B-keus banden, hoe herken ik die

Gestart door FelixB, 04-10-2006 09:33:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RRRRR_Ramon

Links de gebruikte band en rechts het nieuwe exemplaar!

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Hen3

Citaat van: RRRRR_Ramon op 04-10-2006 11:47:35
Links de gebruikte band en rechts het nieuwe exemplaar!


Dat zeg ik! 8)

FelixB

Citaat van: Hen3 op 04-10-2006 11:46:57
Citaat van: mehn op 04-10-2006 11:37:30
Pfff off topic in zijn eigen topic :P

Maargoed, je wilt dus weten hoe je gebruikte banden herkent begrijp ik?

Ja, gebruikte banden herken je aan de slijtage  :eusa_clap:
Hij wil herkennen of een a-merk band geen b-kwaliteit is...

Ik wilde even wachten met reageren totdat Mehn zag dat hij het goed bedoeld maar verkeerd formuleert :D :-D

Ps een beetje lol in een topic mag toch, er zijn al 'discussies' genoeg..

Ik zit nu te kijken naar velgen van de ATU a €115,- en 4 banden van eurmaster voor € (Alt-0128)  417,-/4
855R & C70 T5 cabrio automaat

Ludo

Citaat van: Racingbrick op 04-10-2006 10:44:45
Neem nu eens Falken, dat is een onbekende band...

Neem nu Kumho, ...   
Falken onbekend?, nee hoor, is al méér dan 20jaar hier verkrijgbaar.
Kumho net hetzelfde, al richte dit merk zich 'vroeger' meer naar de 4x4 voertuigen.


Citaat van: RRRRR_Ramon op 04-10-2006 11:20:24
Bestaat B-keus van een A-merk wel??
bestaat zekers wel.
je wil ook niet weten hoe snel er afkeur is.
tot voor kort zat er zo'n handelaar hier in m'n buurt.... is er ook maar een jaar of 12-15 geweest, een goudmijn had die kerel. (hij zit nu achter een dikke sigaar op de bahama's) :evil:
nooit geweten dat er ongevallen of andere gekke dingen hierdoor zijn gebeurd.
o ja, als je eender welke fout kon vinden in zijn banden betaalde hij je 4 splinternieuwe 1é keus.

RRRRR_Ramon

Citaat van: Ludo op 04-10-2006 12:17:17
Citaat van: RRRRR_Ramon op 04-10-2006 11:20:24
Bestaat B-keus van een A-merk wel??
bestaat zekers wel.
je wil ook niet weten hoe snel er afkeur is.
tot voor kort zat er zo'n handelaar hier in m'n buurt.... is er ook maar een jaar of 12-15 geweest, een goudmijn had die kerel. (hij zit nu achter een dikke sigaar op de bahama's) :evil:
nooit geweten dat er ongevallen of andere gekke dingen hierdoor zijn gebeurd.
o ja, als je eender welke fout kon vinden in zijn banden betaalde hij je 4 splinternieuwe 1é keus.

Dan wordt het hoogtijd voor meer van dat soort handelaren!! Waar blijven al die banden dan nu?
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

FelixB

Citaat van: RRRRR_Ramon op 04-10-2006 12:21:11
Citaat van: Ludo op 04-10-2006 12:17:17
Citaat van: RRRRR_Ramon op 04-10-2006 11:20:24
Bestaat B-keus van een A-merk wel??
bestaat zekers wel.
je wil ook niet weten hoe snel er afkeur is.
tot voor kort zat er zo'n handelaar hier in m'n buurt.... is er ook maar een jaar of 12-15 geweest, een goudmijn had die kerel. (hij zit nu achter een dikke sigaar op de bahama's) :evil:
nooit geweten dat er ongevallen of andere gekke dingen hierdoor zijn gebeurd.
o ja, als je eender welke fout kon vinden in zijn banden betaalde hij je 4 splinternieuwe 1é keus.

Dan wordt het hoogtijd voor meer van dat soort handelaren!! Waar blijven al die banden dan nu?

Ludo bedankt voor de herbevestiging, ik denk dat ik als ondernemer maar een andere zaak ga beginnen  ;)

Ik zou onder mijn roffel NOOIT 2e-keus banden willen hebben, stel voor een klapband bij 200, brrr
855R & C70 T5 cabrio automaat

Ludo

Citaat van: FelixB op 04-10-2006 13:55:56
Ik zou onder mijn roffel NOOIT 2e-keus banden willen hebben, stel voor een klapband bij 200, brrr

???
dacht je dat dat met een 1é keus band niet kan gebeuren?. 

FelixB

Citaat van: Ludo op 04-10-2006 18:26:22
Citaat van: FelixB op 04-10-2006 13:55:56
Ik zou onder mijn roffel NOOIT 2e-keus banden willen hebben, stel voor een klapband bij 200, brrr

???
dacht je dat dat met een 1é keus band niet kan gebeuren?. 


Ik bedoelde: ik denk dat de kans op een klapband met een 2e-keus band groter is is dan met dezelfde band als 1e-keus...

PS liep die bandenman écht zo snel binnen?  :P
855R & C70 T5 cabrio automaat

Ludo

Citaat van: FelixB op 04-10-2006 18:34:32
Ik bedoelde: ik denk dat de kans op een klapband met een 2e-keus band groter is is dan met dezelfde band als 1e-keus...
nee hoor heeft er niks mee te maken.
een 1é keus band met een verkeerde spanning zal denk ik eerder klappen dan een 2é keus met correcte spanning.


