Niet meer starten

Gestart door Bilen, 25-11-2006 16:14:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bilen

Zo, ff de 850 frustratie van me afschijven >:(  Mijn wederhelft komt naar binnen snellen op donderdagochtend: "volvo ( 94'er 20v Glt  kombi) start niet." Gecheckt op benzine en vonk. Blijkt geen vonk te geven vanaf de bobine. Foutcode op A6 uitgelezen. 3-1-4  Nokkenassensor. Hier op dit forum gezocht en yep ook de code gevonden. Maar eerst (op advies van mijn garagist toch maar even de verdeelkap en rotor vervangen. Daarna de nokkenassensor door een ander (overigens geen nieuwe) vervangen: same problem. Zou kunnen dat deze óók al kapot was, want niet nieuw.
Toen op advies van diezelfde garagist de bobine-eenheid (gebruikte) voor 40 Euro met module vervangen: same problem : Zelfde foutcode.
Op advies van diezelfde garagist toch naar de volvodealer gefietst en maar een nieuwe nokkenassensor a raison van 136 euro gehaald. Nou ja, als 't dan moet. denk je dan:
Maar nog steeds start mijn 850 niet.
Ik heb intussen het drie-aderig stekkertje naar de nokkenassensor dat op een nokje samenzit met de kabel van de krukassensor. Deze verbiniding losgenomen en gekeken of er een puls kwam zodra de sleutel werd omgedraaid en dat lijkt zo te zijn op één van de buitenste contacten, de middelste staat continue spanning op.
Heeft iemand nog tips, want ik ben een beetje uitgepierd en wil mijn liefde voor Volvo die vooral stoelt op mijn ouwe amazone, niet door deze  :evil:bak laten verpesten.
   
Moet erbij zeggen dat starten ná het inbouwen van een nieuwe koppeling anderhalve maand geleden moeizamer ging, niet meer bij de eerste slag de motor aan. Eerst ff de startmotor gagagaga en dan pas liep de motor.
Ik lees ook hier dat het de sensor van de krukas zou kunnen zijn, die is namelijk los geweest bij het inbouwen van de nieuwe koppelingsset....maar geeft deze dan dezelfde foutcode?? 

spitsrijder

Hej bilen,

lopen de kabels van pos. sensors (nok- & krukas) niet te dicht langs elkaar en nog "vrij" genoeg om geen valse signalen op te pikken ?
En niet per ongeluk een kabel beschadigt met 't verv. van de koppeling?


Bilen

Dank alvast voor je meedenken, Spitsrijder.
Fijn dat er iemand reageeert, want ik ben het spoor wel enigszins bijster. Ik heb de stekkers beiden weer zo geplaatst zoals ze standaard via klemmetjes en een nokje op hun plek horen te zitten.
Als toegift om andere storingsbronnen nog uit te sluiten: er zit geen alarm, noch startonderbreking op de auto. Verder stel ik vast dat de bobine 1 simpele vonk geeft zodra je de sleutel in het contactslot weer terugdraait in de beginstand.....

spitsrijder

hhhmmm, vreemd meestal zijn de foutcodes vrij goed te vertrouwen waar je het in moet zoeken.
Zijn alle massa punten op bak/blok/carrosserie weer goed schoon, en vast gemonteerd?

Bilen

Hej,

Ik ben tot nog toe blind gevaren op die codes. Laatst nog een abs-sensormelding op het linkervoorwiel uitgelezen. Was inderdaad de krans vd abs gebroken.
Een maand geleden is er een nieuwe koppeling en een andere startmotor ingeplant. Dat resulteerde langzamerhand in deze sores,hoewel de startmotor vlotjes draait, startte ie niet als vanouds bij de eerste slag.
Overigens hing er destijds wel een vaccuumleidingetje los dat naar de stappenmotor gaat. dat is uiteraard accuut gefixt. Welke specifieke massapunten zou ik moeten controleren volgens jou? Krijg je dezelfde code 3-1-4 ook bij een defecte krukassensor? Daar zal een andere code voor staan, lijkt me.

Ludo

Citaat van: Bilen op 27-11-2006 18:30:53
Krijg je dezelfde code 3-1-4 ook bij een defecte krukassensor? Daar zal een andere code voor staan, lijkt me.

2-1-4.

thuur

De 2 massastrips aan de achterkant van het blok richting je schutbord spelen een rol in het startproces.

Heb je wel benzinedruk op je rail? Hoor je de pomp zoemen?


