Waarom orgineel oliefilter

Gestart door llinssen, 27-10-2006 16:29:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

llinssen

Ik ben met de bedoeling om binnenkort de vloeistoffen van mijn auto te gaan verversen (olie, remmen, koelvloeistof) flink aan het zoeken op het forum om me zo een handleiding naast de Haynes te hebben.

Mij viel op dat er wordt aangeraden om een volvo oliefilter te plaatsen. (bv Thuur zegt dat).

Er zijn anderen die voor korte duur even een goedkope FAM monteren.

Wat zijn de ervaringen om zo voor orgineel te gaan?
Of is het gewoon: kosten vallen mee, waarom dan niet gewoon een volvo.

PS dit is de handleiding zover (aanvullingen worden op prijs gesteld).

Handleiding Olie + Filter verversen

- carterplug losdraaien en oude olie opvangen.
- carterplug voorzien van nieuwe alu ring (977751)
en vastdraaien
- oliefilter losdraaien
- nieuw oliefilter een beetje invetten en vastdraaien
- olie vullen
- motor even laten draaien en peil controleren

Tips om het oude oliefilter eraf te krijgen zodat die in zo'n rare hoek van het oliecarter zit: grote tang nemen en iets inknijpen zodat je genoeg grip hebt om het filter iets los te kunnen draaien.
1) Met een universele oliefilterding/tang??? kom je er niet bij en een schroeven draaier door het olie filter heen steken vinden je buren vast niet leuk, en jij zelf ook niet als je het op je mooie witte oprit doet.
2)Eerst de olie via de aftap plug eruit laten lopen en dan pas het filter verwijderen.
3) Met een priem eerst een gat slaan in de onderkant van het filter zodat de olie wegloopt uit het filter.

NB nieuwe motoren hebben geen metalen filter, maar een plastieke filterhuis, waar een apart  papieren oliefilter (1275810)   ingaat.
Losdraaien van het filter met aparte dop. Ook gebruikt voor Mercedes. In de dop staat S40S80.


Filter laten vollopen met dezelfde olie als waarmee je gaat vullen en het rubber insmeren met je vinger.

Eventueel bij de oude olie zo'n blikje/flesje engine oil system-cleaner gooien (flush), dat weekt oude troep in het blok los, zodat de nieuwe olie nog schoner blijft en alle oliekanalen weer volledig open zijn.
Flushen kan ook (en wellicht beter) door 20W20 schonloopolie te gebruiken. Dat wordt zeker aanbevolen bij een upgrade naar volledig synthetische olie (5W40 0W40). Na de schoonloopolie wel weer het filter vervangen.

Niet met (al te) warme motor doen: olie is dan best heet als je die op je handen of elders krijgt. Warme motor maakt olie wel vloeibaarder, waardoor er minder oude olie achterblijft.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Origineel bouwt meteen oliedruk op omdat er een klepje in zit wat b.v. een Frammetje niet heeft ;)


Gr 8)

llinssen

Citaat van: thuur op 27-10-2006 16:30:30
Origineel bouwt meteen oliedruk op omdat er een klepje in zit wat b.v. een Frammetje niet heeft ;)

Ah ha. Weer een vraag weggewerkt. (en een bestelling in aantocht).
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Eugene

Citaat van: thuur op 27-10-2006 16:30:30
Origineel bouwt meteen oliedruk op omdat er een klepje in zit wat b.v. een Frammetje niet heeft ;)


Gr 8)

En wat doet die klep dan precies?

If it's not blown, it sucks...

@®-

Citaat van: Eugene op 27-10-2006 22:36:19
Citaat van: thuur op 27-10-2006 16:30:30
Origineel bouwt meteen oliedruk op omdat er een klepje in zit wat b.v. een Frammetje niet heeft ;)


Gr 8)

En wat doet die klep dan precies?

di zorgt ervoor wanneer er iets met het filter zou zijn (bv. verstopping) dat er nog steeds olie circulatie is.

Overgens ik monteer altijd een MANN filter die dat klepje ook heeft die mij inkoop nagenoeg niets kost.

yoda

persoonlijk gebruik ik alleen originele filters.  of het veel uitmaakt met een goed aftermarket filter weet ik eigenlijk niet. maar voor die paar euro kun je geen risico nemen toch.



die fram filters zijn op zich best wel ergens goed voor,
je kunt ze het best op een opel of ford monteren, en daarna hopen dat die motor zo gauw mogelijk stukloopt. :evil: hehehe

scheelt weer een hoop vervuiling op straat.

