Spontane motor uitval 850 T-5! Relais 103 en BDP sensor uitgesloten...

Gestart door Pjot, 04-10-2006 08:52:54

Vorige topic - Volgende topic

FrankvdAa

Vandaag even contact gehad met de garage. Tot op heden hebben ze niets kunnen vinden; geen foutcodes en verschillende keren met de auto gereden (met aangesloten apparatuur) zonder dat er problemen waren.  :'(

Ik las in een paar topics nog over een vervuilde vlamdover en defecte temperatuur sensor, maar hoe groot zou de kans zijn dat dat de oorzaak is?
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

thuur

Ik denk eerder aan een sterk vervuild vacuumsysteem (alle slangen nakijken of ze open zijn en luchtdicht, gasklep reinigen, vlamdover vervangen, stationairklep reinigen) of een defecte sensor. Wellicht de krukassensor of nokkenassensor.

Defecte temp.meter denk ik niet, dan zou het probleem zich vaker/altijd manifesteren. Bovendien is deze gemakkelijk door te meten.

Check ook de bekabeling goed van de diverse sensors, en de drukregelaar is ook snel gecontroleerd.

Gr :-\

FrankvdAa

Vandaag de auto weer opgehaald bij de dealer. De R werd nog geprezen om zijn vermogen en soepele schakelen van de automaat, maar ze hadden echt geen probleem kunnen constateren.

En wat denk je, ik rij naar huis en zo'n 7km later sta ik weer langs de kant; motor afgeslagen. Proberen te starten, maar weer hetzelfde probleem. Dus ik direct de garage gebeld en die zijn in de auto gesprongen en direct gekomen. Ik ondertussen het contact aan laten staan (op verzoek) om er voor de zorgen dat eventuele foutcodes niet verloren konden gaan.

Even later komt de werkplaatschef met een uitlees-apparaat; da verrekte ding! ;)

Hij de foutcodes uitlezen, maar die waren er dus weer geen. Proberen te starten, maar dat lukte niet. Sleutel eruit en meteen opnieuw starten lukte ook niet; de startmotor draait, maar de motor blijft niet lopen. Hij de sleutel eruit, alarm ingeschakeld, alarm uitgeschakeld en toen startte hij direct.

Het leek volgens hem heel sterk op een 'defecte' startonderbreker; niet echt defect, want hij werkt mij iets te goed :D Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je iets van 30 sec. moet wachten nadat het alarm is afgegaan om de auto te starten (met originele sleutel) wanneer je het alarm niet uit kunt schakelen met de afstandsbediening. Mogelijk zijn dat dezelfde 30 sec. als die ik anders moet wachten alvorens ik de auto weer normaal kan starten.

Maar goed, we kijken het nog een paar dagen aan en ik neem in de loop van volgende week weer even contact op. Volgens mij zitten we nu op het goede spoor, maar ik vraag me alleen af of dat ook het afslaan (tijdens 't rijden) verklaart.
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
--

Ludo

Citaat van: FRiNKEL op 24-11-2006 21:16:46
Het leek volgens hem heel sterk op een 'defecte' startonderbreker; niet echt defect, want hij werkt mij iets te goed :D

dat kun je wel makkelijk controleren.
een tijdje het alarm uitschakelen door het doorverbindingsrelais te plaatsen. (onderdeelnr 3545333)

FrankvdAa

Citaat van: Ludo op 25-11-2006 00:06:23
dat kun je wel makkelijk controleren.
een tijdje het alarm uitschakelen door het doorverbindingsrelais te plaatsen. (onderdeelnr 3545333)

Wordt daarmee het gehele alarm uitgeschakeld of alleen de startonderbreker?
--

FrankvdAa

Nou, de startblokkering is vandaag ook uitgesloten; tijdens het rijden (net 500m achter de rug) merk ik even dat er niet op het gas gereageerd wordt, maar daarna trekt hij wel meteen weer op. Vervolgens draai ik 1km voordat ik thuis ben af en begint de auto te stotteren. Hij reageert ook niet meer op gasgeven en ik kan 'm nog rustig naar de kant van de weg laten rollen.

Dan houdt ik de rem in en slaat hij af. Dus ik denk, alarm aan/uit en starten maar weer, maar dat hielp dit keer niet. De auto slaat wel aan, maar zakt direct terug naar zo'n 500-600tpm om uiteindelijk na een paar seconden weer af te slaan. Net daarvoor gaat het lampje/pijltje van de automaat nog branden.

Ook starten met gasgeven helpt niets; alsof de stand v.h. gaspedaal niet uitmaakt.

Na zo'n tien keer start ik 'm en geef direct daarna pompend gas. De toerenteller klimt langzaam omhoog, ik trek 'm in D, rij rustig weg en geef dan vol gas; nu reageert hij wel weer redelijk/goed op 't gas. Thuisgekomen loopt hij weer zo goed als normaal en reageert hij ook weer goed op 't gas.  :'(

Dealer opgebeld en kan 'm weer komen brengen... vraag me af hoe lang dit nog gaat duren, want zo vergaat 't plezier je wel!
--

FrankvdAa

Vandaag even langs de dealer geweest. Probleem hebben ze nog steeds niet kunnen vinden; hij slaat niet af.

