Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Citaat van: FGG op 31-03-2016 23:27:25

Citaat van: Dirk342 op 31-03-2016 22:52:06
maar verklaart de foutcode nog niet helemaal....

Hoezo?

Daar ben ik ook benieuwd naar. De XC heeft ook deze foutcode nadat ik de procedure kennelijk niet goed gevolgd heb. Dus een kwestie van timen en dan zou de foutcode niet meer terug mogen komen.

UserID6342

In mijn opinie duid de foutcode nog steeds op een defect of in de sensor zelf, of in een defecte CCVT unit (tandwiel dus van de uitlaat nokkenas)...  En niet zo zeer op een 'niet op tijd staande distributie' , al hoe wel het laatste ook niet echt bijdraagt natuurlijk.

In principe geeft een distributie die niet 100% op tijd staat namelijk geen foutcode.....

Taranis

Citaat van: FGG op 31-03-2016 23:27:25
Ik kan er nog steeds niet bij dat er 3 jaar lang en 50.000km verder nooit iets aan de hand is geweest en nu 't ding ineens niet meer op tijd staat. Dan had ie dat veel eerder moeten melden, toch.

Dat hoeft niet... bij mijn GLT is ie destijds versprongen  :-X

FGG

Citaat van: Dirk342 op 01-04-2016 06:08:02
In principe geeft een distributie die niet 100% op tijd staat namelijk geen foutcode.....

Lijkt me vreemd, omndat er wel een foutcode is die aangeeft dat de distributie niet op tijd staat...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

KIM

Citaat van: Dirk342 op 01-04-2016 06:08:02
In mijn opinie duid de foutcode nog steeds op een defect of in de sensor zelf, of in een defecte CCVT unit (tandwiel dus van de uitlaat nokkenas)...  En niet zo zeer op een 'niet op tijd staande distributie' , al hoe wel het laatste ook niet echt bijdraagt natuurlijk.

Juist wel bij dit systeem. De fout wordt namelijk geregistreerd door wat de nokkenas sensor vertelt over de positie van de nokkenas. Op basis hiervan wordt de verstelactuator aangestuurd om de gewenste waarde te krijgen. Indien er een te grote correctie dient plaats te vinden, zal dit resulteren in een foutcode.
Op dat moment klopt je timing wel maar is het verstelbereik onvoldoende geworden.

FGG

The story continues...

Een belletje gehad, de monteur had een flinke proefrit gemaakt en is ook even over de grens gegaan. Hij vond dat de C70 relatief weinig vermogen had en boven de 5000 toeren gebeurde er helemaal niets. Dat rijmt wel met mijn gevoel dat ik vond dat de C70 het laatste jaar toch minder vermogen had dan in het begin. Niet dat ie traag was, maar in plaats van vies snel was ie gewoo snel.
Terug in de garage heeft ie de bougies eruit gehaald om de compressie te meten, dit bleken non-turbo bougies te zijn die mij door een zekere TdJ zijn verkocht als een "Bougieset T5R/C70" voor 60 euri. Dus een set Bosch FR7DPP+ erin, voor 150 euro (!).
Ondertussen heeft de beste man de compressie gemeten, die was meer dan prima:

Starten en vreselijk beroerd lopen. Auto uitlezen: misfires op alle cilinders en geen signaal van één van de lambda-sondes.

Hij heeft alle punten op een rij gezet: bij de basis beginnen:

• Distributie op tijd
  • Ontsteking goed

Check op beide punten en volgens hem zou dan het échte probleem boven water komen. Die lambda-sonde zou dus de boosdoener kunnen zijn. Tijdens de proefrit is de storing van de nokkenas niet terug gekomen, dus dat lijkt goed.

Auto is daar gebleven en ik heb de witte service-V40 nog voor de deur staan. :-\

elianmars

Draai er originele Volvo turbo bougies in. Setje kost ca 80 euro.

Onze wagens zijn behoorlijk gevoelig voor (verkeerde) bougies.

FGG

Citaat van: elianmars op 01-04-2016 16:14:20
Draai er originele Volvo turbo bougies in. Setje kost ca 80 euro.

Onze wagens zijn behoorlijk gevoelig voor (verkeerde) bougies.

Maar zo verrot gaan ze er nietvan lopen, lijkt me.

FGG

Ik heb een beetje vreemd onderbuik gevoel. Ik heb geen verstand van techniek maar misfires op alle cilinders -> distributie niet op tijd... :eusa_doh:

Of klets ik nu onzin?  :eusa_eh:

KIM

Misfires krijg je niet in die mate bij een distributie die niet op tijd staat.
Als ie echt heel verkeerd staat krijg je ook een slechtere compressie en die ziet er heel goed uit.

Hoe is de staat van de bobines?

FGG

Citaat van: KIM op 01-04-2016 17:12:21
Misfires krijg je niet in die mate bij een distributie die niet op tijd staat.
Als ie echt heel verkeerd staat krijg je ook een slechtere compressie en die ziet er heel goed uit.

Hoe is de staat van de bobines?

Bobine 1 is vorig jaar vervangen, de rest is volgens mij goed. En die gaan ook niet van de ene op de andere dag kapot. Allemaal. Ineens.

Geen signaal van de lambda-sonde is natuurlijk niet goed. Feitelijk klopt z'n verhaal wel. Distributie en ontsteking zijn goed, dus komt het echte probleem boven drijven. Als de lambda niet werkt dan krijgt de compu verkeerde signalen met als resultaat een verkeerde brandstof-inspuit. Dat resulteert in een arme of rijke verbranding. Bij arm lijkt me dat je misfires kunt krijgen en een hele hete verbanding.

KIM

Zonder lambda signaal is er geen correctie op de inspuithoeveelheid. Bij een motor in optimale conditie zal dit niet uitmonden in een te rijk of te arm mengsel.
Als de sensor een verkeerd signaal afgeeft, kan dat wel. Als je wilt weten of de auto te rijk of te arm loopt, zou je moeten kijken naar de lange termijn brandstof aanpassing: dat is een van de parameters die je kunt uitlezen met diagnose apparatuur. Hij wordt ook wel LTFT (Long Term Fuel Trim) genoemd. Als deze waarde boven de 10% komt, heb je inderdaad een redelijk rijk of arm mengsel.

Je moet een mengsel trouwens aardig arm of aardig rijk maken om ontstekingsmissers te krijgen.

Bij de foutcodes van de misfires is trouwens ook opgeslagen onder welke condities dit heeft plaatsgevonden:
- Motortemperatuur
- Motor toerental
- Snelheid
en nog een paar zaken. Deze kunnen helpen bij het eventueel reproduceren van de storing of juist het lokaliseren.

elianmars

FGG

UserID6342

Als hij misfires heeft op praktisch alle cilinders, zitten de kabels dan wel aan de goede bobines ?  Bij een hoop misfires komt er automatisch ook een lambdastoring....

Edit: Bij 9 van de 10 is gebleken dat als er geen vermogen is bovenin, er toch iets niet goed zit met de distributie...