Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

FGG

Citaat van: grijzev70tdi op 04-05-2011 21:05:34
Citaat van: FGG op 03-05-2011 22:55:00
Citaat van: MICHEL306 op 03-05-2011 08:39:21
Helaas is er maar een oplossing om dat lampie uit te krijgen.......chippen!!  :eusa_dance: :eusa_dance:

gr M

Blijkbaar niet, want hij is alweer uit. ;)

Denk je dat je een goede reden hebt om te chippen......

Nope, niet dus.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FGG

Zo, de plannen voor komend weekend zijn iets bijgesteld: een weekend Noord Holland is een dag Noord Holland geworden. Dat geeft mij de kans om aanstaande zaterdag de V een poetsbeurt te geven. Dus aanstaande zaterdag wordt de poetsmachine tevoorschijn gehaald en gaan we eens kijken of we de Sandstone-kleur iets dieper kunnen krijgen.

Verder mag de V woensdag even naar de garage:
- Airco check
- Stuurbekrachtigingspomp monteren (eindelijk)
- Servicelamp resetten
- Stekkerdoos van de trekhaak controleren en bij niet functioneren vervangen

dus...

MICHEL306

Citaat van: elianmars op 03-05-2011 19:20:04
Citaat van: Taranis op 03-05-2011 07:43:34
Citaat van: elianmars op 02-05-2011 22:39:58
Citaat van: FGG op 02-05-2011 22:36:12
Citaat van: FGG op 22-04-2011 16:25:23
EGR af laten doppen.
Citaat van: elianmars op 03-05-2011 19:20:04
Citaat van: Taranis op 03-05-2011 07:43:34
Citaat van: elianmars op 02-05-2011 22:39:58
Citaat van: FGG op 02-05-2011 22:36:12
Citaat van: FGG op 22-04-2011 16:25:23
EGR af laten doppen.

Nadeel: lambdalampje kan gaan branden en dat gebeurde dus gisteren. En ben er nu al flauw van, 't lijkt net of ik in een witte 850 estate rijd die nog niet overgeschakeld is op LPG. :eusa_wall:

Dat gaan we dus binnenkort even terugdraaien, resetten en klaar. Liever een roetwolk achter me dan een brandend lampje voor me. :azn:

Nog niet eerder gehoord dat het lambdalampje gaat branden bij afgedopte EGR klep  :eusa_think:

Of het waar is weet ik niet, maar volgens de dealer destijds zijn de 2.5D's daar gevoeliger voor dan de TDI's. Andere software? Ik heb 'm om die reden ook bewust niet afgedopt.

Helaas is er maar een oplossing om dat lampie uit te krijgen.......chippen!!  :eusa_dance: :eusa_dance:

gr M

Volgens mij geldt dit alleen voor de 2.5D. Florian heeft een TDI. Die heeft normaal gesproken geen problemen met een afgedopte EGR-klep.

Nadeel: lambdalampje kan gaan branden en dat gebeurde dus gisteren. En ben er nu al flauw van, 't lijkt net of ik in een witte 850 estate rijd die nog niet overgeschakeld is op LPG. :eusa_wall:

Dat gaan we dus binnenkort even terugdraaien, resetten en klaar. Liever een roetwolk achter me dan een brandend lampje voor me. :azn:

Nog niet eerder gehoord dat het lambdalampje gaat branden bij afgedopte EGR klep  :eusa_think:

Of het waar is weet ik niet, maar volgens de dealer destijds zijn de 2.5D's daar gevoeliger voor dan de TDI's. Andere software? Ik heb 'm om die reden ook bewust niet afgedopt.

gr M

Volgens mij geldt dit alleen voor de 2.5D. Florian heeft een TDI. Die heeft normaal gesproken geen problemen met een afgedopte EGR-klep.

AHA , dacht dat dat met bouwjaar te maken had, het zijn allemaal tdi's toch?affijn lampie is uit....stiekum toch gechipped?:P

gr M

FGG

Citaat van: MICHEL306 op 12-05-2011 09:13:40
....stiekum toch gechipped?:P

Dan mag ie wel wat vlotter wezen dan ie nu is!  >:(

FGG

Zoals gepland gaan we vandaag de V70 poetsen. Het weer is goed: niet te zonnig en (nog) droog.

Ik zit even te denken of ik nog wat pics zal maken van 't gebeuren...

elianmars

Citaat van: FGG op 14-05-2011 10:36:45
Zoals gepland gaan we vandaag de V70 poetsen. Het weer is goed: niet te zonnig en (nog) droog.