Scooby Doo

Citaat van: thuur op 27-10-2006 16:30:30
Origineel bouwt meteen oliedruk op omdat er een klepje in zit wat b.v. een Frammetje niet heeft ;)


Gr 8)

In een Bosh filter zit ook een klepje.

Citaat van: llinssen op 27-10-2006 16:29:14
Ik ben met de bedoeling om binnenkort de vloeistoffen van mijn auto te gaan verversen (olie, remmen, koelvloeistof) flink aan het zoeken op het forum om me zo een handleiding naast de Haynes te hebben.

Mij viel op dat er wordt aangeraden om een volvo oliefilter te plaatsen. (bv Thuur zegt dat).

Er zijn anderen die voor korte duur even een goedkope FAM monteren.

Wat zijn de ervaringen om zo voor orgineel te gaan?
Of is het gewoon: kosten vallen mee, waarom dan niet gewoon een volvo.

PS dit is de handleiding zover (aanvullingen worden op prijs gesteld).

Handleiding Olie + Filter verversen

- carterplug losdraaien en oude olie opvangen.
- carterplug voorzien van nieuwe ring en vastdraaien
- oliefilter losdraaien
- nieuw oliefilter een beetje invetten en vastdraaien
- olie vullen

Tips om het oude oliefilter eraf te krijgen odat die in zo'n rare hoek van het oliecarter zit: grote tang nemen en iets inknijpen zodat je genoeg grip hebt om het filter iets los te kunnen draaien.
1) Met een universele oliefilterding/tang??? kom je er niet bij en een schroeven draaier door het olie filter heen steken vinden je buren vast niet leuk, en jij zelf ook niet als je het op je mooie witte oprit doet.
2)Eerst de olie via de aftap plug eruit laten lopen en dan pas het filter verwijderen,..dan hoef je geen vieze handen te krijgen!
3) Met een priem eerst een gat slaan in de onderkant van het filter zodat de olie wegloopt uit het filter.

Filter laten vollopen met dezelfde olie als waarmee je gaat vullen en het rubber insmeren met je vinger.

Eventueel bij de oude olie zo'n blikje/flesje engine oil system-cleaner gooien, dat weekt oude troep in het blok los, zodat de nieuwe olie nog schoner blijft en alle oliekanalen weer volledig open zijn.

Niet met (al te) warme motor doen: olie is dan best heet als je die op je handen of elders krijgt. Warme motor maakt olie wel vloeibaarder, waardoor er minder oude olie achterblijft.


Bij mij is de motor altijd goed warm, minimum 30 KM gereden, en op het einde eens goed doorgereden.
Op mijn carterstop zit een stalen ringetje dat er niet afkan --> wordt ook niet vervangen dus. :eusa_shifty:
Met een facom oliefiltersleutel kan ik mijn filter losdraaien, dus schept geen probleem. :P
Rubbertje inderdaad insmeren en enkele met de hand vastdraaien, je wil hem er tenslotte ook nog afkrijgen :eusa_whistle:

Bij de oude olie spoelspul gieten? Klinkt mooi, maar blijven altijd restanten van dat spul achter in je blok, en als iets dikkere sludge loskomt, wil je dat absoluut niet in de haarkanaaltjes weten komen (verstoppingsgevaar)  :eusa_pray:.
Goede olie gebruiken, en goedkope troep :D.

Succes :eusa_dance:

Puppy Power!!!

Racingbrick

Volvo filters zijn Mann...

Ludo

gaan we nu al bezuinigen op een bedrag van 10 euro.  ???


-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 27-10-2006 23:11:16
gaan we nu al bezuinigen op een bedrag van 10 euro.  ???

Weet je hoe vaak ik tegen monique geroepen heb "dat is weer 0,1 % van m'n turbo 850"   :eusa_dance:

Jeroentjuh

#10
Heb je nieuw type motor? Want dan heb je een papieren oliefilter, plastic oliefilterhuis eraf draaien (heb je speciale dop voor nodig) papieren filter vervangen, ring vervangen en filterhuis weer monteren.....
Gebruik voor je carterplug wel een originele aluminium ring en geen koperen.....




-D©©©L-

voor een 850/x70 blok ? lijkt me niet.

Eugene

Citaat van: DCCCL op 27-10-2006 23:42:34
voor een 850/x70 blok ? lijkt me niet.

Jawel...

Onze C70 heeft dat systeem

If it's not blown, it sucks...

-D©©©L-

Citaat van: Eugene op 28-10-2006 00:02:40
Citaat van: DCCCL op 27-10-2006 23:42:34
voor een 850/x70 blok ? lijkt me niet.

Jawel...

Onze C70 heeft dat systeem
k, nooit op de brug gehad... weer wat geleerd. :)

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl