Hoe roest te behandelen?

Gestart door Schnappi, 24-11-2006 20:22:16

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

Hi,

Misschien een stomme vraag maar hoe ken met het beste roest behandelen en verwijderen.

En bij welke temperatuur kan men roest verwijderen en opnieuw spuiten en lakken?

Het blijkt dat men motorkap aan de onderkant begint te roesten, waarschijnlijk in het verleden schade gehad of is dit normaal voor een volvo 850 van 11 jaar oud.

Groeten

thuur

Nee dat is zeker niet normaal :o

Wat je altijd moet doen is de roest verwijderen totdat je op 'gezond' metaal stuit. Dan een goede grondlak (er is ook 2-componenten grondlak te koop speciaal om roestvorming tegen te gaan). Goed laten drogen/uitharden en in de juiste kleur spuiten.

Lees de verpakkingen goed van de gebruikte stoffen.

Gr 8)

Schnappi

kan ik dit ook uitvoeren met deze buitentemperaturen of moet ik gaan wachten tot dat het weer zomer of in ieder geval warmer wordt buiten ( 20 graden).

welke merken moet ik kopen om dit tegen te gaan?

Groeten

CeeBee

De meeste producten verlangen een temperatuur van 15 graden of meer en dan vooral objecttemp.
V70N 2.5T AWD

Schnappi

bedankt voor de reacties, maar ik zou ook graag willen weten welke produkten het beste zijn voor het verwijderen van roest.

Alleen het probleem is bij de motorkap dat het bij de lasnaden zit, en hoe los je dit op, had trouwens ook al bij een auto demontage bedrijf (rima ) gevraagd voor een tweedehands motorkap, maar deze was al erg roze geworden (volvo is brandweerrood), mijn vraag is ook moet deze sowieso overgespoten worden of kan men deze kan nog polijsten.

Wat zou eventueel een nieuwe motorkap kosten, maar dit zal ik waarschijnlijk niet gaan doen want het zal wel boven de € 500 euro uitkomen.

Groeten

thuur

Citaat van: T5RED op 24-11-2006 21:04:28
bedankt voor de reacties, maar ik zou ook graag willen weten welke produkten het beste zijn voor het verwijderen van roest.

Alleen het probleem is bij de motorkap dat het bij de lasnaden zit, en hoe los je dit op, had trouwens ook al bij een auto demontage bedrijf (rima ) gevraagd voor een tweedehands motorkap, maar deze was al erg roze geworden (volvo is brandweerrood), mijn vraag is ook moet deze sowieso overgespoten worden of kan men deze kan nog polijsten.

Wat zou eventueel een nieuwe motorkap kosten, maar dit zal ik waarschijnlijk niet gaan doen want het zal wel boven de € 500 euro uitkomen.

Groeten

Roest weghalen: schuurpapier, staalborstel, slijpschijf. Als het maar weg is.

In de lasnaden: waarschijnlijk nabehandeld met lasnadenkit (a.k.a. carrosseriekit). Wegsteken (steekmes, grote schroevendraaier, Stanley mes), schuren en nieuwe kitnaad maken. De kit is te koop bij de automaterialenhandel.

Polijsten haalt vaak nog veel uit, maar dat hoeft zeker niet. Beetje ervaring (of even vragen of je een stukje mag doen ;)) helpt wel in deze.

Nieuwe kap kun je ook bij een plaatwerk-winkel kopen als artaparts of euro-autoparts. Beide .nl ;D
Spuitwerk zul je dan zelf moeten regelen.

Gr 8)

gerben kerkmeester

om een verweerde motorkap weer snel netjes te krijgen behandelen met jif kun je zo uit het keukenkastje halen. Dit is geen geintje hoor. daarna weer in de wax zetten.

ed

Je hebt ook middeltjes die roestrestanten omzetten in een harde substantie. Weet je zeker dat alle roest weg is voordat je eroverheen gaat met de grondlaag. Of het werkt weet ik niet zeker, heb er zelf nog geen ervaring mee.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 25-11-2006 19:06:11
Je hebt ook middeltjes die roestrestanten omzetten in een harde substantie. Weet je zeker dat alle roest weg is voordat je eroverheen gaat met de grondlaag. Of het werkt weet ik niet zeker, heb er zelf nog geen ervaring mee.

