Eindelijk even netjes voorstellen

Gestart door Walvo, 21-11-2006 18:32:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Walvo

Hallo beste lezers,

Na een aantal weken jullie geweldige forum gevolgd te hebben zal ik mij ook netjes voorstellen.
Mijn naam is Daniël Walrave, 34 jaar, samenwonend met Cindy en onze 3 zonen.
Ik ben werkzaam bij de Educatieve Distributie Groep (EDG) als accountmanager.

Na vele auto's gehad te hebben (Amerikaans, Frans, Duits, Aziatisch, Duits) heb ik sinds augustus een geweldige T5 2.3 estate uit 1994 met (slechts) 276.000 km op de teller (foto's probeer ik hieronder direct toe te voegen).
Altijd makkelijk voor het gezin en de hond of voor de sport (wielrennen en mtb-en).

Aan het exterieur en interieur wil ik niet direct grote veranderingen aanbrengen. Ok, een dakspoiler wordt gespoten en witte zijknippers zijn onderweg. Verder wil ik de T5 zo veel mogelijk origineel houden.
Wat ik heb veranderd zijn de achterlichten (nu V70 classic) en een eindstuk van ik meen een V70 AWD laten lassen. Deze kwam van de sloop, maar ik heb niet opgelet van welk model/type deze afkwam (van een dubbelloops in ieder geval).
De rubbers en bumpers lijken op de foto wit, maar in werkelijkheid zien deze er vrij netjes uit. Verwijderen van evt. deukjes en krasjes komt later aan de orde.

Technisch ben ik niet zo goed onderlegd, dus ik wil de auto door een deskundige laten nakijken (misschien iemand van hier?) op de volgende punten:
- keerring links (druppelt een beetje) en de koppeling (gaat zwaar). Lijkt me logisch hier in 1 keer 2 vliegen te vangen.
- turbo en alle bijbehorende items.
- bij het sturen naar links tikt er iets met grote regelmaat, alsof er iets aanloopt.
- wanneer ik de motor uitzet lijkt er een knikker gedurende 10 seconden van links naar rechts te rollen.
- de auto rijdt fantastisch, op de turbo na en het feit dat de toeren bij het schakelen (handbak) niet snel dalen vind ik een beetje vervelend.

Ik heb al wat namen van medeforummers gehad, die wel iemand wisten om naar mijn auto te kijken. Ik hoor natuurlijk graag wie er evt. bereid en erg handig is bij bovenstaande 'kleinigheden' en een indicatieve prijsopgaaf wil doen.

De T5 heeft me nog nooit in de steek gelaten en ik ben, ondanks de (kleine) reparaties en beurten die nog komen, van plan deze auto nog heeeeeel lang te rijden. Ik had 15 jaar geleden al een Volvo moeten kopen  ;D
Ik heb al veel aan het forum gehad en zal de verschillende topics met veel plezier blijven volgen.







2.3 T5 estate '94 (kleur 412)

)()()sT

Welkom op het forum!!!

Je hebt inderdaad goed gelezen, gelijk een heel verhaal over jezelf en de auto aangevuld met een paar foto's  :eusa_clap:

De auto ziet er zo op de foto oké uit, en de mankementjes zul je zeker wel kunnen verhelpen met hulp van hier!
Wat bedoel je met langzaam terugzakken van het toerental? Volgens mij is dat normaal bij deze auto....

Veel veilige kilometers!

Walvo

Hallo Joost,

Bedankt voor de reactie en het welkom.
Zal eerdaags de auto eens wassen en mooie foto's nemen, want deze vertekenen m.i. iets.

Bij het koppelen lijkt het of het gas blijft hangen en het toerental blijft dus te hoog met schakelen.
Hierdoor moet je na het schakelen een schok(je) goed opvangen met de koppeling. Dit lijkt mij niet zoals het hoort en gebeurt sinds kort.
(heb overigens behoorlijk wat ervaring met schakelauto's, maar niet eerder meegemaakt)
Misschien ergens vuiligheid? Maar waar dan te beginnen?
2.3 T5 estate '94 (kleur 412)

Scooby Doo

Hallo Daniël.

Eerst en vooral welkom hier. :eusa_dance:
Het kwaaltje dat je omschrijft  betreffende het effe in toeren blijven hangen heeft mijn T-5 soms ook. ik vindt in verhouding met veel andere auto's dat een 850 traag terugvalt in toeren, maar met momenten blijft hij inderdaad enkele seconden hangen, en gaat soms ook iets naar boven.

Vb: je ontkoppeld op 3000 rpm en de toerenteller springt naar 3250, blijft daar engeveer 2 seconden hangen en valt dan terug. Soms gaat hij niet naar boven en blijft ongever 2 seconden hangen op 3000 rpm. :eusa_wall: :eusa_wall:

ik vermoed dat je dit kwaaltje bedoelt? :eusa_think:

Heeft hij dit altijd of bij momenten?
:eusa_think:

Wat het juist is kan ik je niet mee helpen, maar de mijne heeft dit kwaaltje met momenten. heb me it ook al eens afgevraagd.

