Aceton in de tank: brandstofbesparing of illusie

Gestart door Hans Duiven, 13-11-2006 15:26:07

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 22-12-2006 22:03:48
Vandaag staat het gemiddelde verbruik op 12.4 l/100 km.

En hierbij wil ik Kreftie nogmaals bedanken voor het aanleveren van een 2 liter flacon aceton.

Zo zie je maar weer waar kerst goed voor is  ;D

Hans

Citaat van: Hans Duiven op 25-07-2007 23:55:56
Tijdens de vakantie is afgelopen zaterdag mijn 850 blok overleden  :eusa_boohoo: na achterlating van flink wat blauwe wolken met geratel in het vooronder. 347111 km. Ik mag overnieuw beginnen en haal een vers blokkie op bij Hunters Volvoparts.

Hans

Denk je dat er een verband is Hans?

Oliepeil was goed neem ik aan?

Gr :-\

Gmid

Lijkt om verschillende auto's te gaan. aceton in de V70, en de 850 is nu stukgelopen. of vergis ik me Hans?
Volvo C30 '12

Volvo 850 Eindhoven

ik weet dit allemaal niet hoor, ik wacht gewoon tot dit topic zo ver gevordert is dat er zeker geen schade van komt ;D
ben terug houdend met zelf mengseltjes aan te maken voor in de auto ik blijf mee lezen ;D
Volvo S70R (silver snail) geexporteerd naar Duitsland
hier voor een BMW f650GS 800cc special edition in de plaats gekomen.

Gunnar

Al 9000km met aceton, en getuned.

Ben nu bezig aan mijn zuinigheidstank, niet meer dwaas optrekken (en vooral pedaal maar zoveel als nodig is induwen) , laten uitbollen tot aan de verkeerslichten, en maximumsnelheden repsecteren.
Airco uit, lichten uit en ramen dicht.

Als ik een 400km gereden heb laat ik nog eens een fotootje zien.

Mijn mening is dat aceton helpt, maar niet spectaculair. Het zit hem wel HEEL spectaculair in de rijstijl.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

-D©©©L-

Citaat van: Gunnar op 31-07-2007 18:45:48
Mijn mening is dat aceton helpt, maar niet spectaculair. Het zit hem wel HEEL spectaculair in de rijstijl.

Yep. zeker met een relatief zware auto als een 850.

Citaat van: -D©©©L- op 15-12-2006 11:03:26
Ach, je kan altijd nog het 100 cc flesje van de aceton onder het gaspedaal leggen  ;)

Hans Duiven

Nee, geheel geen verband want de 850 rijdt op LPG . De V70 op benzine en aceton.
Waarschijnlijk is er een klepgeleider naar den haaien. Dan maar een vers blokkie, want na 3.5 ton zal er mogelijk wel wat meer zijn versleten. Mogelijk zeg ik, mogelijk ..  ;)
En eerlijk gezegd moet ik Kreftie weer benaderen voor een flacon, want ik ben er doorheen en het brandstofverbruik is al weer op het oude niveau.

Hans (Die dacht dat het tussen de oren zat, maar dat is toch niet geheel zo blijkbaar)

Citaat van: thuur op 26-07-2007 00:03:39
Citaat van: Hans Duiven op 22-12-2006 22:03:48
Vandaag staat het gemiddelde verbruik op 12.4 l/100 km.

En hierbij wil ik Kreftie nogmaals bedanken voor het aanleveren van een 2 liter flacon aceton.

Zo zie je maar weer waar kerst goed voor is  ;D

Hans

Citaat van: Hans Duiven op 25-07-2007 23:55:56
Tijdens de vakantie is afgelopen zaterdag mijn 850 blok overleden  :eusa_boohoo: na achterlating van flink wat blauwe wolken met geratel in het vooronder. 347111 km. Ik mag overnieuw beginnen en haal een vers blokkie op bij Hunters Volvoparts.

Hans

Denk je dat er een verband is Hans?

Oliepeil was goed neem ik aan?

