Hopelijk opgelost: inhouden, horten en stoten..

Gestart door Tranquilo850, 13-10-2006 10:52:06

Vorige topic - Volgende topic

Tranquilo850

Sinds een week had ik al het idee dat onze 850, een GLE uit '93 met net 200.000 km op de teller, wat begon in te houden. Met een vorige auto hadden we dit ook , dus dan let je toch extra op inhouden dus ik wachte tot mijn vriendin het ook op ging vallen. Zij merkt het nu dus ook.

Het gebeurd vooral op bepaalde momenten. Wanneer je bijvoorbeeld continu 60 in zijn 4 rijd heb je de hele tijd het idee dat hij tegenwerkt. Het is niet zo dat hij enorm qua snelheid inzakt maar je moet hem als het ware ergens doorheen duwen door middel van extra gas geven om 60 te blijven rijden. Wanneer je bij bijvoorbeeld een drempel terugschakeld naar zijn 2 en vervolgens de koppeling op laat komen begint hij ook te horten en stoten. Net alsof hij af wil slaan, wat niet gebeurt overigens. Wanneer je hem daarna gewoon een stukje in zijn 2 laat rollen is er niks aan de hand.

De auto heeft altijd zijn onderhoud gehad en heeft zo'n 7000 km terug nog een kleine beurt gehad. Hij heeft nooit op LPG gereden. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet helemaal vinden wat nu de oorzaak of oorzaken kunnen zijn. Zelf ben ik niet echt handig maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het uitsluiten van een aantal oorzaken, zodat ik hem met een duidelijke instructie naar de garage kan brengen.

Tot slot nog een heel andere vraag. Graag zou ik zelf willen leren om de 850 te onderhouden. Hoe hebben jullie dit geleerd? Op internet heb ik wel een aantal cursussen gevonden maar dit was steeds puur theorie en het gaat me juist om de praktijk.

Alvast bedankt!

denjo

In iets mindere mate ervaar ik dit ook sinds kort.  Bougies , rotor, verdeelkap zijn 20000 km geleden vervangen.  Aangezien die van mijn er nu 260k op heeft zitten met dezelfde bougiekabels, ga ik die maar eens vervangen.  Kijken wat dit brengt.. ::)
V70 T  +  480 Collection + VW Type 3 Notchback '68

Tranquilo850

Zijn dit dingen die ik zelf ook makkelijk zou kunnen vervangen, ik studeer nog dus het budget is beperkt. Ben wel redelijk handig, maar heb nog nooit aan auto's gewerkt.

denjo

Citaat van: Tranquilo850 op 13-10-2006 12:03:09
Zijn dit dingen die ik zelf ook makkelijk zou kunnen vervangen, ik studeer nog dus het budget is beperkt. Ben wel redelijk handig, maar heb nog nooit aan auto's gewerkt.

Vooral dit soort dingen zijn erg makkelijk.  Tenzij je 2 linkerhanden hebt ;D

Tranquilo850

Heb vanmiddag 't Haynes Volvo 850 handboek besteld. Hopelijk staan bovengenoemde reparaties daar duidelijk in. Heb ik nog speciaal gereedschap nodig? En hoe kan ik zien of die onderdelen nog goed zijn, of moet ik ze vervangen om te zien of het daaraan ligt?

M a r c

Vervangen. Na 200K mag je wel een keer nieuwe bougiekabels monteren.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Joachim1

Heeft het niet iets met de ACC van doen? aan/uit etc...

Tranquilo850

Heeft niets met de airco te maken, die heb ik al een paar weken niet meer gebruikt. De auto is dealeronderhouden, alleen heb ik de auto nog niet zolang dus weet ik niet precies wat er allemaal is vervangen.

Maar de problemen die ik heb komen dus hoogstwaarschijnlijk door de bovengenoemde dingen, of zou het ook nog andere oorzaken kunnen hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

denjo

Ik heb mijn Kabels vervangen. Probleem weg.    8)

llinssen

Omdat je op budget zit, is dit wellicht handig.
Kabels orgineel volvo zijn goedkoop te krijgen bij Estate services in Obdam.

Als dit door de mods gezien wordt als reclame, dan merk ik het wel.
Ik heb geen aandelen......
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Tranquilo850

Bedankt voor jullie reacties!!

Ben inmiddels lid van de club geworden en heb mijn haynes handboek binnen. Met de beschrijving die daarin staat moet het wel lukken om de bougiekabels, bougies, rotor en verdeelkap te vervangen. Komende week zal ik als eerste de bougiekabels eens gaan vervangen, kijken of dat helpt. Mocht dat geen uitkomst bieden dan probeer ik de rest ook te vervangen.

Estate Services in Obdam in mij bekend, ben ik ook al een keer geweest. Woon zelf in Wognum, dus is lekker dichtbij :)

Wat me opviel tijdens het rijden is dat het horten en stoten pas begint boven de 2000 toeren. Daaronder doet hij het prima..

Ik hou jullie op de hoogte!!

denjo

Bij Estate services, heb ik de kabels ook gekocht en je krijgt korting indien 850 club lid.

Tranquilo850

Dankzij jullie suggesties roffelt er weer een 850 een stuk beter!!

Gisteren had ik de mogelijkheid om in een garage te werken, dat is met dit weer wel erg lekker. Heb de bougiekabels (inclusief bobinekabel), rotor en verdeelkap vervangen. Was erg leuk en leerzaam om te doen. Gelukkig had ik niet alleen de bougiekabels gekocht aangezien de huidige kabels met geen mogelijkheid van de verdeelkap waren te krijgen zonder beide te beschadigen. Bougies heb ik niet vervangen omdat dat sowieso met de volgende beurt gedaan wordt en ik ook geen momentsleutel heb om ze precies op 20nm aan te draaien.

Het resultaat is dat de motor weer een heel stuk beter loopt. Voor mijn gevoel houdt hij echter nog steeds een klein beetje in als ik vanuit lage toeren in zijn 2 optrek. Maar er is nu weer gewoon lekker mee te rijden :)

Tot slot nog een vraagje. Ik kreeg de nieuwe bougiekabels niet net zover over de nieuwe verdelerkap heen als dat het bij de oude was. Je ziet nog steeds een stukje van het roodachtige plastic van de verdelerkap, terwijl ze er bij de oude echt helemaal overheen zaten. Hoe kan dit en kan dit kwaad??

M a r c

25Nm

er zit lucht tussen de doppen en de aansluiting op de verdeelkap, even een beetje priegelen, wat teflonspray en dop inknijpen bij monteren, dan trekt ie zich lekker vast.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Tranquilo850

Vanavond geprobeerd om ze met de hulp van wat siliconenspray wat verder op de verdeelkap te krijgen. 1 bougiekabel schoof nog wat op, maar de rest kreeg ik ondanks mijn verwoede pogingen niet verder ??? Ik wil ook niks forceren, dus ik laat het hier bij.

De roffel rijdt weer goed en daar was het me om te doen. Hopelijk verbruikt hij nu ook weer wat minder, de laatste 2 tankbeurten reden we gemiddeld 1 op 8.9 en dat is toch wel een beetje teveel van het goede.