X toeren bij 120/uur?

Gestart door Reddevil, 25-12-2006 13:42:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MUKKES

Citaat van: Ludo op 25-12-2006 15:38:38
Citaat van: MUKKES op 25-12-2006 15:30:37
herinner van mijn `99 mondeo dat deze rond de 3000rpm zat, maar ik weet niet hoe dat zit met een 850 TDI
een diesel draait toch minder toeren als een benzine. ???

m'n T-5 doet zowat 2400 toeren dacht ik, lpg, gechipt 350pk. :evil:

Toch deed mijn mondeo rond de 3000rpm, maar een 1.8TD kun je toch eigenlijk niet vergelijken met een 2.5?

mijn vrachtwagen zit bij 80 kmh rond de 1400 rpm   ;D

Reddevil

Citaat van: Scooby Doo op 25-12-2006 18:59:27
850 Estate T-5  2,0    210 PK   handbakje      2900-3000 rpm.
Oh ja, 't is ne 96er (MY 97)

Greetz. Oh ja een 850 rijdt veel aangenamer en baanvaster, stiller, ... dan een 40.

Is me door meerdere Volvo kenners en mechaniciens gemeld.

Succes

Kenny

Mmm ik had wat verwacht dat de rpms een stuk lager zouden liggen. Jij hebt met je T5 70 pk meer maar toch maakt je motor maar een paar 100 rpms minder. Misschien moet ik me niet zo focussen op rpms en tegen die tijd maar echt een ritje maken. Zag zelfs een gechipte R voorbij komen met 350 pk @ 2500 toeren.



Citeer

Dat is de grootste produktiefout aan een S/V 40, dat een of andere idioot daar een Volvo logo wou ophangen. They call it Volvo but it in reality it is a piece of ...... :eusa_wall:

Wou er eentje voor mijn moeder, maar na zo veel negatieve reacties is het een Golf geworden (850 was te groot).

Dat van die renault diesels wist ik, maar zijn de s40s verder ook zo slecht? Ik kan een engels betrouwbaarheidsonderzoek herinneren wat betref 2de hands autos waar de jappen allemaal bovenin stonden en de 2e europeaan de volvo s40 was!

MUKKES

er ligt toch een renault diesel in de v40?

-D©©©L-

Met de R (B5234T5 blok + automaat) vanavond ff nagezien.

@50 km/h - 1500 rpm
@80 km/h - 1850 rpm
@120 km/h - 2500 rpm

Ja, de bakken van 850's met Turbo blokken zijn anders;
Koppelfactor van de koppelomvormer en de eindreductie.
De voor de 2.0 NA en Turbo toegepaste bakken wijken op deze punten ook af.

BenC70ES

Het gaat je toch helemaal niet om de toeren maar om het geluid  ???

Neem maar aan dat de S40 2.0 veel luidruchtiger en veel minder aangenaam klinkt dan een benzine 850 of X70.

Het geluid was bij testen ook één van de minpunten van een S40 2.0...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Derks

Het aantal toeren wat een motor maakt lijkt me niet het belangrijkste in je geluidsvraagstuk.
Een 850 heeft een hele andere motor, en een andere isolatie. Ik heb maar een paar kilometer in een S40 gereden, maar het kan me goed voorstellen dat deze bij  2000 RPM meer herrie maakt dan een 850 bij 5000.



Gr derks

edit: een beetje het zelfde als benc70

Tranquilo850

Mijn 850 GLE 2.5 10V maakt bij 120 2750 tpm, bij 130 3000tpm.

Rijd zelf ook vaak in een V40 2.0T Sports Edition automaat en ik vind dit toch zeker geen verkeerde auto. De zit is wat krapper en hij voelt iets minder solide aan, maar ik vind hem er in deze uitvoering wel goed uitzien. Toch ben ik altijd weer blij als ik in mijn 850 stap, als deze rijdt tenminste.. 

