Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

toch wel thuur.
halveer de benzinedruk, moet je maar eens kijken hoe de motor reageert, draaiend op lpg.

thuur

Citaat van: Ludo op 20-12-2008 13:23:09
toch wel thuur.
halveer de benzinedruk, moet je maar eens kijken hoe de motor reageert, draaiend op lpg.

De benzinepomp staat de benzine toch gewoon rond te pompen als de motor op LPG draait? Oftewel: er komt geen benzine in de motor terecht.

Bij mijn weten zit er ook geen benzinedrukmeter in de auto, dus de ECU zal zich nooit aanpassen op basis van de druk. Wel op basis van de gemeten lambdawaarde, LMM signaal, TPS, etc.

Gr ???

Ludo

Citaat van: thuur op 20-12-2008 13:48:06
Bij mijn weten zit er ook geen benzinedrukmeter in de auto, dus de ECU zal zich nooit aanpassen op basis van de druk. Wel op basis van de gemeten lambdawaarde, LMM signaal, TPS, etc.

een drukmeter zit er inderdaad niet in, maar wel een drukregelaar.
bij een te lage brandstofdruk bv, zullen de gemeten waardes niet kloppen.
de ecu zal daarom gaan bijregelen (je rijd wel op lpg maar de berekening geld voor benzine) terwijl dat dus (omdat je lpg rijd) niet nodig is.
de benzinedruk is dus wel degelijk belangrijk, ook al rij je lpg.

thuur

Citaat van: Ludo op 20-12-2008 14:06:54
een drukmeter zit er inderdaad niet in, maar wel een drukregelaar.

De drukregelaar is mechanisch. Zodra de druk te laag wordt zal de regelaar het retourkanaal gaan afsluiten. Dit kan onmogelijk invloed hebben op het mengsel in de verbrandingskamer.

Citeer
bij een te lage brandstofdruk bv, zullen de gemeten waardes niet kloppen.

Welke gemeten waardes veranderen dan als de druk verhoogt of verlaagt ???

Gr :eusa_think:

Ludo

nou ik ben geen monteur.  ;D
maar als de druk, laat ons zeggen, zó laag is, dat er bv bijna geen benzine meer word toegedient, gaat de motor dan netjes verder draaien?.

doe gewoon de test:
Citaat van: Ludo op 20-12-2008 13:23:09

FGG

Ik ben benieuwd of jullie eruit gaan komen.

Even wat anders: vandaag op de heenweg naar Anna Paulowna viel me wel weer op dat ie toch weer hoog stationair draait, 1x zelfs bijna 1600 toeren. Vanavond op de terugweg was het weer mooi 800. ???

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FGG

De auto is gisteren een dagje bij vd Helm geweest. Die moest de auto even weer fijn afstellen voor de APK van vrijdag.
Vandaag even getest: hij loopt weer een stuk mooier op LPG, met name stationair en het overchakelen gaat nu zonder stotteren (was ongeveer 6x wel..niet..wel..niet..). Enige wat nog niet goed gaat is het moment van overschakelen. Vanmorgen na 6,9km bij normaal gebruik bij een buitentemperatuur van -4. Dat valt me nog steeds tegen.

Pluim voor vd Helm. Sinds de aanschaf en installatie van de LPG-installatie bij vd Helm drie jaar geleden is de auto ongeveer 3x terug geweest voor afstellen en onderhoud en hij heeft me afgezien van de inbouw nog nooit een cent in rekening gebracht. Allemaal onder het mom van "service". :eusa_clap:

Vanavond even OBD resetten zodat de foutcodes (lambdalampje) weg zijn. Misschien dat dat ook invloed heeft op het moment van overschakelen.

)()()sT

Heb je wel aangegeven dat je je verbaasde over de lange tijdsduur van benzine rijden?
Wat zeiden ze erover?
Zelfs bij LPi schakelt mijn auto al bijna na een halve kilometer om op gas met deze temperaturen.

FGG

Citaat van: )()()sT op 08-01-2009 08:29:11
Heb je wel aangegeven dat je je verbaasde over de lange tijdsduur van benzine rijden?
Wat zeiden ze erover?
Zelfs bij LPi schakelt mijn auto al bijna na een halve kilometer om op gas met deze temperaturen.

Ik heb 't aangegeven alleen hij heeft het niet kunnen testen. Bij vdHelm schakelde hij wel meteen over maar dat was in een verwarmde werkplaats. Zomers heb ik ook geen probleem, maar naarmate het kouder wordt duurt 't langer. Toen Ira gisteravond de auto heeft opgehaald duurde 't ook een km of 5, ook toen was de auto al weer redelijk koud (drie uur buiten gestaan).

Ik wacht nog even het resultaat van de OBD-reset af (die ik overigens niet vanavond kan uitvoeren).

