Wat zou het kunnen zijn?

Gestart door veemax, 28-09-2006 19:28:00

Vorige topic - Volgende topic

veemax

Hallo Mensen,
Allereerst wil ik me even voorstellen;Mijn naam is Paul Tummers, woonin het mooie Zuid-Limburgse heuvelland en ben al meer dan 25 jaar Volvo-rijder, eerst de 240-serie, daarna 2 740,s en sinds 4 jaar het logische vervolg, een 850 2,5 liter met 10 kleppen en een G3 installatie.
Deze 850 heeft me meer dan 75.000 km zonder problemen overal comfortabel gebracht waar ik wezen moest, echter sinds vorige week heb ik een probleem, waar ik geen raad mee weet:
Het begon met het gevoel van minder trekkracht, eigenlijk alsof iets hem tegenhield, bij het starten moest ook gas gegeven worden en als hij dan liep, onregelmatig en veel te laag in het stationaire toerental.
Nadat ik hem zaterdag startte, liep hij voor mijn gevoel op 4 poten,op lpg was hij op de autoweg wel te rijden, maar bij gas terugnemen tot 1000 a 1500 toeren was het net alsof hij helemaal wegviel om daarna weer heel langzaam op gang te komen.
Op benzine komt er bij het starten een smerig ruikende blauw-zwarte kwalm uit de uitlaat, hij is moeilijk aan de praat te houden tot dat er een 500 meter mee gereden is, maar hij maakt dan meer lawaai als anders en rijdt niet soepel.
Ik heb de bougies er uit gehan, een bougie was donkerder van kleur als de rest, daarop alle bougies vervangen(origineel volvo) en ook een andere bougiekabel geprobeerd voor de betreffende cylinder, geen resultaat.
Daarna de volvo-dealer opgezocht, en hier kwam men na 1 1/2 uur tot de conclusie, dat men het ook niet wist en moest gaan zoeken. De nieuwe afspraak staat op 4 oktober, maar ik zou graag enige feedback hebben omtrent dit probleem.
Mijn vorige Volvo,s kende ik aardig maar met al de elektronica van de 850 ben ik totaal niet op de hoogte.
Wie heeft er een idee?
Groet, V-max.
Als ik ergens niet tegen kan, is het ondanks goed onderhoud,slecht functionerend gereedschap, dus ook mijn auto!!

mehn

Nu weet ik het zeker, het zit in de lucht... :-\

Je bent niet de enige met dit probleem :-[

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: veemax op 28-09-2006 19:28:00
Daarna de volvo-dealer opgezocht, en hier kwam men na 1 1/2 uur tot de conclusie, dat men het ook niet wist en moest gaan zoeken.

wat hebben ze dan in die 1 1/2 uur gedaan?.
wat is er gecontroleerd?.
zijn er foutcodes uitgelezen?.
alle vacuumslangen gecontroleerd?.

M a r c

olie bij koelwater of koelwater bij de olie?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Derks

Toevallig werkzaam geweest bij de uni in nijmegen?

Daar gaat je auto niet slechter van rijden, maar dit vroeg ik mij af. ;)

gr derks

veemax

Citaat van: Ludo op 28-09-2006 19:34:19
Citaat van: veemax op 28-09-2006 19:28:00
Daarna de volvo-dealer opgezocht, en hier kwam men na 1 1/2 uur tot de conclusie, dat men het ook niet wist en moest gaan zoeken.

wat hebben ze dan in die 1 1/2 uur gedaan?.
wat is er gecontroleerd?.
zijn er foutcodes uitgelezen?.
alle vacuumslangen gecontroleerd?.
Ze hebben de kleine computer aangesloten op het punt onder het kleingeldvakje, alle slangen gecontroleerd, het toevoerfilter van de LPG installatie schoongemaakt, in het luchtfilter gekeken en een nieuwe dichtingsring in het gasspruitstuk gezet, omdat bij het inspuiten hiervan met een of andere spuitbus het toerental afzakte. verder enkele stekkers schoongemaakt en ingespoten.
Zelf krijg ik het akelige gevoel, dat het wel eens een hyraulische klepbediening zou kunnen zijn, maar hoop stilletjes op een kapotte verdelerkap.
Groet, Paul.
Als ik ergens niet tegen kan, is het ondanks goed onderhoud,slecht functionerend gereedschap, dus ook mijn auto!!

veemax

Citaat van: M a r c op 28-09-2006 19:35:17
olie bij koelwater of koelwater bij de olie?
gelukkig niet!!

veemax

Citaat van: Derks op 28-09-2006 19:42:46
Toevallig werkzaam geweest bij de uni in nijmegen?

Daar gaat je auto niet slechter van rijden, maar dit vroeg ik mij af. ;)

gr derks
neen, nooit geweest, maar wel lid van de UNIE!!

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Ludo

Citaat van: veemax op 28-09-2006 19:50:14
... maar hoop stilletjes op een kapotte verdelerkap.

als dat niet gedaan is zou ik daar inderdaad mee beginnen, rotor + verdeelkap.
het lopen op 4 cylinders duid volgens mij op een stroomprobleem, meer de bobine.
trek de kabel eens los die naar de verdeelkap gaat en kijk of de vonk volgt. (neem wel een tang hiervoor, niet met blote vingers!  ;) )

veemax

veemax

Citaat van: Ludo op 28-09-2006 19:59:11
Citaat van: veemax op 28-09-2006 19:50:14
... maar hoop stilletjes op een kapotte verdelerkap.

als dat niet gedaan is zou ik daar inderdaad mee beginnen, rotor + verdeelkap.
het lopen op 4 cylinders duid volgens mij op een stroomprobleem, meer de bobine.
trek de kabel eens los die naar de verdeelkap gaat en kijk of de vonk volgt. (neem wel een tang hiervoor, niet met blote vingers! ;) )
heb wel de bougiekap van de bougie getrokken, maar op een moment dat de motor redelijk draaide en hoorde de vonk overslaan, moet het nog eens proberen op een moment dat hij beroerd loopt.Probleem is echter, dat deze kwalm ook na het opnieuw starten met op bedrijfstemperatuur er is en ook het op 4 poten lopen gevoel is er dan.
daarom ben ik dan ook nog in de richting van een niet goed sluitende klep aan het denken. De kwalm uit de uitlaat stinkt als een slecht trekkende kachel!
groet, Paul.

ruby T5

Verbrand klepje mischien(gas)?dit betekend een gereviseerde cilinderkop  :-\

veemax

Citaat van: ruby T5 op 28-09-2006 20:55:27
Verbrand klepje mischien(gas)?dit betekend een gereviseerde cilinderkop :-\
Als hij in de garage komt, moeten ze de compressie maar eens meten, en ik dacht dat ook de cylindervulling met de computer gemeten kan worden?
Groet, Paul.

ruby T5

Heb dit eerder gezien....de man had de auto goedkoop kunnen kopen en
deze liep op gas.....ik dacht eerst de bobine/verdeler/kabels/bougies maar
het bleek de cilinderkop te zijn!
Een compresie test maakt veel duidelijk over de staat van je cilinderkoppking/kleppen/zuigerveren/krukaslagers/zuigers.