Citaat van: FelixB op 04-10-2006 18:34:32
PS liep die bandenman écht zo snel binnen?  :P
écht wel, dat was echt een goudmijn.
top merkbanden kreeg je er voor 1/4 van de normale gangbare prijs.
was alleen 2é keus, waar je zelf niks aan kon zien of vinden.

Gmid

Er zit nog steeds zo'n bandenboer in Culemborg. Topmerk banden kosten daar altijd vast 50 euro, inc monteren. Deze banden hebben 6-7mm profiel, en zijn dus nagenoeg nieuw.

Ik heb daar deze keer m'n banden gehaald, Iev70 heeft daar z'n banden gehaald. Allebei nog geen enkel probleem ervaren.

Het is bij die jongen altijd druk, het loopt altijd door.
Volvo C30 '12

llinssen

#25
Citaat van: Gmid op 04-10-2006 18:48:19
Er zit nog steeds zo'n bandenboer in Culemborg. Topmerk banden kosten daar altijd vast 50 euro, inc monteren. Deze banden hebben 6-7mm profiel, en zijn dus nagenoeg nieuw.

Ik heb daar deze keer m'n banden gehaald, Iev70 heeft daar z'n banden gehaald. Allebei nog geen enkel probleem ervaren.

Het is bij die jongen altijd druk, het loopt altijd door.

Dat zijn toch geen nieuwe banden, maar tweede-hands. Die komen uit Duitsland heeft de meneer in kwestie mij verteld. Daar worden banden iets sneller gewisseld.

Van de importeur van Firestone:
Over tweede keus: er zijn merken die bij merken hebben: Bridgestone/Firestone;  Continental/uniroyal, Michelin/bf Goodridge, Goodyear/Dunlop
Deze bijmerken zijn geen 2e keus, maar hebben (iets) minder hoge normen. Nog steeds binnen alle eisen.
Het circuit van goedkope a-marken wordt gevormd door banden die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten (op de band staat week en jaarnummer).
Firestone stopt alle banden die niet aan de eisen voldoen in de shredder . Geen tweede keus afdeling.

Dit verhaal vertrouw ik voor Firestone, omdat ik vroeg of banden bij autobandenmarkt te vertrouwen waren of 2e keus konden zijn. Autobandenmarkt is paralel import en de importeur had alle belang om ze zwart te maken, of in ieder geval twijfel te zaaien. Het enige wat hij deed was: let op de datum ,maar aangezien het om een heel nieuw model was, zei hij zelf al dat dat wel goed zou zitten.

Wat er in België met het winkeltje van Ludo aan de hand is weet ik niet......maar dat de eigenaar  8) gevlucht is naar de Bahama's spreekt boekdelen  :police:.

;)
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

RRRRR_Ramon

Op een band staat inderdaad een weeknummer en een jaartal van fabricage, maar wie of wat bepaalt dat een band te oud zou zijn voor montage?? Met andere woorden een uiterste verkoop- of gebruiksdatum staat er niet op.

Als de droogtescheuren je tegemoet gapen zeg ik ja, dat is niet best. Maar een achterband op een voorwielaangedreven auto gaat ook zomaar 3 tot 4 jaar mee.  ::)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

BenC70ES

Je hebt ook zoiets als coderingen die gehomologeerd zijn voor bepaalde types, iets van N2 ofzo op Michelin, die zijn geschikt voor Porsche (stonden van fabriek af op de C70).

Heb eens gehoord dat de dealer een bepaald percentage banden moet aankopen met die bepaalde coderingen en dan de rest via een bandenboer koopt.

"The German brand Porsche builds high performance vehicles which require tyres adapted to these performances. To this end, Porsche integrated tyre selection in the development process of each vehicle. Tyres which have undergone the tests and obtained validation by Porsche are then accredited with an "N" specification.
The Porsche specifications are as follows: N0, N1, N2, N3, etc. These indications on the side of the tyre mean that these tyres have been accredited by Porsche. The numbers following the "N" code: 0, 1, 2, 3 represent the various accreditations by Porsche over time. This means that N0 was the first tyre accredited. Thereafter, based on the modifications made on the tyre, this same reference is identified as N1, then N2, etc. When a new tyre is selected by Porsche, the index starts at N0 once again. Watch out, it is absolutely necessary to select tyres accredited by Porsche as these have been designed for your car."

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Robbb

Volgens mij kun je best redelijk geprijste winterbanden kopen op marktplaats. Vaak inclusief velgen. Heb zelf 4 velgen met 4 Pirelli winterbanden Direzionale W190 ( 5-7 mm) voor 180 Euro gekocht ( wel in voorjaar ). Liggen er nu sinds gisteren onder. Rijden bij droog weer in ieder geval goed zonder teveel extra geluid.
Op volgende site kun je veel informatie over bandmarkeringen vinden :
http://www.sicherbestellen.de/autobanden/Reifenbezeichung.html.
                     succes, Rob.

FelixB

Er is nu een ware run op winterbanden. Sweden-parts had een leuk setje, maar ik treuzelde en het ging mijn neus voorbij.

Inmiddels heb ik voor nieuwe lichtmetalo's + nieuwe banden  een aanbod gehad van de ATU die ik niet kon weigeren, ze komen er deze week onder...
855R & C70 T5 cabrio automaat