Gr :-\

pwassink

Voor de liefhebbers,

De Magische brandstofbesparingsopties waaronder aceton worden op dit moment herhaald op Discovery channel
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

MenzoChantal

Ik ben zelf als rij instructeur werkzaam geweest. Daarbij heb ik me ook bezig gehouden met HNR (het nieuwe rijden). Deze rijstijl is zeker een aanrader en met een beetje proberen kun je zomaar 15% besparen. Vooral grote (lees zware) voertuigen kunnen hier veel voordeel halen omdat hun gewicht als een soort batterij werkt voor de bewegingsenergie. Je kunt veeeel eerder je gas loslaten en je voertuig laten uitrollen (gas los betekend brandstoftoevoer afsluiten--> verbruik is nul)

Bij het optrekken ook niet te truttig zijn. Vooral de 20V motoren hebben wat meer koppel in de wat hogere toerentallen. Dus om op snelheid te komen: half tot driekwart het gaspedaal intrappen (niet te weinig omdat de smoorklep dan teveel weerstand veroorzaakt waardoor het rendement van de motor afneemt), en vlot door de versnellingen heen (bij ca 2500-2800 tpm schakelen)Eenmaal op snelheid een zo hoog mogelijke versnelling (ik rij in de stad meestal al in zijn vijf, kleine snelheidverschillen zijn ook dan op te lossen zonder terug te schakelen) zonder dat de motor begint te bokken.

Met automaat dien je ook vlot (lees: minimaal half gas) op te trekken en op snelheid je gaspedaal zo ver mogelijk omhoog laten komen. De automaat schakelt dan de hoogst mogelijke versnelling in. Met een automaat moet je nog veeeeeel eerder je gas loslaten.. Nadeel is dat een automaat bij lager snelheden (met ontkoppelde lock up) altijd de motor iets laat meehelpen (dus brandstofverbruik tijdens het uitrollen)

Succes!

N.B.: Als jullie een keer een middag HNR met mij willen trainen wil daar graag aan meewerken (KOSTENLOOS uiteraard)
Ja eindelijk een 850...een T5 nog wel!

mehn

Citaat van: MenzoChantal op 29-10-2007 08:58:05
(gas los betekend brandstoftoevoer afsluiten--> verbruik is nul)

Nou...niet bij de 850 iig. Denk dat het zuiniger is als je nét iets langer gewoon doorrijdt en dan afremt op de motor. Dán is het verbruik namelijk wél (bijna) 0 volgens de boordcomputer.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 29-10-2007 14:22:08

Nou...niet bij de 850 iig. Denk dat het zuiniger is als je nét iets langer gewoon doorrijdt en dan afremt op de motor. Dán is het verbruik namelijk wél (bijna) 0 volgens de boordcomputer.

Ligt een beetje aan modeljaar/motorvariant: de ECU zet de injectors uit boven de 1800-2600 toeren met gasklep dicht. BC geeft na een tijdje ook echt 0,0 weer. Bij een AT wellicht moeilijk te realiseren..

Gr ;)

pwassink

Citaat van: thuur op 30-10-2007 17:20:24
Citaat van: mehn op 29-10-2007 14:22:08

Ligt een beetje aan modeljaar/motorvariant: de ECU zet de injectors uit boven de 1800-2600 toeren met gasklep dicht. BC geeft na een tijdje ook echt 0,0 weer. Bij een AT wellicht moeilijk te realiseren..

Gr ;)

Onderweg naar At een op een paar lange hellingen kan je idd een verbruik van 0 liter de 100 km realiseren ..  :eusa_dance:

mehn

Ja als je op de motor afremt idd. Niet bij uitrollen met de koppeling ingetrapt of in neutraal...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

pwassink

Citaat van: mehn op 30-10-2007 17:43:17
Ja als je op de motor afremt idd. Niet bij uitrollen met de koppeling ingetrapt of in neutraal...

Op een van die die hellingen prakkezeer ik er niet over om dat freewheelend te doen..  ;D

Maar idd gewoon in de versnelling..

Racingbrick

Met automaat dien je ook vlot (lees: minimaal half gas) op te trekken en op snelheid je gaspedaal zo ver mogelijk omhoog laten komen.
Succes!

Nou inderdaad Succes... als je een Turbo hebt zou ik deze raad liever iets nuanceren... :)