chippen tot welke km stand?

Gestart door ronaldje, 21-11-2006 19:15:51

Vorige topic - Volgende topic

Freulig

Citaat van: b0nkolok op 21-11-2006 19:57:34
Onder het kopje 'remmen' vind je wat meer over de remcapaciteit van destandaard schijven en blokken van onze lievelingen. Bekend is dat die capaciteit eigenlijk een beetje onder de maat is. Nieuwere Volvo's hebben betere ankers R onder. Dus, verkijk je niet. Veiligheid gaat voor alles. Je weet nooit in wat voor verkeerssituaties je terecht komt en dan moet je vertrouwen op je ankers.
Ik vind tot 140 gaat het wel prima, maar daarboven is het wel eng: lijkt net of er even niets gebeurt.  En ze doen het maar 2x achter elkaar, dan zijn ze even moe,

RonnieDuck

Ronaldje

Chippen bij 215dkm is geen probleem! De mijne heb ik 5 maanden geleden laten doen op 240dkm en ik heb nog steeds de eerste turbo!

Remmen is zeker belangrijk, maar niet alles hoeft te gelijk. Gewoon zodra je nieuwe schijven of blokken moeten deze vervangen voor de grotere 302MM schijven welke onder de S/V70 zitten. Goede blokken doen een hoop!

Gewoon laten chippen, er even aan wennen en dan aan remmen gaan denken. Bij wie je moet chippen? Tja is genoeg over geschreven. Via de volvo850club kan je bij (een van) de beste je auto laten tunen voor 375,- euro.

Ik zeg,... DOEN!!!!!!!!!
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Eugene

Kun je remmen ook chippen? ;D

Chippen bij hoge kmstand is geen probleem. Mijne is gechipt bij 280k en doet het al bijna 5000km meer dan voortreffelijk. Ondanks dat is het nooit snel genoeg ;)

Zorg er wel voor dat je ontsteking, vacuumslangen etc. in orde zijn en dat er geen scheuren in de IC slangen zitten.

If it's not blown, it sucks...

Racingbrick

Citaat van: Emiel op 21-11-2006 20:07:40
Inderdaad, ik sluit me helemaal bij bOnkolok aan.  :eusa_clap:

Remmen van de 850 zijn ondermaats. Misschien dat je tov van je vorige auto vind dat ie goed remt?
De turbo modellen hebben dezelfde remmen (er zijn uitzonderingen) als bv. een 140 pk 850. Had met de standaard remmen regelmatig Tena momenten (= bah). Heb daarom snel andere schijven/blokken gekocht, Brembo Max 280mm + Pagid RS4.2. Dit was allemaal nog voor het chiptunen. Toen het steeds maar harder en harder ging heb ik 302mm schijven gemonteerd.

Chiptunen kan bij iedere kilometerstand.

Mijn 2 centen!

ps. meer info over Tena momenten? Johann weet er ook alles van... ;)

Ik moest op de autobahn in de ankers bij 245 op de klok en gps 239km/u.
Eh, ik had toen wel een vingerhoedje nat in de pantalon moet ik eerlijk zeggen.
De remmen zijn super ondermaats, in NL met 120 allemaal geen probleem, maar als je hem de vrije teugel geeft....

De achterste schijven waren trouwens meteen krom door de enorme energie die er doorheen moest.
Dus... er komen betere remmen op, trouwens, de mijne rijdt op Vialle LPI, en loopt daarom nog harder dan op benzine en is niet eens gechipt...
Chippie en remmen staan bovenaan op de lijst, hoger dan 17" velgen...

FelixB

Mijn 850R is vorig jaar gechipt met 232.000 km (nu 242.000 km op de teller).
Na het chippen werd de software nog even dynamisch, al rijdend, gecontroleerd, maar de 1e setup was al goed.

Voor mij heeft chippen 3 voordelen:
sneller (vooral bij tussenaccelleraties, waauuuuwww),
zuiniger (ALLEEN BIJ GELIJKE RIJSTIJL!) : 1/2 - 1 liter / 100 km
(bij 80 op de cruisecontrol bij wegwerkzaamheden zie ik vaak waardes van 6,5 liter of minder voorbijkomen = 1 op 15!!!)
Heb het gevoel dat het blok beter 'rond' loopt, nét alsof hij 'lekkerder in zijn vel zit'...

855R & C70 T5 cabrio automaat

Frans Harkema

Citaat van: FelixB op 22-11-2006 09:28:17
Heb het gevoel dat het blok beter 'rond' loopt, nét alsof hij 'lekkerder in zijn vel zit'...

Welnee, dat gevoel heeft z'n baas...... ;)

ronaldje

nog een vraagje

op de site van rica terecht gekomen zie ik dat een t-5 chippen
305pk opbrengt en een astronomisch koppel van 420nm
is dat echt zo of zijn het weer leuke verkoop praatjes
ik kan me nie voorstellen dat er met de orginele turbo zoveel uit tehalen is
ook wil ik weten of iemand dat daar heeft laten doen en of het klopt?
en of het dan heel blijft of moet je dan je schuur vol turbos leggen?

ik vraag dit omdat ik mn 850 wil laten chippen en er betrouwbaar mee wil kunnen rijden

groetjes ronald
850 t-5 1995  340gl 1988   360glt 1987
  214.000km      85.000km     168.000km

Turbobiker

Citaat van: ronaldje op 08-12-2006 23:05:34
nog een vraagje

op de site van rica terecht gekomen zie ik dat een t-5 chippen
305pk opbrengt en een astronomisch koppel van 420nm
is dat echt zo of zijn het weer leuke verkoop praatjes
ik kan me nie voorstellen dat er met de orginele turbo zoveel uit tehalen is
ook wil ik weten of iemand dat daar heeft laten doen en of het klopt?
en of het dan heel blijft of moet je dan je schuur vol turbos leggen?

ik vraag dit omdat ik mn 850 wil laten chippen en er betrouwbaar mee wil kunnen rijden

groetjes ronald

Mmm, lijkt me in dit geval niet juist inderdaad. Lukt misschien met een grotere turbo, maar dan nog niet zonder andere DP. 275-285 moet kunnen, maar eigenlijk ook niet zonder dikke DP. Daarna is de standaard 15g turbo wel aan zijn einde.

Betrouwbaar dan zit je nog iets lager er van uitgaande dat je wagen ook al op leeftijd is. 265 is dan waarschijnlijk wel mooi. Verder zijn de gegevens zoals RICA en ET ze opgeven in de regel wel betrouwbaar wat levenduur betreft (in ieder geval in de meeste gevallen...)
De Tussenpaus