Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

maruska

kost ook weer een hoop geld, en met die km's moet je toch lang rijden voor het rendabel eruit is ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

henry classic v70

Ja dat is zo maar 10000 p/jr zit je al snel aan..
Inruil of particulier verkopen kost altijd geld en de investering van de installatie zou je hiermee wegstrepen.
Maar dat is een overweging die je moet maken, is de C70 in zeer goede staat van onderhoud en wat koop je ervoor terug. Wat voor groot onderhoud zit eraan te komen etc.
Allemaal rekensommen maar Florian kennende weet hij al wat het wordt...
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

maruska

mja, hij heeft dus al een keuze gemaakt schreef hij net.. dus benieuwd wat het dan wordt
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

FGG

Ok, het verlossende woord dan maar?

De keuze is gevallen op deze 2:

De C70 blijft.   :eusa_dance:

;D

Voordelen:

• Vergelijkbare investering
  • Ik had nog geen fiets (ook niet praktisch)
  • Elke dag dat Ira met deze tweewieler naar haar werk gaat bespaart 30km aan brandstofkosten (eurootje of 5 per dag, is toch 100 euro per maand of zo)
  • Ook ik zal meer op de fiets gaan doen
  • De C70 blijft

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

)()()sT

Mooi! En, de hobby die C70 T5 heet mag wat centjes kosten 8)

CarolineB

Citaat van: FGG op 23-07-2015 22:15:01

• Elke dag dat Ira met deze tweewieler naar haar werk gaat bespaart 30km aan brandstofkosten (eurootje of 5 per dag, is toch 100 euro per maand of zo)

100 euro gedeeld door 5 is 20 werkdagen. Dat is bijna het gemiddelde aan aantal werkdagen per maand.
Grapjas, denk jij nu echt dat Ira alle dagen gaat fietsen als er een auto voor de deur staat en het weer eens plenst?
Althans mij zou je zo gek niet krijgen als er een auto voor de deur staat.

GeertG

Toen ik begon te lezen dat de C70 eruit zou gaan fronste ik even mijn wenkbrauwen............
En terecht bleek hahahahaha  :D

Kogel is dus door de kerk, maar toch vraag ik me af waarom niet de investering voor een LPi-installatie? (die fietsen kunnen altijd nog ;))

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

FGG

Citaat van: GeertG op 24-07-2015 09:55:10
Kogel is dus door de kerk, maar toch vraag ik me af waarom niet de investering voor een LPi-installatie? (die fietsen kunnen altijd nog ;))

Citaat van: CarolineB op 24-07-2015 06:45:06
Grapjas, denk jij nu echt dat Ira alle dagen gaat fietsen als er een auto voor de deur staat en het weer eens plenst?
Althans mij zou je zo gek niet krijgen als er een auto voor de deur staat.

De fietsen zouden sowieso komen, hoe dan ook. Ik heb geen fiets en Ira's fiets is 14 jaar oud.
Nee, ze zal echt niet elke dag op de fiets gaan, maar alle dagen dat ze wel gaat scheelt het geld.
Investeren in een andere auto gaat met een vergelijkbaar bedrag gemoeid alleen zullen de kosten veel hoger zijn. Dan weet je zeker dat je élke dag met de auto gaat en verbruik je misschien 1:14 ipv 1:10, maar het gebruik van de fiets ligt significant lager.
Verder hopen we op deze manier meer op de fiets te gaan doen: dagelijkse dingetjes, zaterdags naar de stad, familiebezoekjes, etc. Alle kleine beetjes helpen.

Eerlijk gezegd heb ik LPG nooit overwogen, ik weet niet waarom niet. Ik denk dat ik toch eerder m'n geld in een andere auto zou steken dan LPG inbouwen in een C70 uit 99 met 2,5 ton op de teller. En ik weet ook niet of we een rendabele kilometrage ervoor zouden hebben. Met woon-werk komen we ergens tussen de 7000 en 8000 km per jaar, da's niet genoeg. Elke kilometer die we daarbuiten rijden gaat, indien mogelijk, met de Skoda.

GeertG

Citaat van: FGG op 24-07-2015 11:34:28

Eerlijk gezegd heb ik LPG nooit overwogen, ik weet niet waarom niet. Ik denk dat ik toch eerder m'n geld in een andere auto zou steken dan LPG inbouwen in een C70 uit 99 met 2,5 ton op de teller. En ik weet ook niet of we een rendabele kilometrage ervoor zouden hebben. Met woon-werk komen we ergens tussen de 7000 en 8000 km per jaar, da's niet genoeg. Elke kilometer die we daarbuiten rijden gaat, indien mogelijk, met de Skoda.