Klopt. Roestomvormer gaat een zinkverbinding aan met ijzeroxide. Na uitharding vormt zich een taaie laag die de zo roest stopt. Evengoed de losse deeltjes wegsteken voor het aanbrengen.

Ik heb er inmiddels ervaring mee en het werkt prima 8)

Gr ;)

Schnappi

Goedenavond, allemaal

Ben vandaag naar een doe het zelf zaak geweest en is gevraagd wat een goedkope oplossing is voor dit  probleem. Verkoper zei dat ik hammerite moet proberen.  de volgende stappen moest ik volgens hem uitvoeren.

Hammerite voor speciale metalen (hechtprimer)

1. roest weg krabben of schuren
2. ontvetten
3. drogen
4. Hammerite smeren en een paar uren in laten werken
5. daarna lakken of spuiten

Is dit goed of niet? :-\

Graag antwoord

Groeten

animalT5R

Citaat van: Red Venom op 25-11-2006 20:43:52

Goedenavond, allemaal

Ben vandaag naar een doe het zelf zaak geweest en is gevraagd wat een goedkope oplossing is voor dit  probleem. Verkoper zei dat ik hammerite moet proberen.  de volgende stappen moest ik volgens hem uitvoeren.

Hammerite voor speciale metalen (hechtprimer)

1. roest weg krabben of schuren
2. ontvetten
3. drogen
4. Hammerite smeren en een paar uren in laten werken
5. daarna lakken of spuiten

Is dit goed of niet? :-\

Graag antwoord

Groeten

Hammerrite geeft toch een ''hamerslag'' effect?
Als dit zo is,gaat het je nooit lukken om een mooi strak effect te krijgen op het te spuiten oppervlak.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Schnappi

het is trouwens voor de onderkant van de motorkap

denkweb

Geen grote roestbrokken?

Motorkap losschroeven en mee naar je garage of schuurtje nemen.

Belangrijkste ingredient: een hoop geduld.

Fles met ontvetter (terpentine, wasbenzine...etc.) en de schuur goed luchten tijdens het prutsen. Motorkap aan beide zijden met ontvetter schoonmaken, grove roest wegsteken, schuurpapier/staalborstel gebruiken tot blank metaal zichtbaar is. Blanke metaal met waterbestendig fijn schuurpapier naschuren.

Hammerite erop is dan een optie, anderzijds kan elke goede 2-componenten grondverf voor metaal gebruikt worden, er zijn ook middelen als spuitbus te vinden. Wat je er vervolgens overheen spuit als afwerking maakt eigenlijk voor de binnenkant van de motorkap ook niet echt uit... er is vast wel iets in een vergelijkbare kleur rood te vinden!!

Na het spuiten de verf/lak goed laten drogen en uitharden. Hierna de hele motorkap weer even goed ontvetten en monteren. Scharnieren een beetje invetten en de motorkap DIRECT goed in de was zetten.

Motorkap binnenbekleding terugplaatsen en klaar is kees!

Heb je vragen over welke materialen je het beste kunt gebruiken? Loop gerust eens binnen bij een willekeurig schadebedrijf voor de nodige tips... advies is ook door normaliter gratis!

Frans Harkema

Citaat van: denkweb op 26-11-2006 00:06:33
Fles met ontvetter (terpentine, wasbenzine...etc.)

Terpentine ontvet niet, integendeel. Waarschijnlijk zul je thinner bedoelen.

denkweb

Citaat van: Frans Harkema op 26-11-2006 11:36:32
Citaat van: denkweb op 26-11-2006 00:06:33
Fles met ontvetter (terpentine, wasbenzine...etc.)

Terpentine ontvet niet, integendeel. Waarschijnlijk zul je thinner bedoelen.

Heel goed opgelet! Ik bedoel inderdaad Thinner...