Ik zit even te denken of ik nog wat pics zal maken van 't gebeuren...

Natuurlijk moet je er foto's van maken!

Of ben ik nu te laat?  :eusa_shifty:

elmarconi

Het weer is goed: niet te zonnig en (nog) droog.

Hmm, ik vindt 't anders behoorlijk zonnig...
--
Autogas Inside . . .

FGG

Citaat van: elmarconi op 14-05-2011 16:09:18
Het weer is goed: niet te zonnig en (nog) droog.

Hmm, ik vindt 't anders behoorlijk zonnig...

Het was een beetje raar weer vandaag: het ene moment leek 't alsof 't zou gaan regenen, het andere moment was het zonnetje heerlijk aan het schijnen. Toen ik bovenstaand postte was 't gewoon bewolkt en droog.

Citaat van: elianmars op 14-05-2011 16:04:25
Natuurlijk moet je er foto's van maken!

Of ben ik nu te laat?  :eusa_shifty:

Je gaat op je wenken bediend worden. ;)

Nou, daar gaat ie.

Wat hebben we allemaal nodig?

Van links naar rechts:
- handstoffer+goedkope washandschoen+velgenmiddeltje van Turtle om de velgen schoon te krijgen
- washandschoen en shampoo van Meguiars voor de wasbeurt
- Quik Detailer+klei om het opppervlak van een eerste reiniging te voorzien
- Poetsmachine (in dit geval een Bosch PEX270AE excentrische schuurmachine met regelbaar toerental
- lakpolish van 1Z
- polishpad voor de machine
- polishpad voor het handwerk
- polish&wax van 1Z
- poetspad voor de machine
- microvezeldoekjes
- en eronder een ranzige V70 :eusa_sick:

Niet in beeld:
- tuinslang
- emmer
- trekrubber
- leren zeem
- Motip poetsdoeken (hoewel, er ligt er 1 onder de machine)
- vaatdoekjes
- afplakband
- krukje

Stap1, velgen en kentekenplaten:
- het ergste vuil van de auto spuiten en even de velgen goed nat spuiten
- vervolgens de velgen inspuiten met de velgenreiniger
- daarna met de tuinslang erbij om de stoffer nat en gespoeld te houden het ergste vuil eraf boenen
- daarna met de tuinslang erbij om de handschoen nat en gespoeld de rest van het vuil verwijderen, met de handschoen kun je redelijk makkelijk tussen de spaken komen
- tijdens dit stadium heb ik de kentekenplaten met Dasty ingespoten om ze vervolgens met de velgenhandschoen schoon te boenen

Op de bovenste foto is goed te zien hoe schraal de V70 is.

Stap 2, wassen en drogen:
- emmer met water vullen en een half dopje Meguiars shampoo en vervolgens de auto met de handschoen wassen volgens het 1-emmer-systeem.
- na elke handeling eerst de handschoen buiten de emmer uitknijpen om vervolgens de handschoen in de emmer te dopen
- na het wassen de auto afspuiten
- droogtrekken
- droogzemen met de leren zeem
- sponningen drooggemaakt met de vaatdoekjes

Stap3, kleien:
- nieuwe klei, dus uit de verpakking gehaald en eerst maar eens goed kneden tot een mooie flexibele bol met een platte kant
- werkvolgorde: eerst de liggende delen (dak, motorkap), daarna de staande delen (voor- en achterschermen en portieren)
- het behandelen deel (niet te groot, dak gaat in 8 delen of zo) nat spuiten met Quik Detailer en vervolgens met de natte klei het vlak behandelen.
- zorg dat het oppervlak goed nat blijft, als de klei niet glijdt is het te droog, bijspuiten
- direct na het behandelen van een deel dat deel droog maken met een poetsdoek

Stap4, polijsten
- allereerst de daklijsten afplakken
- grote delen doe ik met de machine, kleine delen, zoals de raamstijlen, met de hand
- doe een aantal druppels polijstmiddel op de pad
- spuit het te behandelen deel (ongeveer gelijk aan het kleien) met de Quik Detailer
- poets het oppervlak met de machine op een niet te hoog toerental eerst in lengte, dan in de breedte, vervolgens diagonaal en uiteindelijk nog een keer in de lengte
- poets het behandelde deel direct uit met een poetsdoek