Veel plezier ermee in elk geval 8) 8)

Puppy Power!!!

Walvo

Hallo Scooby Doo,

Wat jij beschrijft is precies wat ik bedoel. Mijn T5 heeft dit op bepaalde momenten wel en vervolgens niet. Het lijkt er op dat het met de kou vaker voorkomt.
Wellicht dat het bij meerdere typen voorkomt en ik hoop dat iemand een oplossing heeft.
Ik kan me overigens niet direct voorstellen dat het een grote reparatie op moet leveren. Althans, dat hoop ik...
2.3 T5 estate '94 (kleur 412)

Ludo

alle 850's hebben dit 'traag terugvallend toerental'.
is al veel over geschreven, maar nooit een oplossing...
schijnt te maken hebben met de (trage) kloksnelheid van de ECU.


thuur

Citaat van: Ludo op 21-11-2006 21:53:49
alle 850's hebben dit 'traag terugvallend toerental'.
is al veel over geschreven, maar nooit een oplossing...
schijnt te maken hebben met de (trage) kloksnelheid van de ECU.



Volgens mij heeft het te maken met een onrein vacuumsysteem.

De klokpuls lijkt me uitgesloten. Een Bosch injectiesysteem kan per bougievonk de variabelen aanpassen. Dus zijn ze berekend (geinterpoleerd) of rechtstreeks uit de map gehaald. Snel zat lijkt me 8)

O, en welkom op het forum ;D

Gr ;)

Racingbrick

Citaat van: thuur op 21-11-2006 22:30:26
Citaat van: Ludo op 21-11-2006 21:53:49
alle 850's hebben dit 'traag terugvallend toerental'.
is al veel over geschreven, maar nooit een oplossing...
schijnt te maken hebben met de (trage) kloksnelheid van de ECU.



Volgens mij heeft het te maken met een onrein vacuumsysteem.

De klokpuls lijkt me uitgesloten. Een Bosch injectiesysteem kan per bougievonk de variabelen aanpassen. Dus zijn ze berekend (geinterpoleerd) of rechtstreeks uit de map gehaald. Snel zat lijkt me 8)

O, en welkom op het forum ;D

Gr ;)

Onrein?, je lijkt wel een Imam....

het kan nooit kwaad eens een aantal zaken na te kijken bij een wagen met die km stand.
Denk aan gaskleppenhuis, vacuum slangen etc, allemaal kleine zaken, maar kunnen eenwereld van verschil maken met het lekker en net niet lekker lopen.
Die knikker is wel een beetje vreemd.

Turbobiker

Citaat van: thuur op 21-11-2006 22:30:26
Volgens mij heeft het te maken met een onrein vacuumsysteem.

niet halal... ::)


Maar welkom op hete forum Daniël. Mooie wagen! Ik heb er ook zo één (Estate met blazer) en gebruik hem ook speciaal voor het gezin, de hond, wielrennen en mountainbiken ;)
De Tussenpaus

Ludo

Citaat van: thuur op 21-11-2006 22:30:26
Volgens mij heeft het te maken met een onrein vacuumsysteem.
Citaat van: Racingbrick op 21-11-2006 22:40:53
Denk aan gaskleppenhuis, vacuum slangen etc,
stappenmotor kun je ook nog toevoegen. 
maar dan moet de motor stationair ook slecht lopen, dat lees ik nergens.


ik ben benieuwd...  :evil:

elianmars

Welkom hier, Daniël!

Heb je misschien een Marc in de familie (heeft in Gouda gewoond, of woont er nog), zal nu een jaar of 36 zijn?

Walvo

Dat noem ik nog eens snelle respons. Allemaal alvast bedankt voor het meedenken.
De motor loopt erg mooi stationair, dus stappenmotor wellicht niet de boosdoener.
Die 'rollende knikker' na het contact uitgezet te hebben is inderdaad erg vreemd, duurt zo'n 5 tot 10 seconden. Ook maar nakijken of er niets los ligt onderin.
Al het vacuümgebeuren ook maar eens na laten kijken, want heb begrepen dat dat de turbo ook weer goed zal kunnen doen  :eusa_dance:
2.3 T5 estate '94 (kleur 412)

Walvo

Hallo Elianmars,

:eusa_think: Nee, ik heb geen Marc als familielid.
2.3 T5 estate '94 (kleur 412)

Fritzie

Daniel, welkom hier op het forum en bij het almaar uitdijend 850/V70 legioen.

Veel plezier en kilometers!!

roelandt5

hoi daniel

volgens mij heb ik jou zijn rijden deze week
aan de foto's te zien moet het haast wel (bloemstede in mb???)

verder welkom en veel plezier van de roffel

grt
roeland