X toeren bij 120/uur?

Gestart door Reddevil, 25-12-2006 13:42:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Reddevil

Citaat van: Frans49 op 26-12-2006 12:11:37

De mijne 2900-3000 en moet eigenlijk op de toerenteler kijken of de motor wel loopt ... ;D
850 Estate 20v en ben in staat om nog een redelijk benize verbruik te halen... ook.
Gezien het feit dat de motor een goed koppel heeft heb ik hem in no time in de 5e versnelling staan... dus bij snelheden (binnen wegen) van 80 a 90 km / uur heb niet echt in de gaten dat het motortje loopt.
Niet te vergelijken met onze vorige auto... Volvo (Daf) 440 GL 1.8.
Ik heb nu iets van 900km gereden met de estate en ben helemaal verkocht aan dat ding.
Zelden zo lekker getoerd... en ik heb in mijn leven al wat auto's gereden Maar er zijn er maar weinige die kunnen tippen aan deze (type) Volvo.
Nu een turbo is aan mij niet besteed... zeker gezien het verbruik... je wilt die turbo toch ook wel eens lekker aanspreken  ;D  :P
Het weg gedrag is ook van grote klasse... ruim 1400Kg en het blijft sturen als een scheermes. 205*50*16".... succes met het vinden vanje karretje..

PS.
Ik zou gaan voor een estate..... just the looks.... 8)

De estate wordt het dan zeker weten :)

Is er trouwens nog verschil tussen de motorisering en/of geluidsniveau van een 850 of een v70 classic?

thuur

Topic opgeschoond. Houden we het een beetje on-topic?


Gr :police:

daytonawim

De S70 T5 aut, zit ongeveer op 2700 rpm, maar met bijna afgesleten banden.

Dat geeft toch een vertekend beeld.

jberg

v70 heeft wat minder windgeruis, bij de strips langs de voorruit zit een soort windgeleider

Wout309t

Citaat van: daytonawim op 26-12-2006 14:03:49
De S70 T5 aut, zit ongeveer op 2700 rpm, maar met bijna afgesleten banden.

Dat geeft toch een vertekend beeld.


Meet je met GPS dan?
2011 V70 2.0T R-Design MT

daytonawim

Idd, 120 km/h op de teller geeft een ander toerental, dan bij 120 Km/h op de GPS  ;D

Wout309t

Als je alleen op de tellers kijkt, zie je altijd hetzelfde.
De verhouding krukas tov aandrijfassen blijft gelijk.. Vandaar mijn vraag ;)
2011 V70 2.0T R-Design MT

Johann

Citaat van: Wout309t op 26-12-2006 15:33:40
Als je alleen op de tellers kijkt, zie je altijd hetzelfde.
De verhouding krukas tov aandrijfassen blijft gelijk.. Vandaar mijn vraag ;)

Bandendiameters verschillen. Kun je wel een paar km/h verschil in krijgen maar als je bak verhouding gaat uitrekenen dan kom je op de toerentallen voor de handbak zoals ik ze eerder heb aangegeven.

daytonawim

Das natuurlijk helder, vandaar voor een correcte uitkomst of precies 120 km/h op teller aanhouden, of 120 kmh via de GPS

Ik zie nogal wat verschillende toerentallen langs komen, dat zou logischer wijze niet kunnen bij een zeldfe type en uitvoering auto  ;)

Niek

Mijn roffel draait bij 120km per uur ongeveer 2600 toeren.
Is een 2,5 10V.
And through it all she offers me protection
                      VOLVO C70

Reddevil

#40
Citaat van: MUKKES op 26-12-2006 11:50:57
Citaat van: Reddevil op 26-12-2006 11:35:15

Mmmm dit klinkt eigenlijk ook wel logisch(er). Dat zou dan betekenen dat de verhoudingen bij de oorspronkelijke setup al zijn vastgelegd en je hier verder later, motorisch gezien, niet veel meer aan zou kunnen veranderen. Andere koppeling/bandenmaat zal zeker niet zo makkelijk zijn om te veranderen?

Alles is mogelijk  ;D, maar wat ik probeer duidelijk te maken pk`s of niet, zolang je de aandrijflijn niet veranderd of velg/banden maat zal toerental gelijk blijven...


Ik heb er nog eens over nagedacht, maar je leest vaak dat die tdi-vwtjes na het chippen bij een gelijke rijstijl zuiniger zijn geworden. Hoe is dit dan mogelijk? Daarbij snap ik eigenlijk ook niet goed wat er nu gebeurt met het overschot aan pks. Stel de motor draait 2500 rpm en produceert 100 pk, er is echter maar 70 pk nodig voor die snelheid, wat gebeurt er dan met de overige 30pk?

daytonawim

Marc, of Johann kan hier waarschijnlijk beter antwoord op geven  ;D ;D ;D,

Maar zoals ik het zie is onze software van de computer bij elk type motor
hetzelfde, bij tuning kan dit op jouw wensen en rijstijl worden aangepast.

Bij eenzelfde rijstijl een betere motorloop een wat zuinigere loop opleveren,

Ga je al het extra vermogen royaal benutten zal dat een averechtse werking
hebben.


MUKKES

waarom is de turbo ooit uitgevonden???

om zuiniger te rijden, maar ja als hem gaat gebruiken, kost t litertjes

meer pk`s heb t makkelijker.......

banditos

Citaat van: Reddevil op 27-12-2006 19:50:09
Daarbij snap ik eigenlijk ook niet goed wat er nu gebeurt met het overschot aan pks. Stel de motor draait 2500 rpm en produceert 100 pk, er is echter maar 70 pk nodig voor die snelheid, wat gebeurt er dan met de overige 30pk?

Het is niet omdat een motor 100pk kan leveren aan 2500tr dat ie dat daarom ook altijd moet doen hé  ;)

vermogen is koppel maal toerental, met je gasopening regel je het motorkoppel, ergo vermogen.

thuur

Aantal pk is wat de motor potentieel heeft bij een bepaald toerental. Het is dus een capaciteit, geen constant aanwezig iets.

Als je de motor opvoert dan is er potentieel meer pk voorhanden dan eerst. Dat betekent zo kort gezegd dat het verbruik gelijk zou moeten blijven.

Tuning is echter meer dan alleen het verkrijgen van meer pk. De timing van de ontsteking, verhouding benzine/lucht, etc.etc. kan allemaal aangepast worden. Een van de gevolgen van een goed getunde motor is dat er juist bij hetzelfde rijgedrag minder brandstof verstookt wordt (de motor kan immers meer vermogen halen uit dezelfde of betere brandstof).


Gr ;)