Samen met de werkplaatschef even een rond gereden en voor 't stoplicht hikte de motor een keer, maar verder liep deze goed. Terug bij de dealer hebben we de auto nog even stationair laten lopen en dan merkten we wel deze regelmatig een keer hikt, maar niet zo erg dat de motor uitvalt.

Fouten uitlezen gaf geen resultaat; ook geen fouten in de automaat.

Kon de auto weer meenemen, maar op deze manier kan ik er toch niet van op-aan, zodat ik 'm nog maar lekker heb laten staan. Ze moeten nog maar eens goed 't vacuumsysteem controleren, de gas- en stationairklep reinigen en eventueel de vlamdover vervangen. Probleem is echter dat we wel vanalles kunnen gaan vervangen, maar de vraag is waar 't dan ophoudt...
--

FrankvdAa

Eindelijk schot in de zaak... gisteravond wilde ik op 't werk vertrekken, maar stond ik na 50m weer stil; dit keer wilde hij na een paar minuten ook niet meer aanslaan. Lampje van motormanagement bleef branden. Collega gevraagd om de auto weer even op de parkeerplaats terug te duwen.

Vanmorgen nogmaals geprobeerd en hij wilde (gelukkig?) nog steeds niet starten, heel even bleef hij stationair draaien om vervolgens een paar seconden terug te vallen naar +/- 300-400tpm waarna hij afsloeg. Contact opgenomen met de garage, maar die vertelde mij dat ik 't beste Volvo Assitance kon bellen, nou goed dat maar gedaan.

Komt er na een uurtje een monteur van een Volvo dealer in de buurt en die leest de storingen uit; laag signaal van MAF-sensor. Luchtmassameter los getrokken en toen bleef hij inderdaad wel lopen. Sensor weer aangesloten en toen deed hij 't ook weer.

Goed, ik kon weer rijden, dus direct maar even contact opgenomen met de eigen dealer en afgesproken om de auto te brengen. Nu maar even afwachten wat ze gaan vinden. De LMM is namelijk zo'n 9 maanden geleden ook al eens vervangen na een storing. Hoe groot zou de kans zijn dat 't weer de LMM is? De monteur had 't ook nog over het controleren van de kabel op overgangsweerstanden en draadbreuken...

Zodra ik meer weet, zal ik dat weer even melden :)
--

Ludo

Citaat van: FRiNKEL op 15-03-2007 17:56:08
De LMM is namelijk zo'n 9 maanden geleden ook al eens vervangen na een storing. Hoe groot zou de kans zijn dat 't weer de LMM is?

áls die het alweer is, denk er dan aan dat je op originele Volvo onderdelen 1 jaar garantie hebt.  ;)

FrankvdAa

Zo, vandaag stond ik (na lange tijd) weer eens stil... >:(

Nu voelde ik (terwijl ik met constante snelheid 50km/u reed) ineens dat het vermogen weer weg viel. Ik kijk op m'n toerenteller en zie de naald naar 0rpm zakken.

Aangezien ik nog voldoende snelheid had, kon ik de auto in een zijstraat langs de kant zetten (wat zijn we toch verwend met die stuurbekrachtiging). Paar seconden gewacht en vervolgens weer proberen te starten. Tot mijn verbazing ging dat dit keer meteen goed... auto zocht wel eerst weer even z'n stationair toerental en leek bij het optrekken in de winterstand te staan, maar na een 50m begon 'ie er weer flink aan te sleuren.

Lampje van het motormanagement bleef branden, dus vanmiddag maar even langs de dealer. Wederom de melding dat de MAF-sensor problemen gaf. Na resetten kwam de melding niet direct terug en ook op mijn terugreis heeft de motor geen kik gegeven.

Als de melding nu nogmaals terugkomt, zal de LMM vervangen worden.

Het gekke is dat ik sinds april van dit jaar geen problemen meer heb gehad. Het lijkt erop dat dit alleen met kouder weer voorkomt... :eusa_think:

We wachten nog 1x af...
--

FrankvdAa

Inmiddels is de auto weer 'n keer afgeslagen. Ik kom 'm wel weer starten, maar liep heel onregelmatig stationair. Heb toen maar direct de LMM losgetrokken en direct liep de motor weer rustig.

Vandaag langs de dealer geweest en die heeft de LMM vervangen. Voor m'n gevoel loopt 'ie al veel lekkerder, maar toch maar even de resultaten afwachten ;)
--

Hans Giesberts

Just my two pence,

na het vervangen van o.a. de bougiekabels had ik ook last van een afslaande motor.
Relais 103 en nokkenaspositiesensor vervangen, bleek niet te helpen.
Uiteindelijk bleek een van de nieuwe bougiekabels te dicht langs de kabel van de nokkenaspositiesensor te liggen....
Met twee tiewraps de kabels verder uit elkaar gehaald et voila!!