hoog verbruik LPG

Gestart door Geert850, 23-09-2006 16:29:46

Vorige topic - Volgende topic

Geert850

Ik heb een volvo 850 2.5 10v, met een vialle lpg systeem. (origineel volvo ingebouwd)

Sinds kort merk ik dat mijn auto steeds meer gaat verbruiken als ik op gas rij.
De boordcomputer geeft 12ltr op 100km aan. dit is omgerekend 1ltr op 8.3 km

Laatst had ik getankt en de dagmeter stond op 370km. (deze zet ik altijd op 0 na het tanken)
Er ging toen 50ltr gas in. Als ik het verbruik uitreken is dit: 370 : 50 = 7,4. Dus 1ltr op 7.4km. Terwijl de boordcomputer 1ltr op 8.3km zegt.

Hoe kan dit verschil? En hoe kan het dat mijn auto zoveel verbruikt?
Vroeger reed ik tussen de 400 en 450km met een tank gas. Ligt er natuurlijk ook aan of ik snelweg, 80km weg of komweg rijdt.

daytonawim

Opzich is het iets aan de hoge kant, maar als je veel file en stad verkeer op de tank hebt gereden
kan het wel.

In het principe zou je op de snelweg tussen de  10 a 11 liter gas per 100 km moeten kunnen uitkomen
( kruissnelheid rond de 120km op de teller)

Geert850

Zou het niet kunnen dat er iets met de gas-converter mis is? of met de soort stappenmotor?

En hoe verklaar ik dan het verschil in verbruik tussen wat de boordcomputer aangeeft en wat ik uitreken na het tanken?

daytonawim

de boord computer reken (geloof ik) het aantal en lengte duur van  brandstof pulsen uit van de injectoren,
als je op gas rijd, werkt dat dus niet  ;D ;D
Maar als je een beetje slim bent kan je natuurlijk het verschil wel uit rekenen  ;D ;D

Geert850

Maar als ik op gas rij, dan doen mijn injectoren toch niets. Waarom laat hij dan het verbruik zien?

daytonawim

Weet het wederom niet exact, maar volgens mij worden de injectoren of de brandstof toevoer afgesloten
en denkt de computer dat ie gewoon op benzine loopt  ;D

Geert850

Ik begin eerder te denken dat het motormanagement dit berekent aan de hand van hoeveel lucht er gemeten wordt. Hierbij zal wel ergens iets ingesteld zijn hoeveel gas hij hierbij verbruikt.

Of hij zou het op de converter moeten meten.

-D©©©L-

Citaat van: Geert850 op 23-09-2006 21:34:59
Ik begin eerder te denken dat het motormanagement dit berekent aan de hand van hoeveel lucht er gemeten wordt.
...

Een 850 10v heeft geen LMM...  :)

De ECU stuurt gewoon de signalen naar de injectoren, het verbruik wordt door de ECU berekend uit de hoeveelheid brandstof die als gevolg van deze stuur signalen ingespoten zou worden.  De benzine injectors worden echter niet aangestuurd, omdat de LPG-computer deze afschakeld als de auto op LPG loopt. In plaats daarvan wordt door het mengstuk op basis van het motor vacuum gas meegezogen uit het mengstuk. Mocht dit bijv. te weinig zijn (verkeerde lambda-sensor waarde), dan kan de LPG computer de mengsel verhouding zelf bijsturen door middel van een extra servo motor in de damp-gas toevoer. Om die reden is er een aansluiting van de LPG-computer op de lambda sonde, zodat de LPG computer weet wat het eindresultaat van deze servo-sturing is.

Het verbruik kàn door de bezine ECU niet juist aangeven worden, omdat calorische waarde van een LPG/lucht mengsel anders is dan een Benzine(damp)/lucht mengsel. De ECU weet echter niet van het bestaan van een LPG installatie... hij denkt dat ie bezine injectoren staat te sturen.  :eusa_think:

nog te volgen ?!  ???

Geert850

maar hoe kan het dan dat als ik op benzine rijdt, de boordcomputer een lager verbruik aangeeft dan dat als ik op lpg rij?

Ik denk eerder dat dit mede berekent aan de luchtsensor die op de luchtfilterbak zit.

Weet jij toevallig ook hoe het kan dat mijn verbruik ong 1ltr op 7,5 km is?

Ludo

Citaat van: Geert850 op 02-10-2006 23:35:11
maar hoe kan het dan dat als ik op benzine rijdt, de boordcomputer een lager verbruik aangeeft dan dat als ik op lpg rij?

bedoel je het actueel verbruik of het gemiddeld verbruik op de boordcomputer?.

Geert850

actueel verbruik.  gemiddeld gaat dan ook omlaag

Ludo

dat zit denk ik toch in je rechtervoetje.  :evil:

zoals DCCCL al schreef:
Citaat van: DCCCL op 01-10-2006 16:30:44
De ECU weet echter niet van het bestaan van een LPG installatie... hij denkt dat ie bezine injectoren staat te sturen.  :eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 03-10-2006 00:13:19
dat zit denk ik toch in je rechtervoetje.  :evil:
Als ik 1 op 7,5 rijdt, ben ik heel blij. Haal vaak de 1 op 7 niet eens.   :eusa_whistle:

Een 10V heeft geen LMM...  :eusa_shhh:

GeertG

Citaat van: DCCCL op 03-10-2006 00:21:18
Citaat van: Ludo op 03-10-2006 00:13:19
dat zit denk ik toch in je rechtervoetje. :evil:
Als ik 1 op 7,5 rijdt, ben ik heel blij. Haal vaak de 1 op 7 niet eens. :eusa_whistle:

Heee, een lotgenoot  :eusa_whistle:

(hoewel ik probeer normaal te rijden wat meestal lukt)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

rolvio

Laatste tankbeurt kwam ik uit op 1 op 6,6  :-\ :-\ ook nog eens zonder flink gereden te hebben... :( :(

rolf