Temperatuurmeter

Gestart door topcat, 19-12-2006 14:02:20

Vorige topic - Volgende topic

topcat

De temperatuurmeter van m'n T-5 doet eigenlijk al best wel een tijdje raar. Ten minste; ik ga er van uit dat de meter mooi in het midden moet hangen. Na een minuut of tien rijden is dat ook wel zo, maar zodra ik op de snelweg zit dan wil de meter gaan dalen tot ongerveer een kwart. Is dat normaal? Als ik weer in de bebouwde kom rij dan gaat ie weer naar het midden. Ik maak me eigenlijk geen zorgen, maar ik lees hier vaak verbaasde reacties op de intrigerende foto's die hier wel eens worden geplaast van dashboards die op dat moment een kilometer per uur-stand aangeven van ver boven de wettelijke toegestane snelheid met daarbij een temperatuurmeter die niet geheel in het midden hangt. Voor de duidelijkheid; als ik hem op zijn donder geef  :eusa_shhh: dan doe ik dat pas na een kwartier warmrijden...

gr. Thomas

Johann

Thermostaat vervangen. Lijkt er op dat ie open blijft staan.

Schnappi

naaldje mag soms iets dalen maar zeker niet veel, hangt ook af hoe hard je rijdt op de snelweg.

ief

Hmmm, normaliter staat bij mij de naald idd op 3 uur zeg maar, maar de laatste weken staat ie met name op de snelweg ook op zeg maar 4 uur. Bij stationair draaien komt ie weer op 3 uur. Nu had ik het vermoeden dat ook mijn kachel niet meer heel erg warm wordt...maw...thermostaat vervangen idd?
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

GeertG

Vanochtend ook opgevallen dat temp.meter niet 'boven 4 uur' uitkomt. Heb dus maar niet te hoog in toeren gereden. Van die 20 minuten woon-werk verkeer werd ie vanochtend dus niet echt warm (en nou was het wel vies-koud vanochtend). Wel effe in gaten houden dus.....
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

J. Hoeksema

Heb ik ook gehad en ook een tijdje mee doorgereden, waarschijnlijk wordt het euvel steeds erger?  :-\
Gewoon een nieuwe thermostaat halen bij de Volvo dealer voor 19,- incl. BTW en vervangen dat ding, echt super simpel en je ben er meteen vanaf.  ;D

http://www.volvospeed.com/Repair/thermect.htm

topcat

Euvel wordt inderdaad erger! Ga nieuwe thermostaat regelen. Bedankt voor de tip en de link.

gr.
Thomas

S. Brouwer

Ik heb laatst een nieuwe thermostaat geplaatst maar nog blijft mijn meter iets onder 3 uur aangeven.

Nu vertrouw ik de meter ook niet helemaal want soms werkt die helemaal niet.

Hoe kan ik het beste controleren of het goed zit met de water temperatuur?

)()()sT

Citaat van: S. Brouwer op 28-12-2006 11:20:45
Ik heb laatst een nieuwe thermostaat geplaatst maar nog blijft mijn meter iets onder 3 uur aangeven.

Nu vertrouw ik de meter ook niet helemaal want soms werkt die helemaal niet.

Hoe kan ik het beste controleren of het goed zit met de water temperatuur?

Goh raar... Maar voor iedereen waarbij ie op de snelweg naar vier uur (of later ;)) daalt raad ik aan de thermostaat te vervangen. Bij mij (en pa na vervanging) staat ie na 5 minuten horizontaal, of het nou 25 graden is of -5  8)

Misschien kun je de temp. meten door voorzichtig de dop eraf te draaien als ie warm is en een thermometer in het reservoir te steken, of is dat geen goede referentie?

pwassink

Citaat van: )()()sT op 28-12-2006 11:38:49

Misschien kun je de temp. meten door voorzichtig de dop eraf te draaien als ie warm is en een thermometer in het reservoir te steken, of is dat geen goede referentie?

Nope geen optie.

Koelwater onder druk kookt pas bij een hogere temperatuur (denk aan snelkookpan)
met de dop van het reservoir is het kookpunt onder atmosferische druk echt 100 graden en geen graad meer. ook raakt t al veel warmte kwijt en is het tankje een expansievat, oftewel alleen dat koelwater wat onder die temperatuur even "teveel" is komt daar terecht.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Basbb

Ik heb hetzelfde probleem met de temperatuur, volgens mij heb ik elders daar pas nog iets over gepost. Binnenkort bij mijn auto ook een nieuwe thermostaat.

Probleem wordt bij mij ook erger, als het nu beetje koud is, rond 0 graden, blijft ie eerder op 5 uuur hangen. Wanneer het wat warmer is, is het stuk beter. Echter benzine verbruik blijft dan ook erg hoog.
s70 2.5 20v aut

Eugene

Citaat van: GeertG op 28-12-2006 08:30:35
Vanochtend ook opgevallen dat temp.meter niet 'boven 4 uur' uitkomt. Heb dus maar niet te hoog in toeren gereden. Van die 20 minuten woon-werk verkeer werd ie vanochtend dus niet echt warm (en nou was het wel vies-koud vanochtend). Wel effe in gaten houden dus.....

Ik heb de auto zelfs bij deze temperaturen op "3 uur" staan na nog geen 3 km, en dat is ongeveer 5-6 minuten gok ik. Als ie na 20 minuten nog neit op temperatuur is, denk ik dat je termostaat gewoon kapot is. Een nieuwe kost nog geen 2 tientjes.

If it's not blown, it sucks...

Ludo

de temperatuursensor ook vervangen?.

S. Brouwer

Citaat van: Ludo op 28-12-2006 12:03:06

we hadden nog zo'n sensor liggen. kwam uit een blok waarvan de drijfstang gebroken was. dus ga er vanuit dat die sensor goed is.

kost zo''n sensor eventueel nieuw? en is die te halen bij bijv. brezan oid.

edit: kan een thermosstaat er verkeerd om in zitten? bedoel niet onderste boven maar gedraait..

J. Hoeksema

Citaat van: S. Brouwer op 28-12-2006 12:07:30
Citaat van: Ludo op 28-12-2006 12:03:06

we hadden nog zo'n sensor liggen. kwam uit een blok waarvan de drijfstang gebroken was. dus ga er vanuit dat die sensor goed is.

kost zo''n sensor eventueel nieuw? en is die te halen bij bijv. brezan oid.

edit: kan een thermosstaat er verkeerd om in zitten? bedoel niet onderste boven maar gedraait..

Ja dat kan, op www.volvospeed.com staat het volgende:
Notice the little bleeder/swivel valve on the top of the thermostat, ensure when you put the new thermostat in that the little bleeder valve is facing forwarder. (hoogste punt van het thermostaathuis, aangezien deze een beetje gekanteld geplaatst is.)