vervangen klepstoters: nog de moeite en het geld waard?

Gestart door ineke, 24-11-2006 15:01:09

Vorige topic - Volgende topic

ineke

Zoals ik al eerder op dit forum jheb laten weten, tikken de klepstters van mijn 850 T-5 wel erg uitbundig. Intussen heb ik al twee oliewissels en een spoeling laten doen, maar het getik blijft en wordt eerder erger dan minder.

Nu denk ik er over om ze toch te laten vervangen maar gezien de prijs wil ik eerst graag bepalen of mijn motor nog genoeg in conditie is. Er is natuurlijk een omslagpunt waarop zo'n inverstering niet meer de moeite is.
Kortom, waar moet ik op letten, wat zijn de punten die ik (of de garagist) zou moeten controleren?

ineke

Eugene

Laat een compressietest doen, dat geeft de beste indicatie.

If it's not blown, it sucks...

kl64

Welke olie zit erin?
Probleem zit 'm volgens mij niet in klepstoters zelf.
Met een goede full synth 5w40 moet het volgens mij al een stuk beter zijn.

Racingbrick

Lijkt me ook, hoeveel heeft dat blok eigenlijk gelopen? als het niet te gek is zou ik het altijd doen.
Zoek maar eens een andere "goeie" T5, dat valt je nog tegen.

thuur

Volgens mij is het meest verstandige eerst een andere oliedikte te kiezen. Een tikkie dunner of dikker kan je "probleem" ook oplossen.

Als je toch nog twijfelt laat idd een compressietest doen. Maar wel volgens de regels zoals we ze hier op het forum hanteren ;D

Gr 8)

Ludo

thuur

ineke

De teller staat op ruim 381.000 km.
Er zat 5W40 in, nu 10W40, heeft niets geholpen.
En ik ben het getik zat!

Compressietest had ik zelf ook al gedacht. Verders niets anders?

Ludo, e.e.a. is gespoeld (heeft ook niet geholpen, lijkt eerder erger geworden) maar ik weet niet hoe dat spul heette, ik zal 'jouw' merk even doorgeven in ieder geval.

en Thuur, wat zijn de blijkbaar strenge regels van het forum in geval van compressietest? Ik zou jullie niet verdrietig willen zien tenslotte  ;D

ineke

Enno

Ik heb het spul er vanochtend ingegooid....

Thuur wat heb je na die 2000 KM gedaan?...Ik denk dat ik toch weer redelijk gauw moet gaan flushen......

en misschien wel een vol syntheet 5w40 er in gaan doen om  het probleem op te lossen....

By the way ;) opgraving van de week...

thuur

Ik heb uiteindelijk het volgende gedaan:

Citaat van: thuur op 11-05-2006 23:42:16
Je kunt de motor flushen, houd dan wel rekening met olielekkages en olieverbruik. Meestal is dit van tijdelijke duur (1 a 2000 km). Volg de aanwijzingen op de verpakking en vervang altijd het oliefilter.

Ook kun je proberen 2 a 3 dkm op goedkope olie te rijden en daarna een wissel met een half-syntheet. Beide keren het filter vervangen.

Ik heb beide methoden toegepast wegens een tikkende klepstoter: eerst flushen, dan goedkope olie+filter, na 2 a 3 dkm een half syntheet+filter. Het tikken is nooit meer zo erg als het was en na 3km is het blokje mooi stil. Wel had ik een olielekkage bij de oliepomp, maar tijdens de distributiewissel heb ik deze pakkingen (10 euro) mee laten vervangen.

Het tikken is (apart van de koude start) niet meer teruggekomen. Wat ik nog heb gedaan is korte stukken vermijden.

Gr 8)

Enno

Dus er is nog hoop ;)....

Zal eens kijken of ik dit weekend een filmpje kan maken.....

Aan trekkracht geen gebrek meer. Maar ik moet dus gewoon doorgaan met flushen & lange afstanden maken....

Tijd dat het zomervakantie wordt en ik een 4000 KM lange rit met de 850 kan gaan maken ;)...

Methode

Citaat van: Enno op 16-05-2008 17:41:36
Dus er is nog hoop ;)....

Zal eens kijken of ik dit weekend een filmpje kan maken.....

Aan trekkracht geen gebrek meer. Maar ik moet dus gewoon doorgaan met flushen & lange afstanden maken....

Tijd dat het zomervakantie wordt en ik een 4000 KM lange rit met de 850 kan gaan maken ;)...

Vergeet niet de trekhaak te monteren voor de.....  :eusa_whistle:
Eighthundredandfiftyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

zum Schluß das übliche Tralala

Enno

Citaat van: thuur op 16-05-2008 17:12:50
Het tikken is (apart van de koude start) niet meer teruggekomen. Wat ik nog heb gedaan is korte stukken vermijden.
Gr 8)

na dik 500 KM gereden te hebben heb ik vanochtend de auto gestart....

GEEN luid tikkende klepstoters.........komende weken wat minder korte stukjes rijden & de v70 dan maar inzetten voor de kortere stukjes....

Ludo

Citaat van: Enno op 18-05-2008 22:55:09

dat is een doordenkertje.  ;D

Enno

Citaat van: Ludo op 18-05-2008 23:08:29
Citaat van: Enno op 18-05-2008 22:55:09

dat is een doordenkertje.  ;D

Het is een en al piekeren ;).....maar als dit probleem weg is ;) ben ik heel gelukkig....

olieverbruik ook nihiel  over 600 KM (stevig doorgereden) ....dat biedt hoop.