DD

aan de hand van welke gegevens besluit de LPi installatie over te schakelen naar gas als brandstof? is dat koelvloeistof of olie temperatuur? En maakt die dan gebruik van orginele sensoren of zijn er extra sensoren geplaatst voor deze meting.

Als het bijvoorbeeld koelvloeistof is en de temperatuur wordt gemeten op het grote circuit dan kan het met deze kou natuurlijk heel lang duren voor dit gedeelte van het systeem op temperatuur is.

FGG

Citaat van: DD op 09-01-2009 10:52:15
aan de hand van welke gegevens besluit de LPi installatie over te schakelen naar gas als brandstof? is dat koelvloeistof of olie temperatuur? En maakt die dan gebruik van orginele sensoren of zijn er extra sensoren geplaatst voor deze meting.

Als het bijvoorbeeld koelvloeistof is en de temperatuur wordt gemeten op het grote circuit dan kan het met deze kou natuurlijk heel lang duren voor dit gedeelte van het systeem op temperatuur is.

De Mazda schakelt binnen 500m over.  :eusa_eh:

Ik zal die vraag eens aan Bennie (vd Helm) voorleggen.

elmarconi

Citaat van: DD op 09-01-2009 10:52:15

Uit de LPI-manual:
CiteerAlle LPI-auto's starten op benzine. Na de start zal de motor enige tijd op benzine
blijven draaien voordat er overgeschakeld wordt naar LPG.
Uitgangspunt van het LPI systeem is het omrekenen van de benzine-inspuittijd naar
een LPG inspuittijd. 
De door de benzine ECU berekende injectietijd wordt omgerekend naar LPG injectie
tijd. Deze strategie geldt voor alle bedrijfsomstandigheden dus ook voor de koude
start. Wanneer de benzine ECU mengselverrijking toepast, is deze hoofdzakelijk
afhankelijk van de temperatuur.
De belangrijkste argumenten voor verrijking tijdens warmloopfase bij benzine
motoren zijn:
  De verhoogde wrijvingsweerstand.
  Neerslag van brandstof op de koude cilinderwand en kleppen.

Voor LPG vervalt het laatste argument omdat het lage kookpunt zelfs bij koude motor
zorgt voor goede verdamping. De ingespoten hoeveelheid LPG zou bij overschakelen
op LPG tijdens de opwarmfase te groot worden hetgeen inhouden van de motor tot
gevolg kan hebben.
Daarom is het overschakelmoment afhankelijk gemaakt van de volgende gegevens:

De omgevingstemperatuur van de LPE (NTC-weerstand in de LPE).
  Het signaal van de λ-sonde.
  In sommige gevallen de motortemperatuur.

Omgevingstemperatuur

Een NTC-weerstand in de LPE meet de buitenluchttemperatuur. Deze parameter geeft
in combinatie met de eerder genoemde twee een betere bepaling van de temperatuur
van de motor.

Koude motor

Heeft de motor langer dan 3 uur stilgestaan, dan is de overschakeltijd alleen
afhankelijk van de omgevingstemperatuur en het afgegeven signaal van de λ-sonde.
Overschakeltijd duurt bij een koude motor langer dan bij een warme motor.

Voorbeeld:

Buitentemperatuur  Overschakeltijd
-20˚C > 240 seconden
  0˚ C  > 120 seconden
  20˚C     >   60 seconden
  40˚C  >   10 seconden

Warme motor

Motor heeft niet langer dan 0,5 uur stilgestaan. Vaste overschakeltijd.
Programeerbaar per applicatie meestal ± 5 seconde. λ-sonde heeft dan geen invloed.

Gedeeltelijk opgewarmde motor

De overschakeltijd is dan variabel tussen 5 seconden en de koude starttijd en wordt
beïnvloed door:

Buiten- en/of motortemperatuur.
Signaal λ-sonde.
Gebruikstijd van de motor in vorige rit.
Tijd van stilstaan van de motor.
Belasting in vorige rit (bijv. stationair draaien i.p.v. 120 km/u).
--
Autogas Inside . . .

FGG

FGG

Vandaag is de Roffel probleemloos door de keuring gekomen. De 4-gasmeting was even stoeien maar ook daar is het gelukt, in tegenstelling tot (de steekproef van) vorig jaar.
Enige aandachtspunten: voor de zomer de remblokken vóór vervangen en vóór de zomer de remslangen vóór vervangen.

Factuur was overigens wel €181,86. Da's dan wel weer behoorlijk wat geld voor een APK + een kleine beurt aan een auto waar eigenlijk dus niets aan mankeerde:

Omschrijving
Prijs
APK-keuring uitvoeren
28,00
4-gasmeting
5,00
Leenauto
10,00
Werkplaatstarief
60,00
Handrem rechtsachter stellen
0,00
Olie
58,68
Koelvloeistof
1,10
Ruitensproeiervloeistof
3,51
Klein materiaal
5,05
APK afmelden
4,11
Milieutoeslag
5,65

Ludo