Reddevil

#22
De vergelijking tussen een ongechipte en gechipte T5/R had ik nog willen maken, maar iets zegt me dat er op dit forum niet zoveel ongechipte T5/R volvos te vinden zijn :)
Maar de boodschap is nu al duidelijk, rpms niet zaligmakend. Ik had ook nog willen vragen of er uberhaupt iemand zijn motor nog beter geisoleerd zou hebben maar volgens mij wil je dat helemaal niet met die verslavende roffel!

Citaat van: Tranquilo850 op 26-12-2006 10:05:41
Mijn 850 GLE 2.5 10V maakt bij 120 2750 tpm, bij 130 3000tpm.

Rijd zelf ook vaak in een V40 2.0T Sports Edition automaat en ik vind dit toch zeker geen verkeerde auto. De zit is wat krapper en hij voelt iets minder solide aan, maar ik vind hem er in deze uitvoering wel goed uitzien. Toch ben ik altijd weer blij als ik in mijn 850 stap, als deze rijdt tenminste.. 

En qua rpm en geluid? Vind je het geen rammel/ herrie bak vergeleken met je roffel?

MUKKES

 :eusa_think: ben ik nu gek?

gechipt of niet, je toerental bij een bepaalde snelheid veranderd toch pas als je iets aan de aandrijflijn of bande/velgenmaat veranderd???

Reddevil

Citaat van: MUKKES op 26-12-2006 10:56:04
:eusa_think: ben ik nu gek?

gechipt of niet, je toerental bij een bepaalde snelheid veranderd toch pas als je iets aan de aandrijflijn of bande/velgenmaat veranderd???

Hmm, mijn redenatie was dat je de luchtweerstand (+ beetje banden) bij 120 km/u een bepaalde kracht op de auto uitoefent. De motor moet daarvoor werken om deze op te heffen zodat je vooruit komt en die snelheid kunt rijden.  Stel de kracht die nodig is om 120 te rijden is 70 pk. Nemen we eerst een ongechipte T5 die ongeveer 220 (?) PK ontwikkeld bij 6500 rpm. Stel bij 2500 rpm levert dezelfde T5 pakembeet 75 pk, net genoeg om 120 te rijden. Stel we chippen de T5 tot 275 pk , dan zal hij al bij 2200 rpm dezelfde 75 leveren, waardoor je dus met minder rpm dezelfde snelheid kunt rijden.

MUKKES

#25
Citaat van: Reddevil op 26-12-2006 11:02:05
Citaat van: MUKKES op 26-12-2006 10:56:04
:eusa_think: ben ik nu gek?

gechipt of niet, je toerental bij een bepaalde snelheid veranderd toch pas als je iets aan de aandrijflijn of bande/velgenmaat veranderd???

Hmm, mijn redenatie was dat je de luchtweerstand (+ beetje banden) bij 120 km/u een bepaalde kracht op de auto uitoefent. De motor moet daarvoor werken om deze op te heffen zodat je vooruit komt en die snelheid kunt rijden. Stel de kracht die nodig is om 120 te rijden is 70 pk. Nemen we eerst een ongechipte T5 die ongeveer 220 (?) PK ontwikkeld bij 6500 rpm. Stel bij 2500 rpm levert dezelfde T5 pakembeet 75 pk, net genoeg om 120 te rijden. Stel we chippen de T5 tot 275 pk , dan zal hij al bij 2200 rpm dezelfde 75 leveren, waardoor je dus met minder rpm dezelfde snelheid kunt rijden.
Ik bekijk het anders,

je aandrijflijn heb bepaalde verhoudingen, je motor draait bijv. 2800rpm bij 120kmh, zolang als je de tandwielen niet aanpast of iets anders in de aandrijflijn zullen de pk`s voor de rpm niet uitmaken, je wagen het alleen makkelijker hebben bij 120kmh, maar niet minder toeren......


als je een opa of een sportman op een opoe fiets zet, als ze even hard trappen gaan ze even hard vooruit  ;D




Tranquilo850

#26
Citaat van: Reddevil op 26-12-2006 10:07:06
Citaat van: Tranquilo850 op 26-12-2006 10:05:41
Mijn 850 GLE 2.5 10V maakt bij 120 2750 tpm, bij 130 3000tpm.
Rijd zelf ook vaak in een V40 2.0T Sports Edition automaat en ik vind dit toch zeker geen verkeerde auto. De zit is wat krapper en hij voelt iets minder solide aan, maar ik vind hem er in deze uitvoering wel goed uitzien. Toch ben ik altijd weer blij als ik in mijn 850 stap, als deze rijdt tenminste..
En qua rpm en geluid? Vind je het geen rammel/ herrie bak vergeleken met je roffel?

