Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FGG

Vanmiddag een bezoekje gebracht aan Bruins om een afspraak te maken voor het afstellen van de brandstofpomp en eventueel het vervangen van de riem.
Bruins gaf aan dat de riem eigenlijk alleen samen met de D-riem vervangen wordt, elke 120k dus. Ik gaf aan dat ze toch wel eens willen knappen en dat vaak 60k geadviseerd wordt. Hoe dan ook, donderdag mag de V70 naar Bruins, ze stellen iig de pomp af en ze kijken of vervangen nodig is. Als er wordt vervangen dan worden riem, pulley en looprollen vervangen. Geschatte kosten bij vervanging: ca. 240 euro!

Overigens gaf Bruins ook aan dat het stellen van de pomp bij een auto met een dergelijke km-stand (300k+) geen garantie is voor het verminderen van de rookpluimen bij vraag naar vermogen, de oorzaak daarvan zat 'm, volgens hem, meestal in het EGR-gedeelte en omdat te verhelpen moeten ze dieper graven en dan lopen de kosten behoorlijk op.

Ik schrok wel even van de prijzen van de onderdelen: riem, 58 euro, pulley, 53 euro en looprol, 73 euro! :o

Maar ja, zelf gaan shoppen voor de onderdelen en dan vervolgens hun de zooi laten monteren gaat natuurlijk niet lukken, en mijn gebruikelijke onderhoudsman heeft niet de apparatuur voor het afstellen van de pomp. Nou ja, het moet dan maar een keer...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

RRRRR_Ramon

De vervangings-interval van de pompriem is ook 60K.

Ik bedenk me nu dat mijn V70 daar ook alweer aan toe is. Maar ik maak me minder zorgen om deze riem dan die andere. Als deze breekt stopt de brandstofpomp en daarmee de motor, zonder schade dan. Ik vind het wel een erge korte interval, 60K...  :eusa_think: Heb zaterdag de riem nog bekeken, geen spoor van droogtescheurtjes of beschadigingen te zien aan zowel de binnen als buitenzijde.

Ik snap alleen het verhaal van Ronald niet helemaal over de pomppoelie die kleiner van omtrek zou worden. Ik kan me dat niet voorstellen. Dan zouden de krukastandwiel en de nokkenastandwielen (aan beide kanten van de kop) hier ook last van moeten hebben.

Weet iemand hier meer over?
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Taranis

Citaat van: RRRRR_Ramon op 07-09-2010 21:44:07
Ik snap alleen het verhaal van Ronald niet helemaal over de pomppoelie die kleiner van omtrek zou worden.

In ons geval was de poelie zo ver uitgesleten (nog nooit vervangen bleek later) dat het ding haast op splijten stond. Waarom de andere poelies daar geen last van hebben, geen idee... ik heb er later bij mijn V70 geen last van gehad, maar die heb ik ook maar goed 30.000 kilometer gereden.

FGG

Vandaag is de auto bij Bruins geweest. Om 11u gebracht, om 14u kon ie weer worden opgehaald. Wat hebben ze gedaan:


  • Riem brandstofpomp vervangen incl poelie en spanrol
  • Brandstofpomp afgesteld
  • Nieuw brandstoffilter geplaatst (filter had ik nog van de sleuteldag)


De factuur is dan wel weer even slikken:


  • Pompriem vervangen + afstellen: 61,60
  • Brandstoffilter vervangen: 16,80
  • Poelie: 49,00
  • Riemspanner: 57,50
  • Pompriem: 42,50
  • Diesel system cleaner ??? : 16,50

Opgeteld 243,90, beetje BTW erover: 290,24 !

Of 't een verbetering is dat zal nog moeten blijken. Ira heeft de auto opgehaald, geen problemen, en ik wilde net even weg en verrekt ie te starten. Zeker 20sec doorstarten, beetje gas erbij en toen wilde ie eindelijk. Ik hou 't er even op dat het filter nog wat lucht bevatte.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elianmars

Als het goed is, is het die 290 euro dik waard, Florian. De wagen zou veel lekkerder/mooier moeten lopen en bovendien ook wat zuiniger qua verbruik.

Een auto kost nou eenmaal geld  ;)

MICHEL306

Geld moet rollen, ik was 1300 euro kwijt dat was ook wel even slikken....maar je hebt er geen andere auto voor....in mijn geval is alles vervangen tot en met de poulies.....en nu al weer 30.000km verder....en geen enkel onverwacht onderhoud tot nu toe.

gr M

hathü

Mss is je diesel niet blij met zijn nw wielen en laat ie dat weten door tegen te sputteren. :eusa_think: 8)

Nu ff serieus,
Volgens mijn monteur is slecht starten heel vaak het gevolg van een ralle nokkenassensor.

FGG

Citaat van: hathü op 19-09-2010 13:53:59
Volgens mijn monteur is slecht starten heel vaak het gevolg van een ralle nokkenassensor.

Met de 'nieuwe' afstelling start ie weer gewoon goed, dat is 't dus niet.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FGG

Zomaar:



m'n broer vond 't nodig een foto te maken, gisteren.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elianmars

Mooie foto (en wagen), Florian!  8)

henry classic v70

Een blokjesgrille zou 'm zeker mooi staan......... :eusa_whistle: ;D
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

tackle

ik vind het wel mooi, deze gril in combi met die velgen.

)()()sT

En roofrail-loos  :eusa_drool:

Hoe is het nou met dat startprobleem?
En foto's van de S40? ;)

FGG

Citaat van: )()()sT op 14-11-2010 21:26:37
Hoe is het nou met dat startprobleem?

Valt me op dat ie de laatste (natte) dagen wat beroerder begint te starten...  :-\


Citaat van: )()()sT op 14-11-2010 21:26:37
En foto's van de S40? ;)

Die had ik niet bij me.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

thuur

Citaat van: FGG op 14-11-2010 22:21:27
Citaat van: )()()sT op 14-11-2010 21:26:37
Hoe is het nou met dat startprobleem?

Valt me op dat ie de laatste (natte) dagen wat beroerder begint te starten...  :-\


Maak eens een duidelijke foto van het voorgloeirelais + kabels. Zit voor de ECU kast, bij de ruitensproeiervloeistofreservoirvulhals.


Gr :eusa_think: