17-09-2006 17:26:35

Mag ik zeggen dat ik dit dus belachelijk vindt? WIE bepaald wát off-topic is? Je hebt een reactie van mij weggehaald die WEL on-topic was... maar laat en-passant wel de reactie staan waar de mijne een antwoord op was...

Er wordt de laatste tijd wel vaak en snel van alles verwijderd.... jammer, het wordt steeds minder interessant dit forum  :(  Als iemand iets vraagt krijgt ie van iedereen te horen dat ie de zoekfunctie moet gebruiken en in de andere topics wordt vanalles weggehaald....  het was juist één van de charmes van dit forum dat er humor werd toegestaan, daar viel ook niemand over...  :-\

info@europeantuning.nl

thuur

Citaat van: M a r c op 17-09-2006 21:46:40
Citaat van: thuur op 17-09-2006 17:26:35

Mag ik zeggen dat ik dit dus belachelijk vindt? WIE bepaald wát off-topic is? Je hebt een reactie van mij weggehaald die WEL on-topic was... maar laat en-passant wel de reactie staan waar de mijne een antwoord op was...

Er wordt de laatste tijd wel vaak en snel van alles verwijderd.... jammer, het wordt steeds minder interessant dit forum :( Als iemand iets vraagt krijgt ie van iedereen te horen dat ie de zoekfunctie moet gebruiken en in de andere topics wordt vanalles weggehaald.... het was juist één van de charmes van dit forum dat er humor werd toegestaan, daar viel ook niemand over... :-\

Ok, prima dat je je punt kenbaar maakt. Als dit nog meer reactie oproept splits ik het topic.

Off topic was in dit geval het seinen naar elkaar en verplicht maken van het 'er-is-een-lampje-defect-lampje' in NL. De topicstarter wil juist uitleg geven over hoe het lampje werkt en hoe het lampje werkend te maken is met Xenon verlichting.

Ja er wordt het nodige verwijderd in de technische topics, maar telkens wordt de vraag gesteld of het iets toevoegt aan de gaande discussie. Er wordt niet gekeken naar wie iets post, maar puur naar de toegevoegde waarde.

Dat humor wordt toegestaan blijkt uit het feit dat jouw en fearless' posts zijn blijven staan. En dat kun je ook terug vinden in de nodige technische topics ;)

Tenslotte: Als moderator krijgen we ook verzoeken om topics op te schonen. Wij proberen (geheel belangeloos en in onze vrije tijd) het iedereen naar hun zin te maken. Constructieve opmerkingen stellen we zeer op prijs.

Gr ;)

M a r c

Ik bedoel alleen dat als je alleen maar de ter zake doende dingen laat staan dit topic vervaagt tot een saaie encyclopedie. Maar vooruit, het is je vergeven  :-*  ;D

info@europeantuning.nl

Johann

Je opmerking dat het nut je er van ontgaat is natuurlijk ....

Sommige mensen ontgaat ook het nut van tuning, hoorje ook niet in elke thread toch?
Auto's en elctronica is ook een hobby en misschien zijn er meer mensen op zoek naar bovenstaande oplossing.

PS, Als na een MTE tune het lambda lampje gaat branden draai je dan ook 't lampje er uit??  :eusa_clap: :eusa_dance:

M a r c

Citaat van: Johann op 17-09-2006 22:17:41

PS, Als na een MTE tune het lambda lampje gaat branden draai je dan ook 't lampje er uit??  :eusa_clap: :eusa_dance:

Is nog nooit voorgekomen  :-*  ;)

info@europeantuning.nl

thuur

Citaat van: M a r c op 17-09-2006 22:14:56
Ik bedoel alleen dat als je alleen maar de ter zake doende dingen laat staan dit topic vervaagt tot een saaie encyclopedie. Maar vooruit, het is je vergeven :-* ;D

Het is toch prachtig als je een probleem hebt en gaat zoeken op het forum dat je de oplossing krijgt voorgeschoteld (met af en toe een glimlach op je gezicht)?

In plaats van eindeloos spitten door visies op wetgeving, meningen, etc... ;)

Gr :-*

-D©©©L-

De eerste oplossing ga ik zoeken in het plaatsen van serie weerstanden in de meetleiding van de U4970b. De stroom die door de meetaansluitingen (pen 4 en 6) loopt is volgens de datasheet typical 100uA (100*10-9 A = 0.00000001 A) èrg weinig dus.
Uitgaande van een schakeldrempel van 8 mV komen we zo'n 3 mV te kort. (zie eerste post)
Omdat de voeding van de HID installatie + meetshunt 12 V is, en het verlies over die shunt 5mV, houden we over de HID installatie 11,995 Volt over.

Je kan met deze data de ingangs weerstand van de meetingang uitrekenen:

dinges van Ohm zegt dan  :eusa_think::

R=U/I dus Rin=11,995/100-9 = ongeveer 120 MOhm.
Da's èrg hoog. Opzich niet erg, maar het kàn toch behoorlijk roet in het eten gaan gooien. De praktijk tests zullen het uitwijzen...

Door een extra weerstand in de schakeling te introduceren, in dit geval vanaf het knooppunt Rsh-lamp naar de ingang op pen 3 (schema komt nog) , zal de spanning op pen 3 dalen.  Dat klinkt raar, we wilden immers van  5 mV naar 8mV , omhoog dus...   ???  Hoe zit dit nou ?

Let op;
De U4790b meet het spannings verschil tussen de +12V en de lamp, over de shuntweerstand Rsh. Als we de gemeten spanning op pen 3 verlagen, dan wordt het verschil met +12 V dus groter !
Ik wil de meetwaarde op pen 3 naar (12V - 8mV=) 11,992V hebben
3 mV extra dus... we hebben een typical meetstroom van 100uA, daarmee moet er dus een spanningsval van 3 mV gaan staan over de toegevoegde serie weerstand.

Daar gaan we weer (Wet van Ohm)  :eusa_pray:
R=U/I = 3*10-3/100*10-9 = 30*103 Ohm.

30kOhm dus.

Ik neem al uitgangspunt voor de tests de eerst volgende E12 standaard waarde, 33kOhm.

ik hoor je denken... "ja, mooi... maar nu, werkt het al ?"

Bijna (hoop ik), dat wil zeggen: ik heb een proto exemplaar klaar en Tom850 heeft zich gemeld als "betatester"   :eusa_clap:!
Ik heb nl. zelf (nog) geen HID in de auto (wel electronica kennis en een creative geest  ;D), dus ik moest op zoek naar een slachtoffer. 

wordt vervolgd...!