Nee, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat mijn '93 er momenteel behoorlijk wat rammeltjes heeft. Op de snelweg is hij echter wel iets stiller. V40 is van 2004 en maakt bij 120 zo'n 2400 tpm. Is een 2.0T met automaat.

Reddevil

Citaat van: MUKKES op 26-12-2006 11:07:03

Ik bekijk het anders,

je aandrijflijn heb bepaalde verhoudingen, je motor draait bijv. 2800rpm bij 120kmh, zolang als je de tandwielen niet aanpast of iets anders in de aandrijflijn zullen de pk`s voor de rpm niet uitmaken, je wagen het alleen makkelijker hebben bij 120kmh, maar niet minder toeren......


als je een opa of een sportman op een opoe fiets zet, als ze even hard trappen gaan ze even hard vooruit  ;D


Mmmm dit klinkt eigenlijk ook wel logisch(er). Dat zou dan betekenen dat de verhoudingen bij de oorspronkelijke setup al zijn vastgelegd en je hier verder later, motorisch gezien, niet veel meer aan zou kunnen veranderen.  Andere koppeling/bandenmaat zal zeker niet zo makkelijk zijn om te veranderen?

MUKKES

 
Citaat van: Reddevil op 26-12-2006 11:35:15

Mmmm dit klinkt eigenlijk ook wel logisch(er). Dat zou dan betekenen dat de verhoudingen bij de oorspronkelijke setup al zijn vastgelegd en je hier verder later, motorisch gezien, niet veel meer aan zou kunnen veranderen. Andere koppeling/bandenmaat zal zeker niet zo makkelijk zijn om te veranderen?

Alles is mogelijk  ;D, maar wat ik probeer duidelijk te maken pk`s of niet, zolang je de aandrijflijn niet veranderd of velg/banden maat zal toerental gelijk blijven...

Frans 50

Nu ben ik benieuwd naar het aantal toeren wat jullie roffels produceren bij 120 per uur. Zou je , als je hiertoe bereid bent, het aantal toeren te willen plaatsen, de type volvo en het aantal pks erachter? Ik trap wel af met mijn volvootje:

Volvo s40 uit 1997 - 120 km/u ~ 3100 toeren - 140 pk
Citeer

De mijne 2900-3000 en moet eigenlijk op de toerenteler kijken of de motor wel loopt ... ;D
850 Estate 20v en ben in staat om nog een redelijk benize verbruik te halen... ook.
Gezien het feit dat de motor een goed koppel heeft heb ik hem in no time in de 5e versnelling staan... dus bij snelheden (binnen wegen) van 80 a 90 km / uur heb niet echt in de gaten dat het motortje loopt.
Niet te vergelijken met onze vorige auto... Volvo (Daf) 440 GL 1.8.
Ik heb nu iets van 900km gereden met de estate en ben helemaal verkocht aan dat ding.
Zelden zo lekker getoerd... en ik heb in mijn leven al wat auto's gereden Maar er zijn er maar weinige die kunnen tippen aan deze (type) Volvo.
Nu een turbo is aan mij niet besteed... zeker gezien het verbruik... je wilt die turbo toch ook wel eens lekker aanspreken  ;D  :P
Het weg gedrag is ook van grote klasse... ruim 1400Kg en het blijft sturen als een scheermes. 205*50*16".... succes met het vinden vanje karretje..

PS.
Ik zou gaan voor een estate..... just the looks.... 8)