EGR Klep

Gestart door pimsam, 18-10-2006 23:37:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

floortom

ik rijdt zelf met 215/65/16 dus niet de maat die er eigenlijk onder hoort want die is 205/60/16


gr. Peter

kyro

Citaat van: Gunnar op 11-06-2007 18:12:06
Jullie hebben het allemaal over bandenspanning



???

kyro


Citaat van: floortom op 11-06-2007 21:40:52
ik rijdt zelf met 215/65/16 dus niet de maat die er eigenlijk onder hoort want die is 205/60/16


gr. Peter

waarom zo,n hoge band joh ???

standaard is 195/60/15 toch
heb trouwens nog niet eerder 215/65/16 op 'n 850/x70 gezien :eusa_think:

floortom

die lagen pas nieuw onder de auto toen ik hem kocht en ik moet zeggen (is mijn 3e 850) ziet er een beetje XC uit en heeft super wegligging (conti sportcontact) dus waarom zou ik nieuwe sloffen kopen?

gr. Peter

pimsam

Citeer
Citaat van: pimsam op Gisteren om 09:50
Volgens het instructieboekje dient de afstelling elke 30000 km gecontroleerd te worden



   

hij dient bij iedere 120000 km   gecontroleerd te worden !
zeg maar, bij iedere distributie-wissel !

in floortom's geval zou ik 'm ook is opnieuw laten afstellen !

'n automaat, heeft iets hoger verbruik, maar 7,0 ltr gemiddeld
moet met rustige rijstijl goed te doen zijn !

gr

Vanmorgen nog even in het serviceboekje gekeken en daar staat toch echt bij elke 30000 km nokkenas- en pompriem toestand en spanning controleren. Spanning van de pompriemcontroleer je alleen maar door de dynamische afstelling te controleren.

Volvokoen

Ik heb er 205/55/15 onder liggen. Is dat niet standaard voor de T5-versie? Bij mij liggen er nl. T5-velgen onder. En, voor de overige de 195-maat?

Inderdaad, die dieselpomp zou na elke 30d km gecontroleerd moeten worden, maar navraag bij de garagist leerde mij dat dat eigenlijk een beetje onzin is, omdat die afstellingen (indien correct afgesteld bij het vervangen van de distributieriem) quasi niet verandreen. Ze kan nog enigszins veranderen wanneer de distributieriem ca. 100d km erop zitten heeft, omdat er dan wat rek kan ontstaan in de riem. Verandering in de afstelling kan optreden bij slijtage van de spanrol. Twee weken geleden heb ik de dieselpomp opnieuw laten afstellen na 100d km met dezelfde distributieriem en de garagist vertelde mij dat de afstelling iets off-time was, maar wel nog binnen de normale marge.

Interessant ten andere is dat zijn uitleescomputer een motorstoring aangaf, waarvan het afknijpen van de EGR-klep de reden was. Dus, blijkbaar registreert die pre-99 TDI bc het afknijpen van de EGR-klep wel, maar geeft die geen signaal naar het dashboard.

Groeten,

Koen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

mehn

Citaat van: Volvokoen op 12-06-2007 10:17:26
Ik heb er 205/55/15 onder liggen. Is dat niet standaard voor de T5-versie? Bij mij liggen er nl. T5-velgen onder.

Onmogelijk. T5 velgen zijn 16" en daar hoort dan 205/50 R16 op. Als het een AWD is hoort er 205/55 R16 op.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Volvokoen

Euh, laat mij dan zeggen dat ik zeker weet het 205/55's zijn. Of het nu 16" of 15" is, weet ik niet zeker. Ik denk dat het punt vooral is of het 195's of 205's zijn en of dat verschil zo'n invloed kan hebben op het verbruik...
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

kyro

Citaat van: floortom op 12-06-2007 06:28:59
die lagen pas nieuw onder de auto toen ik hem kocht en ik moet zeggen (is mijn 3e 850) ziet er een beetje XC uit en heeft super wegligging (conti sportcontact) dus waarom zou ik nieuwe sloffen kopen?

gr. Peter

hoeft van mij ook niet !

vind het alleen zo,n vreemde maat, voor op 850 s/v/70

maar goed, dit is iets voor een ander topic !