Op de eerste foto is te zien hoeveel ik per deel aan polijstmiddel op de pad doe (ik had al wat delen gedaan, vandaar de bevuiling van de pad). Zodra je meer gebruikt wordt 't een bende, is 't niet meer uit te poetsen en krijg je vlekken.
Op de laatste foto is goed te zien hoeveel vuil er van de lak af komt. :eusa_shifty:

Stap5, poetsen
- grote delen doe ik met de machine, kleine delen, zoals de raamstijlen, met de hand
- doe een aantal druppels poetsmiddel op de pad
- behandel de oppervlakten wederom in delen, met het poetsen kunnen de delen iets groter zijn (dak gaat bij mij van 8 naar 6)
- het aanbrengen van de was kan op een iets hoger toerental en alleen de lengterichting volstaat
- de was niet meteen uitpoetsen

Poets de hele auto, ga lunchen en poets vervolgens uit met de microvezeldoekjes. Het uitpoetsen moet gemakkelijk gaan, ga met een vinger over de was, als er een poeder achterblijft op je vinger is 't goed. Zo niet dan langer wachten óf je hebt te veel was gebruikt.

Ook hier: niet te veel!

En na het uitpoetsen is dit zo'n beetje het resultaat:

Ik ben begonnen om 10.45. Om 12.30 was de auto gewassen en klaar voor polijsten. Om 14.15 was de klus geklaard. Tijden zijn exclusief tevoorschijn halen en opruimen van de benodigdheden.

Maar omdat Marcel foto's wilde, het prachtig weer was en ik toch nog even wat dingetjes moest doen hebben we een leuke locatie opgezocht om wat extra foto's te maken. Het is de parkeerplaats van het ROC in Hengelo geworden:

Ira's reactie: "Wat is 't toch een ontzettend mooie bak!" :eusa_dance:

Al met al een nuttige dag. Ook nog de vervanger van de stuurbekrachtigingspomp kunnen reinigen met remmenreiniger. Helaas is het niet gelukt om de Columba's schoon te spuiten. Zat wel in de planning is alleen uitgesteld tot over 2 weken.

elianmars

Mooi werk, Florian!  :eusa_clap:

Mooie locatie voor de foto's ook.

henry classic v70

Zo Florian, dat ziet er weer schitterend uit!! :eusa_clap: :eusa_clap:
Dat noem ik nog eens eer van je werk, Ira heeft dan ook helemaal gelijk; is een ontzettende mooie bak, vooral de kleur ;D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

FGG

Citaat van: henry classic v70 op 14-05-2011 21:48:14
Dat noem ik nog eens eer van je werk, Ira heeft dan ook helemaal gelijk; is een ontzettende mooie bak, vooral de kleur ;D

Eigenlijk is de kleur minder eervol dan bv rood of wit. Als ik de witte had gepoetst, of nog beter de rode 323, dan had je pas écht eer van je werk.

Maar hij staat er weer redelijk bij. Helaas van korte duur: morgen naar Schoorl en Anna Paulowna, ma en di naar Wageningen, volgend weekend Groningen en dan is 't wel weer 1 groot vliegenkerkhof, vrees ik. :-\

UserID6342

Mooi geworden Florian en een geweldige plaat om foto's te maken.  Ziet er goed uit.

KIM

Citaat van: FGG op 14-05-2011 21:55:27
Citaat van: henry classic v70 op 14-05-2011 21:48:14

Eigenlijk is de kleur minder eervol dan bv rood of wit. Als ik de witte had gepoetst, of nog beter de rode 323, dan had je pas écht eer van je werk.

Maar hij staat er weer redelijk bij. Helaas van korte duur: morgen naar Schoorl en Anna Paulowna, ma en di naar Wageningen, volgend weekend Groningen en dan is 't wel weer 1 groot vliegenkerkhof, vrees ik. :-\

Ach, troost je met het gegeven dat het vliegenkerkhof ook van toepassing is op rood  ;D
Maar hij staat er weer fraai bij en Sandstone behoort echt wel tot de mooiere kleuren die Volvo heeft geleverd.

Wel een mooie fotolocatie trouwens; ik vind dat auto's en industrieele / architectonische omgeving erg goed samengaan.

The Saint

You didn't lie..

Prachtige foto's op gave locatie  8)
No shirt no shoes, no pinball

arjen850

Foto's zijn idd super te noemen, en die sandstone ziet er weer keurig uit, al zal het nooit een rode worden :evil: ;D