Xenon in een 850/x70

Gestart door pwassink, 29-11-2006 19:56:11

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Paar pics van Xenon 6000k en de Conrad witte leds (4 stuks) met voetje BA15s:

Ben zelf tevreden over de kleur, zeker in vergelijking met het originele geel wat het was.

Turbo-Geek

Doen het idd prima !  Well done .....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

johan283

Citaat van: PEP op 20-06-2007 15:17:42
Wat bedoel je specifiek met verstrooien? Dat er aan de zijkant van de lichtbundel licht "ontsnapt" ofzo? Dat heb ik nu wel. Als ik langs geparkeerde auto's rij zie ik wel dat er "vreemd" (als in: viel me vroeger niet op) licht op die auto's komt. Heb er zelf totaal geen last van en borden en andere dingen zijn nu véél beter en sneller zichtbaar dan vroeger. Soms rij ik wel eens op de snelweg, tussen andere auto's in, en dan denk ik "joh wat een mooi verlicht wegenbord". Rij je er voorbij blijkt het gewoon van je eigen auto te zijn want bij het passeren blijkt het dan onverlicht te zijn. Mede daarom als extra controle de lampen laten controleren bij de dealer maar stonden gewoon precies goed. Ik neem aan dat op een lampencontrole apparaat de verstrooiing ook zichtbaar moet zijn?

Met verstrooing bedoelt hij dat het licht dat uit de koplamp komt geen scherp afgebakende bundel is. Immers de originele reflectoren zijn gemaakt voor halogeen lampen en niet voor Xenon lampen.  Xenon geeft gewoon meer licht, en dus wordt bundeling ook belangrijker.
Halogeen reflectoren "bundelen" niet zo goed als lens lampen. Dan krijg je echt van dat strooilicht, dat in het ergste geval medeweggebruikers verblind. Moderne xenon lampen zijn tegenwoordig dan ook allemaal met lenzen uitgevoerd

V70geRwin

Citaat van: Turbo-Geek op 30-11-2007 18:51:08
Doen het idd prima !  Well done .....

En ze lijken op de foto nog iets blauwer dan ze in het echt zijn...

pwassink

Citaat van: johan283 op 30-11-2007 19:38:40
Citaat van: PEP op 20-06-2007 15:17:42
Wat bedoel je specifiek met verstrooien? Dat er aan de zijkant van de lichtbundel licht "ontsnapt" ofzo? Dat heb ik nu wel. Als ik langs geparkeerde auto's rij zie ik wel dat er "vreemd" (als in: viel me vroeger niet op) licht op die auto's komt. Heb er zelf totaal geen last van en borden en andere dingen zijn nu véél beter en sneller zichtbaar dan vroeger. Soms rij ik wel eens op de snelweg, tussen andere auto's in, en dan denk ik "joh wat een mooi verlicht wegenbord". Rij je er voorbij blijkt het gewoon van je eigen auto te zijn want bij het passeren blijkt het dan onverlicht te zijn. Mede daarom als extra controle de lampen laten controleren bij de dealer maar stonden gewoon precies goed. Ik neem aan dat op een lampencontrole apparaat de verstrooiing ook zichtbaar moet zijn?

Met verstrooing bedoelt hij dat het licht dat uit de koplamp komt geen scherp afgebakende bundel is. Immers de originele reflectoren zijn gemaakt voor halogeen lampen en niet voor Xenon lampen.  Xenon geeft gewoon meer licht, en dus wordt bundeling ook belangrijker.
Halogeen reflectoren "bundelen" niet zo goed als lens lampen. Dan krijg je echt van dat strooilicht, dat in het ergste geval medeweggebruikers verblind. Moderne xenon lampen zijn tegenwoordig dan ook allemaal met lenzen uitgevoerd

Mag ik het hier niet helemaal mee eens zijn ?   :eusa_think:

De stelling dat de refector anders zou moeten zijn dan voor een halogeen is niet geheel juist.
De H1 Norm bepaalt immers exact waar de lichtopbrengst ten aanzien van de voet precies uit moet komen.
Dit is voor een goede xenon echt niet anders als voor een goede halogeenpit.
(Tevens de reden dat een 5 Eurolamp met vaak een scheve gloeidraad ook een " bijna goed"  lichtbeeld kan geven )

Lensverhaal klopt ook niet helemaal, een moderne lenslamp is een totaal andere lamp als datgeen er in en alter1 volvo850 neus steekt. Bij die originele lamp is het glas ook deels bepalend voor de bundeling. dit icm de reflector overigens .

Wel veel verstrooing kan je krijgen met erg smerige  OF gehavende lampglazen.
En daar kan dus ook een goede xenonlamp niks meer mee, de ongewenste lichtbreking (lees strooilicht) treedt dan op door de beschadigingen of het vuil op het lampglas.

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Snellebaksteen

Hmmm, het feit dat ik vorig jaar nieuwe koplampglazen heb gemonteerd maakt het dus aantrekkelijker om Xenon aan te gaan schaffen. Ik denk dat ik binnenkort eens zo'n heel goedkoop chinees setje aanschaf. Dan kan ik voor onder de 150 euro klaar zijn. Ik zal uiteraard wel even laten weten hoe het bevalt.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Turbo-Geek

Weet je het wel zeker ? Volgens velen alhier is Xenon NOT DONE op een 850 .......

Scooby Doo

Citaat van: Turbo-Geek op 01-12-2007 11:58:34
Weet je het wel zeker ? Volgens velen alhier is Xenon NOT DONE op een 850 .......

So???????? Het is toch jouw auto. Of niet soms??? :eusa_think:
Volgens anderen is het ook NOT DONE om V70 achterlichten te steken in een 850. :eusa_whistle:
Puppy Power!!!

BenC70ES

Citaat van: Scooby Doo op 01-12-2007 12:14:18
Volgens anderen is het ook NOT DONE om V70 achterlichten te steken in een 850. :eusa_whistle:

Dat is juist heel mooi!  8)   Eerste wat ik zou doen als ik een 855 had.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Volvo Felipe

Inderdaad, de lichten van een V70 classic zijn veel mooier dan die van een 855.
En Xenon in de originele lichten vind ik niet zo mooi, als je nu Chroom of zwart moest hebben wel.

.. 8)

Turbo-Geek

Misha

Citaat van: Turbo-Geek op 01-12-2007 15:29:21
C70 classic ?
Ja ?
C70 van het vorige model, zeg maar ?
Heeft originele heldere lampen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

SIPS Master

Citaat van: Scooby Doo op 01-12-2007 12:14:18
Citaat van: Turbo-Geek op 01-12-2007 11:58:34

So???????? Het is toch jouw auto. Of niet soms??? :eusa_think:

Not done??? Je hebt 10x meer licht dan met die standaard lampen en het staat nog mooier ook. Zeker met heldere koplampen.

Ik heb ze er al een jaar in zitten en ben erg tevreden.
Up the Irons!

Ludo

Citaat van: SIPS Master op 01-12-2007 21:15:32
Je hebt 10x meer licht dan met die standaard lampen en het staat nog mooier ook.

10x, dat is wel een beetje overdreven.
en over mooier zijn de meningen ook verdeeld...  :P

;D

Barry_C70

Citaat van: Ludo op 01-12-2007 23:37:42
Citaat van: SIPS Master op 01-12-2007 21:15:32
Je hebt 10x meer licht dan met die standaard lampen en het staat nog mooier ook.

10x, dat is wel een beetje overdreven.
en over mooier zijn de meningen ook verdeeld...  :P

;D

You tell me:

Clear headlights with 6000K

and its more like 7x more light ;)