Gr ;)

spitsrijder

Hej Bilen,

Je hebt over een nieuwe koppeling, en een ANDERE startmotor.
Mag ik aan nemen dat de startmotor niet nieuw is?
'T it mischien een "long shot", maar 't zou kunnen zijn dat je
startmotor teveel V/A trekt, en daardoor tijdens starten niet genoeg overlaat voor ontsteking en andere rand apparatuur.
Ook connectie van de - pool van je accu naar de carrosserie goed checken/schoonmaken.
baat 't niet, schaadt 't zeker niet.

Bilen

Bedankt voor jullie reacties.Sorry, dat mijn respons wat langer duurde, ben pas sinds gisteren bij de garagist mee gaan kijken ivm mijn reguliere werk gedurende de week.
Inmiddels is het contactslot vervangen, de startmotor en alle sensoren doorgemeten, de massakabels gecheckt en schoongemaakt. etc etc. De foutcodes zijn gewist nadat alle voornoemde zaken waren losgeweest. Aanvankelijk gaf de obd weer een foutcode op de nokkenaspositiesensor en op de krukassensor. Omdat er mogelijk toch iets mis zou kunnen zijn gegaan met die andere startmotor (misschien vijlsel op de tandjes v/h vliegwiel) die startmotor nog eens uit en ingebouwd (ging al een stuk sneller dan eerste keer.....). Maar ook dat was niet aan de hand. En nu geeft die obd gewoon op alles stekkertjes 1-1-1. Alles oké!
Maar starten: ho maar. Nog steeds 1 enkele vonk als de sleutel tijdens het starten in de beginstand wordt teruggedraaid en that's it. De garagist heeft een aantal waarden (weerstand in de huidige krukassensor bijv.) gecheckt bij een volvodealer in de buurt. Ook daar kwam niks uit. De garagist vermoedt nu een probleem met de boordcomputer, vooral omdat die geen foutcodes meer geeft, terwijl de niet aanslaat. Alle info is welkom......Naast de garagist zit namelijk een sloperij...... daar zou ik 'm persoonlijk zelfs heen kunnen duwen. Is er nog hoop? ???

Bilen

Misschien dat iemand me kan zeggen waar ik een elektrisch schema kan vinden?? Dank alvast

italia

Citaat van: thuur op 27-11-2006 19:27:38
De 2 massastrips aan de achterkant van het blok richting je schutbord spelen een rol in het startproces.

Heb je wel benzinedruk op je rail? Hoor je de pomp zoemen?


Gr ;)

Heb je nog niet over deze punten gehoord. Heb je de Koppelingswissel zelf uitgevoerd of laten doen. Kan me zelf voorstellend dat deze twee massastrips vergeten worden bij hermontage. Ze zijn vast los/vast gemaakt net onder de bovenste motorsteun tegen het schutboard, kun je zo zien zitten als het goed is.

Bilen

Ik had de info al meegenomen in mijn checklist, deze week. Er zitten inderdaad aan de bovenachterkant links en rechts aan de achterbovenkant van het blok naar het schutbord 2 massastrips, die had ik al gecheckt en waren ok. Had ik niet expliciet benoemd in mijn vorige reactie....

spitsrijder

Hej Bilen ,

Al iets gevonden wat de oorzaak kan/zijn/was/is?

Bilen

 ::) Hej Spitsrijder, het lijkt echt op zoeken naar een speld in een hooiberg. na het resetten van het hele spul gaf ie dus hoopvol 1-1-1 op de odb, maar da's een dwaling, want hij vonkt gewoon niet vanaf de bobine. Het vermoeden is nu dat toch de centrale unit kapot is. In het hele circuit van de ontsteking is die unit nog niet vervangen..........  Vandaag wordt een andere unit geplaatst. De rest wat aannemelijk een probleembron zou kunnen zijn is al vernieuwd, de monteur is er quasi 100% zeker van,na herhaaldelijk overleg met een bevriende Volvodealer. Dat enthousiasme was er bij zijn eerdere 'oplossingen' ook al........Ik denk eerder aan een kabelbreuk of.............let's hope and pray...... de teller begint nu wel stevig op te lopen: nieuwe koppelingset, nieuwe koppelingsnemercilynder, rev. startmotor, bobine, nokkenassensor, krukassensor, contactslot, verdeelkap+rotor....en nu nog een unit......als sloper kan ik de dagwaarde al bijna in onderdelen vangen ;D  Wordt vervolgd!

Ludo

Citaat van: Bilen op 06-12-2006 08:45:44
..., want hij vonkt gewoon niet vanaf de bobine.

startonderbreker?.