Ligt eraan hoelang je 'm nog wilt houden. ;)
Wanneer ik had geweten dat onze 850 zo lang zou blijven (hebben 'm inmiddels 4,5j) dan had ik gelijk LPi ingebouwd bij een auto uit '94 (met toen 255k). Nu spijt van en nu echt niet meer waard.....
Die C70 is het toch zeker waard ! (ondanks de 'weinige' km's....)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

FGG

Citaat van: GeertG op 24-07-2015 11:43:04
Citaat van: FGG op 24-07-2015 11:34:28

Ligt eraan hoelang je 'm nog wilt houden. ;)
Wanneer ik had geweten dat onze 850 zo lang zou blijven (hebben 'm inmiddels 4,5j) dan had ik gelijk LPi ingebouwd bij een auto uit '94 (met toen 255k). Nu spijt van en nu echt niet meer waard.....
Die C70 is het toch zeker waard ! (ondanks de 'weinige' km's....)
De C70 zal nooit hoge kilometrages gaan maken dus LPG is geen optie. Dat kost me €400 per jaar extra aan belasting en dat gat riij ik niet dicht met de LPG-prijs.

BBS

Gebruikte maar goede LPI gasinstallatie in leggen... Scheelt half geld in aanschaf.

Maar je hebt wel de voordelen ervan en je rijdt significant goedkoper in de maand. Ik heb het ook gedaan, heb er nog steeds veel plezier aan, al ruim anderhalf jaar zonder problemen...
Volvoloos....

FGG

Citaat van: BBS op 24-07-2015 12:54:55
Gebruikte maar goede LPI gasinstallatie in leggen... Scheelt half geld in aanschaf.

Maar je hebt wel de voordelen ervan en je rijdt significant goedkoper in de maand. Ik heb het ook gedaan, heb er nog steeds veel plezier aan, al ruim anderhalf jaar zonder problemen...

Kan zijn, maar goedkoper zal het niet zijn met ca. 10.000km per jaar. Zal er om hangen. Dan toch liever die fietsen, die moesten sowieso.

BBS

Citaat van: FGG op 24-07-2015 13:30:03
Citaat van: BBS op 24-07-2015 12:54:55

Kan zijn, maar goedkoper zal het niet zijn met ca. 10.000km per jaar. Zal er om hangen. Dan toch liever die fietsen, die moesten sowieso.
Ik was met 1300 euro klaar. Installatie, montage en afmelden. 
Wel had ik er een nieuwe kabelboom bij, leiding onder de auto en vulslang....
Én ik rij nog geen 15k per jaar ;)
Volvoloos....

Taranis

Citaat van: Emiel op 23-07-2015 20:39:14
1.8 is een prima blok, ditto voor de 2.0...waarmee je echt een vlotte auto hebt.
2.4 voegt weinig toe tov de 2.0, op het geweldige 5 cilinder geluid na dan.

Ben ik het toch niet helemaal mee eens: de 2.4 voegt langere versnellingen toe. Mijn vriendin rijdt een C30 2.0 maar op de snelweg word je wel een beetje kriegel van het hoogtoerige gedrag. Dan is een 2.4 fijner.

Verder is er weinig op aan te merken, er zit inderdaad best wel gang in dat gekke ding.

FGG

Citaat van: BBS op 24-07-2015 14:33:52
Ik was met 1300 euro klaar. Installatie, montage en afmelden. 
Wel had ik er een nieuwe kabelboom bij, leiding onder de auto en vulslang....
Én ik rij nog geen 15k per jaar ;)

We doen 't rekensommetje nog maar een keer, stel we rijden er nog 3 jaar mee door:

1300 euro voor LPG-inbouw
1224 euro extra aan MRB
Samen 2524 euro aan extra kosten

Op dit moment doet de C ongeveer 12.000km per jaar maar dat zal straks richting 10.000km gaan. Met een gebruik van 1:10 is dat dus 3000 liter benzine a 1,62 (laatste tankbeurt) maakt 4860 euro aan brandstofkosten.
Voor LPG ligt het verbruik iets hoger, zeg 1:9. Dus dan hebben we 3333 liter LPG nodig a 0,75 (opgezocht) en dat maakt 2500 euro aan LPG.
Het verschil: 4860 - 2500 = 2360. Dan mis ik nog een kleine 200 euro.
Komt nog bij het iets hogere onderhoud van een LPG-auto en de benzine die een LPG-auto verbruikt. En dan ga ik er van uit dat ik de C70 nog 3 jaar dus.

Dus doe maar niet...

Voor t gemak een litertje benzine voor 1,70 en een litertje LPG voor 70 cent. Met een gebruik van 1:10 verbruik ik dus elke 10km een euro minder